וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרושתו הצטרפה עם בנו לכת: "לקחו לי את הילד"

4.6.2014 / 0:53

רק אחרי שנתיים גילה ס' שילדיו בני ה-10 ו-11 פעילים בארגון המשיחי עדי יהוה. תלונתו במשטרה נסגרה וברווחה לא יכולים לסייע. "בכיתי במשטרה, הילד שלי עוד ימות מזה"

גרושתו הכניסה את ילדיו לכת עדי יהוה. ShutterStock
"חשבתי שהם לומדים תורה"/ShutterStock

"איבדתי את הילד שלי, לקחו לי את הילד. אין שבתות, אין חגים. הוא לא מגיע לאירועים משפחתיים, לא רוצה לעשות בר מצווה. הוא אומר משפטים כמו 'חיילי צה"ל הם רוצחים'. גרושתי והכת הזאת המירו את הדת של הבן שלי. במשך שנתיים היא שיקרה לי ולקחה אותו לשיעורים של עדי יהוה".

לתרחיש הזה שפקד את חייו לא ציפה ס' בן ה-37. לאחר הגירושים, החלה אשתו להיות פעילה בארגון המשיחי עדי יהוה, ומאוחר יותר אף חשפה את ילדיה הקטינים לאורח החיים ולעקרונות הדתיים המאפיינים את הקהילה וחבריה. "במשך שנתיים ויותר גרושתי סיפרה לי שהיא לוקחת את הילדים, בני 10 ו-11, לשיעורי גמרא ותורה - ובסוף אני בכלל מגלה שהם חברים בכת", אומר ס'.

לדבריו, אשתו מפירה את הסכם הגירושים שלהם. "קבענו שהילדים יתחנכו במוסדות חילוניים, ועכשיו הילד אומר: 'אני לא יהודי, אני מעדי יהוה'. יש לנו עוד בת משותפת, היא כבר לא יכולה הייתה לראות את הדברים הללו אז היא עברה אליי, היא צריכה את השקט הזה. אבל הילד, הוא מפחד לאבד את אמא שלו", הוא מסביר.

עוד בוואלה! חדשות:
מהמושב להתנחלות: הכירו את זוג השמאלנים של איתמר
נכנע לחום הישראלי: עץ הערמון של אנה פרנק מת
בן גוריון לחץ על החיילים: "החליפו לשמות עבריים"

סבתם של הילדים היא זו שהבחינה בשינוי בהתנהגותם של נכדיה. לאחר שהחלה לשאול ולחקור, היא הבינה במה מדובר. "לא ציפיתי לזה בכלל. הילד היה מדבר איתי על הברית החדשה ועל זה שבבית המקדש היו עושים קורבנות מתינוקות", היא מספרת. "ממתי ילדים בני עשר מדברים על כאלה דברים? בדקתי באינטרנט ואז הבנתי".

מתנגדים לטיפול רפואי ושירות בצבא

עדי יהוה היא תנועה שעקרונותיה הדתיים מבוססים על הנצרות. היא ידועה בפעילותה המיסיונרית, במהלכה חבריה עוברים מדלת לדלת ומפרטים בפני האנשים את עקרונות הדת. עיקרון בולט בקרב מאמיני הארגון הוא שעליהם להיבדל מהסביבה, מכיוון שגם ממלכתו של ישו אינה חלק מהעולם. עוד מאמינים חברי הארגון כי צריך לפרסם את שמו של אלוהים בעולם על פי הדרך שמכתיב ארגון "המצפה" - ארגון העומד מאחורי עדי יהוה, וכי אין לשרת בצבא, להשתתף בבחירות, לקחת חלק באירועים משפחתיים – בהם חתונות, בר מצוות וחגים - ואינם מעודדים לימודים במרכזים אקדמיים.

מרכזו של הארגון הוא בניו יורק, ולפי האתר הרשמי של עדי יהוה הם מחזיקים בנוכחות ב-239 מדינות, עם לא פחות משמונה מיליון מאמינים. לפי המרכז הישראלי לנפגעי כתות, עדי יהוה מוגדרת ככת. ואולם, למדינת ישראל אין עמדה רשמית לגבי הגדרת ארגונים כאלה ואחרים ככת, שכן אין חוק האוסר על פעילות של כתות. הניסיון האחרון להסדיר זאת מבחינה משפטית היה לפני כשלושה חודשים, בוועדה לילדים בסיכון בראשותה של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד-ביתנו), שם הצהירו המשתתפים כי יפעלו לחקיקה.

מבין עקרונות הארגון, דווקא התעקשותם של עדי יהוה שלא לקבל עירוי דם היא הבעייתית ביותר. "הנכד שלי נולד עם כליה אחת וצריך לעשות ביקורת כל חצי שנה. אבל עכשיו גרושתי לא לוקחת אותו להיבדק. אני שילמתי להם את הביטוח הרפואי במשך שנתיים, ובכל פעם שבדקתי לראות אם הם הגיעו נעניתי בשלילה", אומר ס'.

לדבריו, בנו קיבל על עצמו את עקרונות הדת באופן מוחלט מאחר שהוא מפחד שאם לא יקפיד על כך, אמו תעזוב אותו. "הבן שלי היום בן 13 וחצי. הוא מרגיש שהוא מחזיק אותה והיחיד שעומד לצדה. זאת אמא שלו, אני מבין אותו. אבל אם יום אחד הוא יצטרך תרומת דם או ניתוח, הוא לא ירצה לקבל והוא ימות מזה", אומר האבא.

אובד עצות פנה ס' אל משטרת ישראל והגיש תלונה על עדי יהוה. לדבריו, התיק נסגר מחוסר עניין לציבור. גם לשירותי הרווחה הוא פנה, והם בתגובה מסרו לו כי לא ניתן לעשות דבר ורק תביעה אזרחית תשנה את המצב. "הם פנו אל האם והפצירו בה לא לקחת את הילד לשיעורים בארגון, אך היא המשיכה בשלה", אומר האבא. לאחר שפניותיו אל הגורמים הרשמיים עלו בתוהו, החליטו ס' ואחיו לבדוק היכן נמצא הילד. "לקח לנו הרבה זמן למצוא את מקום המפגש שלהם, זה היה באזור תעשייה נטוש. עד שכבר מצאנו ראינו שיש שם ילדים בני חמש ועשר, נשים ותינוקות. נכנסתי וצעקתי: 'איך אתם מכניסים לכאן ילד קטן, את הבן שלי?' והם בתגובה אמרו שהם לא יכולים לאסור עליו להיכנס אם הוא מגיע מיוזמתו הפרטית. באופן אבסורדי הם קראו לי לעזוב ובסוף גם הזמינו משטרה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
המרכז של עדי יהוה בניו יורק. ShutterStock
שמונה מיליון מאמינים ברחבי העולם. מטה הארגון בניו יורק/ShutterStock

לאחר ההתפרצות לכנס הוזמן ס' לחקירה במשטרה. "ירדו לי דמעות, לא יכולתי יותר. איך נוצר מצב שאותי מזמנים לחקירה מאחר שהגעתי לבדוק היכן נמצא הבן שלי, וכשאני הגשתי תלונה נגדם לא נעשה דבר. הקצינה ישבה איתי במשרד, עברה על החוקים ואמרה: 'הנה, חצי שנה מאסר בפועל על המרת דת לקטין. אני לוקחת את זה לידיים, אטפל בזה, אני לא אשתוק'. אני בכיתי לה שם בחדר, יצא לי דמעות של ילד. אני אומר לה שהבן שלי לא אותו הדבר, לקחו אותו ממני", הוא מספר בכאב.

לדבריו, המשטרה סגרה את התיק לאחר שחקרה את הילד והבינה כי הוא מעוניין להמשיך ולהשתתף בשיעורים של עדי יהוה. "מה אפשר לשאול ילד שהושפע במשך שנתיים? ברור שהוא ירצה להמשיך ללמוד שם", הוא תוקף. "עכשיו הוא אומר לי ולאחותו: 'או שתקבלו אותי ככה, או שאתם לא קיימים בעולם שלי'". האשמה העיקרית באסון האישי שלו, לטענתו, נופלת על רשויות המדינה. "בישראל אין עמדה רשמית, אין משטרה ואין חוק. גם משרד הרווחה לא עושה דבר. זה פשוט ביזיון".

פסק דין תקדימי משנת 2000 מגולל סיפור משפחתי דומה. אב הגיש בקשה לצו מניעה עבור אם בתו, כך שלא תוכל לצרף את ילדתו לפעילות בקהילת עדי יהוה. התביעה התקבלה על ידי בית המשפט, ואף נכתב בהחלטה כי משיקולי טובת הקטינה – הן הפיזית והן הנפשית - יש לצמצם קונפליקטים וזעזועים בחייה. בנוסף לכך, סוגיית היותה של קהילת עדי יהוה עלתה באחרונה לדיון בבית המשפט, במקרה בו עיריית נתניה דחתה את בקשתה של "מצפה" להשכיר כיתה באחד מבתי הספר בעיר כדי ללמד במקום. השופט ציין שזכות העמותה לחופש דת אינה מוחלטת כאשר היא נוגעת בקטינים, שעה שהקהילה עוסקת בפעילות מיסיונרית ורואה בשטח בית הספר כמטרה להטפת הבשורה. הוא הוסיף שהמרת דתו של קטין מהווה עבירה פלילית.

ד"ר גבי זהר, עובד סוציאלי קליני המתמחה בטיפול במשפחות נפגעות כתות, התייחס למקרה ואמר: "אני משוכנע כי קהילת עדי יהוה בישראל נוהגת על פי כל העקרונות המוכרים והידועים בהגדרה של כת. בעיני המקצועיות ובעיני החוק, כל ניסיון לגרום לילד להמיר את דתו וערכיו האישיים כאשר אחד מהוריו או שניהם מצטרפים לארגון שיטתי הוא מעשה שלא יעשה, ויש לפעול בכל האמצעים החוקיים כנגד זה. ברור שילד ונער אינם מסוגלים לקבל החלטות חופשיות כאשר הם עוברים תהליכים של שטיפת מוח, ולעתים השתלת זיכרון כוזב במסגרת הכת והניסיון להיתמם ולומר כי מדובר 'בבחירה ללא כפייה' עלול להיות הרסני. טוב שתעשה ועדת הכנסת לילדים בסיכון בנושא ותזרז חקיקה או תחדד את הנהלים, כדי שנער בן 13 לא ימצא את עצמו מצטרף בעל כורחו לכת ומוגדר על ידי הגורמים הרשמים כמי שבוחר ללא כפייה בחיי הכת".

הרווחה: "האב מסוגל לדאוג לילדיו"

אגף הרווחה בחולון מסר בתגובה: "ס' ומשפחתו מוכרים לשירותי הרווחה משנת 2007 והיו בטיפול סדרי דין וצוות פרט ומשפחה, על רקע הגירושין. לאורך השנים, האב פנה מספר פעמים לרווחה בטענות לגבי אורח החיים של אשתו, ודרש מהרווחה לטפל בנושא, בטענה שהילדים נמצאים בסיכון כתוצאה ממעבר האם לאורח חיים על פי עדי יהוה.

בדיקה מעמיקה שנעשתה הן על ידי העובדת הסוציאלית של המשפחה והן ע"י העובדת הסוציאלית של סדרי דין כולל עירובה של מפקחת מחוזית של סדרי דין העלתה, כי באופן חד משמעי אין עילה להכנסת חוק נוער לתמונה מכיוון שהאב מסוגל לדאוג לילדיו ולכן שומה עליו לפנות בעצמו לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש את העברת המשמורת אליו. יודגש, לעניין זה, שאחת הבנות אף בחרה מיוזמתה ובהסכמתו לעבור לגור אצלו.

האב הונחה מספר פעמים על ידי העובדות לפנות לבית המשפט. הוא טוען שהוא פנה ועשה זאת. לא נתקבלה באגף הרווחה העירוני כל בקשה מבית המשפט לכתוב תסקיר בנושא, דבר שקורה באופן אוטומטי כאשר מתבצעת פנייה לבית המשפט. הילד נמצא במעקב רפואי אחת לחצי שנה אצל נפרולוג (פרטי הרופא נמצאים אצל העובדת), ואין כרגע משהו ספציפי שמצריך טיפול. יצוין, כי מהתרשמות העובדות, היחסים מאד מורכבים בין האב לילדיו".

עדי יהוה: "שקרים גסים ובוטים"

מעדי יהוה נמסר בתגובה: "ההליך המשפטי היחיד שקהילת עדי יהוה היא צד לו בעניין הקטין בעניינו פניתם אלינו הוא בקשת הקהילה, שהתקבלה, להוצאת צו למניעת צו להטרדה מאיימת. בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון הוציא, לבקשת הקהילה, כנגד סבתו של הקטין עליו מדובר בכתבה, אשר התנהגותה הקיצונית, שמפאת צנעת הפרט לא נרחיב לגביה, צו הרחקה. הדברים גם מצויים כמובן, בחקירת משטרה שאין מקום להרחיב לגביה ואשר יש להעריך כי תסתיים בהגשת כתב אישום חמור כנגדה.

"אשר לכתבה ולטענה שהושמעה בפנינו בדבר המרת דת של קטינים, הרי שאנו דוחים את הטענות בכל תוקף בהיותן בגדר שקרים גסים ובוטים. ניסיון להמרת דתו של קטין ללא הסכמת הוריו הוא אסור לפי החוק הפלילי במדינת ישראל ומשכך, בהיותנו אזרחים השומרים על החוק בקפדנות, לא נעשה ולא ייעשה כל ניסיון להמיר דתו של קטין כלשהו. הדברים נכונים גם לגבי הקטין נשוא פנייתכם ויובהר כי מעולם לא נעשה על ידינו (וגם לא ייעשה) ניסיון להמרת דתו, במישרין או בעקיפין".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:25)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully