וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח ועדת העוני: להגדיל את קצבת הבטחת ההכנסה

הוועדה המליצה להרחיב את היצע יחידות הדיור הציבורי ולהגדיל את קצבת הזקנה. עלות יישום ההמלצות - מיליארדי שקלים בשנה. "זו הפעם הראשונה שמגובשים צעדים למלחמה בעוני"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מתן חדד

"ועדת אלאלוף", הוועדה למלחמה בעוני בראשות אלי אלאלוף, הגישה היום (שני) לשר הרווחה, מאיר כהן, את דוח מסקנותיה, שיישומן אמור להביא להורדת מספר העניים בישראל, אשר עומד על כ-1.8 מיליון אזרחים. לאחר שישה חודשי דיונים, שנעשו בשיתוף עם נציגים ממשרדי הממשלה, כמו גם עם אזרחים החיים מתחת לקו העוני, תמליץ הוועדה על הצעדים שיביאו את ישראל לממוצע שיעור העוני של מדינות הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, ה-OECD. לפי הוועדה, היעד הזה יחייב את ביצוע ההמלצות בשלוש עד חמש השנים הקרובות.

אילוסטרציה. ShutterStock
בראש 22.7% ממשקי הבית בישראל עומדים קשישים מתחת לקו העוני/ShutterStock

בהמלצות הוועדה ניתן דגש על הגדלת הקצבה הבסיסית של הבטחה ההכנסה, כך שמרחק האזרחים מקו העוני יצטמצם והם יוכלו לחיות באופן סביר מהקצבה. כמו כן, הוועדה המליצה על הרחבת המימון לתכניות שיסייעו בשילוב אזרחים בעבודה, הרחבת השירותים להכשרת כוח אדם והקמת תשתית ארגונית מקומית לטיפול בעוני בהובלת מתאם יישובי שיהיה כפוף לראש העירייה.

עוד בוואלה! חדשות:
בתגובה לירי ברמת הגולן: צה"ל תקף בסוריה
קצין בכיר: המבצע נגד חמאס יסתיים בתוך ימים ספורים
לפיד התנגד לחוק ההזנה בכפייה - נתניהו דחה ההצבעה

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הדוח עוסק גם בקצבאות הזקנה והשאירים, וממליץ להגדיל את קצבת השלמת ההכנסה לאוכלוסיות אלה ב-200 שקלים לחודש, כך שבנוסף לקצבאות הקיימות הכנסתם תביא להעלאתם מעל לקו העוני.

"הממשלה כולה חייבת להתגייס כעת למלחמה בעוני", אמר יו"ר הוועדה אלאלוף, "זו הפעם הראשונה בישראל שמגובשים צעדים למלחמה בעוני ויש להוציא אותם אל הפועל. רבים מהתקציבים כבר קיימים כיום במערכת, אלא שהם לא מגיעים ליעדם. באמצעות פישוט ההליכים הביורוקרטיים, מיצוי זכויות ושידוד מערכות ניתן יהיה להפיק הרבה יותר גם בלי תוספת תקציבית. עם זאת, אם הממשלה מתכוונת ברצינות להילחם בעוני, עליה להכניס את היד לכיס".

"הוועדה למלחמה בעוני הוקמה בידיעה כי יש למצב מחדש את העוני במרכז השיח הציבורי, ואכן העוני חזר להיות נושא שדנים בו, שמביאים אותו בחשבון, שמחפשים לו מענה", כתב אלאלוף בפתח הדוח. "עוד בטרם הוגשו ההמלצות, הצליחה הוועדה להציב מראה אל מול החברה הישראלית ולהכריחה להישיר מבט ולבחון את בבואתה. החברה בישראל ומוסדותיה נוהגים כלפי אנשים החיים בעוני בניכור ומתנערים מדאגה ואחריות למצבם. האנשים שנקלעו לשולי החיים נקלעו לכך ברובם בנסיבות שהיו מעבר ליכולתם; הזנחה, ייאוש וגורמים הרסניים רבים שנמזגו יחדיו".

הפערים בחינוך - מהגבוהים בעולם המערבי

נכון לשנת 2012, בראשם של 22.7% ממשקי הבית בישראל עומדים קשישים מתחת לקו העוני, ומרביתם נעזרים בהשלמת ההכנסה מביטוח לאומי כתוספת לביטוח הזקנה שלו הם זכאים. זאת, משום שלא צברו בשנות עבודתם תכניות חיסכון פיננסיות מספיקות לפנסיה תעסוקתית, שכן החוק שמחייב את המעסיקים לתת תכניות פנסיה לעובדים הושת רק בשנת 2008. עלות ההמלצה עומדת על כ-600 מיליון שקלים בשנה.

בתחום הדיור הציבורי, המליצה הוועדה להגדיל את ההיצע באלף יחידות דיור מדי שנה למשך 15 השנים הבאות ולהקים במקביל יחידות דיור נוספות שיהיו במסגרת בתי גיל הזהב. בנוסף, המליצה הוועדה להגדיל את הסיוע בשכר דירה לנזקקים, ולהשיק פרויקט בשם "שכונה שווה" - שינצל קרקעות פנויות בשכונות חלשות, ו"ישקם את האזור" לטובת בניית דירות חדשות. כך, לפי הדוח, תשופר תדמית השכונה ואוכלוסיות חדשות וחזקות יותר שיכנסו אליה "ירימו" את האוכלוסייה הוותיקה. הפרויקט יתחיל כפיילוט שיכלול עשר שכונות בשלוש השנים הבאות ועלותו עומדת על כ-225 מיליון שקלים. ככלל, המלצות הוועדה בתחום הדיור והבינוי עומדות על 1.63 מיליארד שקלים בשנה.

עוד קובעת ועדת אלאלוף כי היציאה לעבודה היא הפתרון המרכזי למשפחות עניות. לשם כך, לפי הדוח, יש לפתח מבחן תעסוקה אפקטיבי, שיקבע בצורה אמינה מי מסוגל לפרנס את עצמו, ולכן לא זכאי לקצבה, ובמי המדינה צריכה לתמוך כלכלית. לצד זאת, יש כיום משפחות רבות בהן ההורים עובדים, אולם הן לא מצליחות להתרומם מעל קו העוני.

כלי התמיכה העיקרי למשפחות עניות עובדות הוא מענק העבודה. על פי המודל שנבנה בוועדה, בהשקעה של כ-800 מיליון שקלים בשנה ניתן לחלץ מעוני למעלה מ-30 אלף בני אדם ולשפר משמעותית את מצבם של עשרות אלפים נוספים. הוועדה המליצה עוד על הקמת מרכזי תעסוקה והכשרות מקצועיות, שיסייעו במציאת עבודה. דגש נוסף ניתן לאכיפה הדוקה יותר של חוקי העבודה ולצמצום מספר העובדים הזרים.

בתחום החינוך נמסר מהוועדה כי למרות שחינוך הוא האמצעי החשוב ביותר ליציאה ממעגל העוני ומניעת הדרדרות אליו, הפערים בחינוך בישראל הם מהגבוהים בעולם המערבי. כדי לצמצם את אי השוויון בחינוך, ולהעניק הזדמנות שווה לכל התלמידים, הוועדה המליצה להעלות את המודעות לסוגיית התלמידים העניים.

אחת ההמלצות המקוריות של הוועדה היא הקמת 29 מרכזים לגיל הרך בפריפריה, שיכללו מרפאות טיפת חלב, מרכזי הדרכת הורים ושירותי תעסוקה. מרכזי הגיל הרך יוקמו מתוך גישה חינוכית ויסייעו לצמצום הפערים. הוועדה קבעה כי יש לעשות סדר בתכניות לתלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, להגביר את שקיפות הקצאת המשאבים במשרד החינוך ולוודא שהתקציבים שכבר קיימים במערכת מגיעים ליעדיהם ביעילות.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

(עדכון ראשון: 4:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully