וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר פירון: "אסור שפוליטיקה וחינוך ילכו יחדיו"

בנאום בכנס תל אביב לחינוך מתקדם, תמך שר החינוך בממצאי סקר שהתפרסם בוואלה! חדשות, לפיו הישראלים בעד השמעת דעה פוליטית בכיתה. "המורים חייבים לקבל גיבוי מלא מהמערכת"

שר החינוך שי פירון במסיבת עיתונאים בה מודיע על ביטול הפסיכומטרי. ינואר 2014. דרור עינב
"כשחברה לא רוצה שידברו על משהו, היא עושה המון בחינות". שר החינוך, שי פירון/דרור עינב

שר החינוך שי פירון התייחס הבוקר (שני) לסקר שפורסם בוואלה! חדשות והוצג בכנס תל אביב לחינוך מתקדם - והביע תמיכה בהפחתת התערבות הממשלה בחינוך והדגיש את זכותו של כל מחנך להתבטא.

"אסור שפוליטיקה וחינוך ילכו יחדיו. אסור לפחד מעמדות של מורים", אמר, "גם כשאני לא מאושר מהן, אני מאושר מהאומץ והכוח של מורה להביע את עצמו". לדבריו, הוא הגיע למסקנה "שהגיעה העת לשחרר את הדרך, לפנות את הדרך למורים ומנהלים בישראל".

עוד בוואלה! חדשות:
סקר חדש: הישראלים רוצים מורים פוליטיים
מוסדות הלימוד העצמאיים: ”שר החינוך סוגר אותנו”
חשד: רכז בחינות מהמרכז הדליף את הבגרות באנגלית

ורטה קרא למורים: "הביעו את דעתכם ללא פחד". דניאל בוק
68% תומכים בהפחתת מעורבותה הפוליטית של הממשלה במערכת החינוך. אדם ורטה/דניאל בוק

לפי ממצאי הסקר, שנערך על ידי מכון "שילוב" ביוזמת סמינר הקיבוצים ועיריית תל אביב, 58% סבורים שיש להתיר למורים להשמיע דעה פוליטית בתנאים מסוימים. עוד נמצא בסקר, שנערך בעקבות הסערה הציבורית סביב פרשת המורה אדם ורטה, כי 68% תומכים בהפחתת מעורבותה הפוליטית של הממשלה במערכת החינוך.

פירון הכריז כי בזמן הקרוב יניח על שולחן הכנסת את חוק המועצה הלאומית לחינוך, אשר יגדיר מדיניות חינוכית אחידה בנושא. פירון גם העביר ביקורת על ריבוי המבחנים, לטענתו, במערכת החינוך: "כשחברה לא רוצה שידברו על משהו שלא בשליטתה, היא עושה המון בחינות - תן להם ללמוד כל הזמן למבחנים ואז לא יהיה להם זמן לדבר, לא יהיה להם זמן לשיח".

השר התייחס בדבריו גם לביקורת סביב מתווה טרכטנברג הנידון בימים אלה, וצפוי להביא לירידה בשכר המרצים באוניברסיטאות ובמכללות. "אם נדע להביא את החלומות לשדה ההוראה ולא לדקלם רק מסרים עבשים ויבשים כמו תוכים, אז צעירים איכותיים יבחרו בהוראה", אמר. השר הוסיף כי להערכתו המורים "יסכימו לוותר אפילו על שכר, ולו בשביל הכוח לומר את אשר על ליבם". מנגד השר הוסיף כי הוא תומך בהעלאת שכר המורים ושיפור סביבת העבודה שלהם.

גם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, התייחס בדבריו בכנס לסקר: "אנחנו צריכים לעשות הכל בשביל שהמורים ימשיכו לאהוב את המקצוע, וגם כדי שיבינו שאנחנו ההורים והמערכת אוהבים ומעריכים אותם". לדבריו, "המורים חייבים לקבל גיבוי מלא מהמערכת לחנך וללמד, והגיבוי הזה חייב להינתן גם אם המורה טועה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

חולדאי גם ציין את חלקם של ההורים בחינוך ילדיהם לדרך ארץ: "בחברה מתוקנת תלמידה לא הייתה מעיזה לכתוב למורה שלה 'אתה משעמם' כפי שקרה אצלנו לא מזמן, והרי חינוך שאסור שישעמם הופך בהכרח לבידור". לדבריו, "הורים, שהיו צריכים להיות הראשונים לרצות בשיקום ההוראה בבית הספר עושים היום הכל כדי לחבל בה". ראש העיר גם הדגיש את הצורך בשיפור מעמד המורה: "אני מציע שבשנה הבאה פרס יקירי העיר תל אביב-יפו יוקדש כולו לתחום החינוך. וכל 12 האותות יוענקו לאנשי חינוך, כצעד אחד מתוך רבים להחזיר למורים את המעמד הראוי להם".

חבר הכנסת שמעון אוחיון (הליכוד-ביתנו), יו"ר השדולה לקידום מעמד המורה, התייחס גם הוא למעמד המורה בישראל: "הבעיה של מעמד המורה הולכת ומחמירה, והסקר האחרון מראה עד כמה המצב חמור. רק חקיקה מסודרת שתבטיח את התנאים להכשרת מורים ולהעסקתם תשפר בצורה דרסטית את מעמד המורה. אוחיון ציין בהקשר זה חוק שהוא מנסה לקדם בימים אלה: "החוק שלי לקידום מעמד המורה יכול לעזור לבעיה זו באמצעות שלושה אלמנטים: גיוס מצטיינים להוראה, הכשרה אינטנסיבית ברמה של תואר שני, תגמול נאות למועמדים חזקים ובעלי נתונים גבוהים".

"לשאוף לאוטונומיה של בתי הספר"

גם המדען הראשי של משרד החינוך, פרופ' עמי וולנסקי, התייחס היום למעמד ההולך ופוחת של המורים בישראל והעביר ביקורת על הרפורמות החדשות. "אופק חדש ועוז לתמורה - מדוע יצרתם תנאי אישי שכל מורה ילמד שעות פרטיות? מדוע זוהי לא זכות בית הספר להחליט מי ילמד באופן בפרונטלי, מי יעביר שעות פרטיות? בתוך המנגנון הפנימי של כל מנגנון בירוקרטי, יש סינדרום שטוקהולם. תווי המדיניות מתאהבים בחוקים של עצמם", אמר בדיון בנושא אתיקה ומקצוענות בכנס. לאחר מכן הוסיף: "אנחנו צריכים לשאוף לדחוף את נושא האוטונומיה בבית הספר. ללא אמון במורים ובתלמידים נתקשה מאד להתקדם".

ראש מכללת אלקאסמי שבבקה אל-גרבייה, ד"ר מוחמד עיסאווי, הוסיף ודיבר על חוסר היכולת שלו כאיש חינוך להרגיש חלק מהמדינה: " כל הדברים והערכים היפים האלה כמו ריבונות חינוכית - הם ערכים של לוקסוס, של חברה שבעה, לא אחת שמחפשת את לחמה יום יום".
"אני תוהה ושואל האם הריבונות החילונית היא ראויה בהיבט של מקבלי החלטות ויחסם לנרטיב הפלסטיני", הוסיף. "מספיק להתייחס לשתי תכניות של משרד החינוך - מורשת ותרבויות ישראל. אני פשוט לא נמצא שם. זאת התנכלות טוטאלית לחלק גדול מהאוכלוסייה בישראל. אין שם שום אזכור ללשון דת או לאום אחר שחי בירושלים".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully