וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק במתמטיקה: תלמידי ישראל במקום השביעי בעולם

במסיבת עיתונאים הציג שר החינוך את תוצאות המבחנים שמצביעות על עלייה ביכולות תלמידי כיתות ח' במדעים ובמתמטיקה ותלמידי כיתות ד' בקריאה. סער: "ההישגים מבטאים מהפך"

הצלחה לתלמידי ישראל: שר החינוך גדעון סער הציג הבוקר (שלישי) את נתוני המבחנים הבינלאומיים TIMSS ו-PIRLS של ארגון ה-IEA להערכת הישגים בחינוך. המבחנים בודקים את יכולותיהם של תלמידי כיתות ח' במדעים ובמתמטיקה וכן את יכולות תלמידי כיתות ד' באוריינות. לפי הנתונים, במתמטיקה נרשמה עלייה בכיתות ח' מהמקום ה-24 למקום השביעי בעולם, במקום הראשון במתמטיקה נמצאת קוריאה ואחריה סינגפור, טיוואן, הונג קונג, יפן, רוסיה ואז - ישראל. במבחני המדעים רשמו תלמידי ישראל בכיתות ח' עלייה מהמקום ה-25 למקום ה-13. במבחני קריאה בכיתות ד', נרשמה עלייה מהמקום ה-31 בעולם למקום ה-18.

לקריאת הנתונים המלאים

גדעון סער במסיבת עיתונאים במשרד החינוך, דצמבר 2012. יותם רונן
הישג במדעים, מתמטיקה ואוריינות. סער היום/יותם רונן

הנתונים הוצגו במסיבת עיתונאים של סער יחד עם מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר ומנכ"לית ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה ולהערכה), פרופ' מיכל בלר. בסקר TIMSS לשנת 2011 שהתפרסם נבחנו 240 אלף תלמידים מ-42 מדינות בעולם.

"הישגי תלמידי ישראל בבחינות אלה מבטאים מהפך", הכריז סער במסיבת העיתונאים. "במבחנים אלה הגיעו תלמידי ישראל להישגים הגבוהים ביותר מאז שהצטרפה ישראל למבחנים הבינלאומיים בסוף שנות ה-90' בכל המקצועות. קריאה, כיתות ד', מדעים ומתמטיקה לכיתות ח' בכל המקצועות שנבחנו, ממוצע ההישגים של תלמידי ישראל גבוה משמעותי מממוצע המדינות המשתתפות. תלמידי ישראל עשו את הזינוק הגדול ביותר מבין קבוצת המדינות בעלות ההישגים הגבוהים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סער ציין כי השיפור כלל את כל שכבות האוכלוסייה. "נרשמה עלייה חדה בשיעור התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים. שיעור זה גבוה בכל המקצועות מהממוצע של המדינות המשתתפות. בכל המקצועות חל שיפור אבסולוטי של עשרות נקודות בהישגי התלמידים וחל גם שיפור דרמטי בנתונים ההשוואתיים".

שר החינוך ציין כי העלייה משותפת למגזר הערבי והיהודי. "דוברי העברית מדורגים בכל המקצועות בעשר המדינות המובילות - במדעים במקום העשירי, במתמטיקה במקום השביעי, ובקריאה במקום השני בעולם, לצד פינלנד ורוסיה". יצויין כי אמנם קיים שיפור בציונים של דוברי הערבית, אבל עדיין יש פער עצום ביניהם לבין התלמידים דוברי העברית. "הצלחה זו לא הושגה במטה קסם אלא בעבודה קשה", אמר סער.

המחקר נערך אחת לארבע שנים

TIMSS הוא מחקר הבוחן את רמת השליטה של תלמידי כיתות ח' בתחומי המתמטיקה והמדעים, תוך התייחסות לתכנית הלימודים המיועדת, המופעלת והמושגת בכל אחת מהמדינות המשתתפות. המחקר מאפשר מעקב אחר מגמות ההתקדמות לאורך זמן בכל מדינה (השוואה בין השנים השונות שבהן מועבר המבחן), וכן השוואה בין המדינות המשתתפות. המחקר נערך אחת לארבע שנים, וישראל השתתפה בו בשנים 1995, 1999, 2003, 2007, ו-2011. בשנת 2011 נערך המחקר בכ-60 מדינות ברחבי העולם ובהן ישראל. בישראל השתתפו במחקר כ-5,000 תלמידים שנדגמו באופן אקראי בכ-150 בתי ספר (כיתה בכל בית ספר).

גם מחקר PIRLS הוא אחד ממחקרי ארגון ה-IEA. מחקר זה בודק אוריינות קריאה בקרב מדגם של תלמידי כיתות ד'. המחקר מתמקד בבחינת מיומנויות הבנת הנקרא, השגת יעדי קריאה, התנהגויות ועמדות כלפי קריאה, וזאת באמצעות שימוש במטלות קריאה המשקפות מגוון תהליכי קריאה ובשאלונים המופנים לתלמיד, להורה, למורה ולמנהל. המחקר בוחן את מגמות השינוי באוריינות שפתית לאורך השנים, בין מחקר אחד למשנהו, ונערך במחזוריות של אחת לחמש שנים. ישראל השתתפה במחקר זה בשנים 2001, 2006 ו-2011. בשנת 2011 נערך מחקר זה בכ-50 מדינות ברחבי העולם ובהן ישראל. בישראל השתתפו במחקר כ-5,000 תלמידים שנדגמו באופן אקראי בכ-150 בתי ספר (כיתה בכל בית ספר).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully