וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינואר: זינוק של 300% בעזיבה מרצון של מבקשי מקלט

מאז נכנס לתוקף תיקון החוק למניעת הסתננות עזבו 5,300 בני אדם את ישראל, תוך שהם זוכים למענק על סך 3,500 דולר. במקביל, המאבק על הכליאה ללא הגבלת זמן במתקן "חולות" נמשך

מאות מבקשי מקלט השוהים במתקן צועדים בצעדת מחאה בגבול מצרים, יוני 2014. יותם רונן
מאות מבקשי מקלט בצעדת מחאה לגבול מצרים, ביוני האחרון/יותם רונן

5,300 מבקשי מקלט עזבו מרצון את ישראל מאז חודש ינואר - עלייה של 300% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז עזבו 1,787 בלבד - כך עולה מנתוני רשות האוכלוסין וההגירה. ברשות מייחסים את העלייה המשמעותית לכמה צעדים שננקטו, והמרכזיים שבהם: כניסתו לתוקף של תיקון החוק למניעת הסתננות ותכנית העזיבה מרצון שהתלוותה אליו ואכיפת איסור העסקת מבקשי מקלט שקיבלו זימון למתקן הכליאה "חולות" שבדרום.

החוק למניעת הסתננות שנכנס לתוקפו בינואר קובע כי כל אדם שיסתנן לישראל שלא כדין יישלח למעצר של שנה ומבקשי המקלט השוהים בערים יישלחו לתקופה בלתי מוגבלת ל"חולות". במקביל, הוחלה תכנית עזיבה מרצון במסגרתה מבקש מקלט שרצה בכך יכול לעזוב מרצונו את ישראל כשבידיו מענק על סך 3,500 דולר מהמדינה. עם כניסתם לתוקף של החוק ותכנית העזיבה מרצון, החלה באופן מידי להירשם עלייה במספר המבקשים לעזוב את ישראל.

מספר העוזבים הגיע לשיא בפברואר, חודש בלבד לאחר כניסת החוק לתוקף, אז יצאו את גבולות הארץ 1,701 מבקשי מקלט. המגמה החיובית נמשכה עד לחודש אפריל, אולם אז החלה המגמה להשתנות לרעה. לשם הדוגמא, בחודש אוגוסט 2013 ביקשו לעזוב את ישראל 216 מבקשי מקלט בלבד. בחודש שעבר זיהו ברשות האוכלוסין וההגירה ניצני שינוי חיובי, כשעזבו את ישראל 214 מבקשי מקלט.

מחאת מבקשי המקלט || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
בתום הפינוי: מבקשי המקלט הכריזו על שביתת רעב
מבקשי המקלט לא חוזרים ל"חולות": "נמשיך במאבק"
מבקשי המקלט: "נישן ביער עד שיכירו בנו כפליטים"

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
"בושה מוסרית ואיוולת כלכלית". מבקשי מקלט במתקן הכליאה "חולות"/יותם רונן

בימים אלו שוהים במתקן "חולות" 1,620 מבקשי מקלט מסודאן ומאריתריאה. נוסף על כך, במקום רשומים 250 מבקשי מקלט נוספים שלא התייצבו לרישום במקום כמקובל, ולכן מסתכנים בהעברתם לכלא "סהרונים", שבו שוהים היום כ-900 מבקשי מקלט.

שר הפנים, גדעון סער, התייחס היום לנתונים של רשות האוכלוסין וההגירה. "החודשים החזקים ביותר של עזיבה מרצון היו ינואר עד מרץ, מחקיקת החוק למניעת הסתננות ועד לדיון בבג"ץ, בעתירת ארגוני הסיוע נגד החוק", אמר סער, שפעל לקידום החוק. "עם תחילת הדיונים בבג"ץ באפריל זיהינו האטה ביציאה ואנו יודעים שאנשים ממתינים להחלטת בג"ץ בעניין. אין ספק שלדחיית העתירה תהיה משמעות גדולה באמירה שמדינת ישראל לא תאפשר להשתקע כאן ונראה קפיצה נוספת במספר העוזבים. אני מקווה שבאמצעות צעדים נוספים בהם ננקוט בהם אכיפה, פתיחת חלק נוסף במתקן חולות והגדלת מספר הזימונים והסכמים עם מדינות שלישיות נוספות, נראה ירידה משמעותית מאוד במספר המסתננים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בחירות מקומיות- שר הפנים גדעון סער בחדר מצב של משרד הפנים בכפר המכבייה עם סגירת הקלפיות, אוקטובר 2013. ניב אהרונסון
מקווה לירידה נוספת במספר המסתננים. סער/ניב אהרונסון

במהלך החודש צפוי בג"ץ להכריע בעתירתם של ארגוני זכויות האדם נגד תיקון החוק למניעת הסתננות והחזקת מבקשי המקלט ב"חולות" ללא הגבלת זמן. במוקד הסיוע לפליטים ומהגרים טוענים כי לו המדינה הייתה מנתבת את כספה בצורה שונה, כל הצדדים היו יוצאים נשכרים מכך.

"במתקן הכליאה 'חולות' כלואים כבר כמעט עשרה חודשים אלפי בני אדם חפים מפשע, ללא משפט וללא הגבלת זמן. לא רק שמדובר בבושה מוסרית, זו גם איוולת כלכלית העושה עוול לציבור הישראלי, ובפרט לתושבי דרום תל אביב", נמסר. "תפעול המתקן עולה למשלם המסים מאה מיליון שקלים בשנה - ואת הון העתק הזה ניתן היה להשקיע בשיפור התשתיות ושירותי הדיור והרווחה בדרום תל אביב ובמקומות אחרים, לטובת כלל האוכלוסיות המתגוררות שם. אנו מקווים כי בית המשפט, שהשכיל לפסול את ההסדר הקודם שהיה אף פחות חמור, ישכיל להסיר גם הפעם את הכתם המביש הזה מספר החוקים".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק - danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully