וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: עופרת יצוקה הפחידה יותר ממלחמת לבנון

נעמה טלמור

5.7.2009 / 14:48

על פי מחקר של אוניברסיטת בן גוריון, הנערים בדרום הארץ סבלו בעופרת יצוקה מחרדה גבוהה יותר מאלו ששהו בצפון בזמן מלחמת לבנון השנייה

מחקר חדש של אוניברסיטת בן גוריון שפורסם היום (ראשון), מציג את מימדי הפחד בקרב מתבגרים בדרום במהלך מבצע עופרת יצוקה. ממצאים ראשונים של המחקרה הנערך ע"י פרופ' שפרה שגיא וד"ר ארנה לבינסון מהתכנית לניהול סכסוכים באוניברסיטת בן גוריון, עולה כי המתבגרים היהודים והבדואים בדרום הארץ סבלו מחרדה גבוהה יותר באופן יחסי לאלו ששהו בצפון בזמן מלחמת לבנון השנייה. עוד חשף המחקר כי החרדה בין קבוצות שונות בקרב היהודים והבדואים מושפעת מהמצב הסוציו-אקונומי והשכלת ההורים. ככל שההורים עשירים ומשכילים יותר, הילדים היו חרדים פחות.

המחקר, אשר נערך במהלך מבצע “עופרת יצוקה” בקרב מתבגרים יהודים וערבים-בדואים באזור הדרום, בחן תגובות לחץ ודפוסי התמודדות של בני נוער בזמן נפילות הטילים. השאלונים הועברו בקרב 138 מתבגרים בגילאי 12-18 יהודים (מבאר-שבע, אשקלון, אופקים ולהבים) ו- 84 מתבגרים בדואים (מרהט) שחוו נפילות טילים ביישובם. במחקר נבדקו שלוש תגובות לחץ-חרדת מצב, כעס מצב ומצוקה פסיכולוגית הבאה לידי ביטוי בתסמינים פסיכוסומטיים.

כמו כן נבדקו משאבי התמודדות אישיים, משפחתיים וקהילתיים. "הכיוון המחקרי אותו הצענו מדגיש את חשיבותם של משאבי ההתמודדות. אחד הגורמים החשובים שתורם להתמודדות מוצלחת עם לחץ הוא תחושת קוהרנטיות. זהו מושג המתאר תפיסת עולם המבטאת נטייה לראות בעולם מקום הגיוני אשר ניתן לניהול ואת החיים עצמם כבעלי משמעות”, סיפרו החוקרות. “במחקר נמצא כי בקרב הנוער הערבי-בדואי בנגב תחושת הקוהרנטיות נמוכה באופן משמעותי מזו של בני הנוער היהודים הגרים בשכנותם”.

ממסקנות המחקר עולה כי יש צורך בתכניות התערבות בגיל צעיר – בעיקר במקומות וקהילות יהודיות וערביות בהם יש מצוקה כלכלית וחברתית קשה – על מנת לטפח ולחזק בקרב ילדים ונוער תחושת קוהרנטיות חזקה. התערבות מכוונת ברמה קהילתית היא אפשרית ונוסתה במקומות שונים בארץ ובעולם. אין ספק שהיא חיונית ביותר בכדי למנוע תופעות כרוניות של כעס, תסכול וניכור כלפי החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully