וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת עובדי משרד החוץ: "טרור על גב של תינוקות"

20 זוגות שעברו הליך פונדקאות תקועים עם ילדיהם בשורת מדינות בעולם, משום שעובדי משרד החוץ, המצוים בעיצומים, מסרבים להנפיק להם דרכונים. "מחזיקים תינוקות כקלף מיקוח"

תינוק ניובורן בוכה. ShutterStock
מצב חלק מהתינוקות שתקועים הידרדר רפואית/ShutterStock

עשרות זוגות ישראלים תקועים בשורת מדינות ברחבי העולם עם תינוקות בני יומם שנולדו בהליך פונדקאות, בשל סירוב של ועד עובדי משרד החוץ להנפיק להם דרכונים, מה שיאפשר שובם ארצה. זאת, בשל השביתה והעיצומים בהם נוקטים עובדי משרד החוץ, שמלינים על שכרם הנמוך. הזוגות פנו לוועדת החריגים שמפעיל הוועד, אך זה דחה את הבקשות, ובאחרונה הוא אף הפסיק לענות לבקשות ההורים, השוהים במדינה זרה ללא ביטוח רפואי לעוללים, שמצב חלקם הידרדר נוכח השהות הממושכת.

"זו התנהגות טרוריסטית, כשמחזיקים את התינוקות שלנו כקלף מיקוח", אמר א', אב לתינוק בן חודש וחצי שביצע את הליך הפודקאות בגיאורגיה. לדבריו, התוצאה האבסורדית היא שהסיפור הקשה הזה גורר לחץ ציבורי שמציף למעשה את שביתת העובדים. "מבקשים מאתנו להפעיל לחץ ציבורי כדי שהם יקבלו מה שרוצים", אמר והוסיף: "במקום שהעובדים יפעילו טרור על מקבלי ההחלטות, מה שיש בכוחם לעשות, הם בוחרים לפגוע באנשים הפשוטים". א' ציין כי הוא והורים אחרים שרויים ממילא במצב לא קל אחרי הליך הפונדקאות וכעת הם נאלצים להתמודד גם עם ההשלכות של אי-יכולת לשוב ארצה עם תינוקות פעוטים. "זו לא התנהלות של עובדי מדינה אלא של ארגון טרור".

עוד בנושא
חוק הפונדקאות: הגבלת ההליך בחו”ל תפגע בזוגות
היסטוריה: השרים אישרו פונדקאות לזוגות חד-מיניים
נפאל - יעד הפונדקאות הבא ליחידים וחד-מיניים?

בסך הכל מדובר בכ-20 זוגות ששוהים בימים אלו בהודו, תאילנד, נפאל, גיאורגיה ואוקראינה. חלקם ממתינים עם כל האישורים בידם אך ורק להנפקת הדרכון, וחלקם מחכים לביצוע בדיקת הרקמות הנדרשת - אך זעקתם משותפת. "תנו לנו לשוב הביתה, לא יתכן שמשפחות עם תינוקות בני יומם לא יוחרגו מהשביתה באופן גורף, וייאלצו לשבת בחדר מלון תוך ניסיון נואש לגונן על התינוקות", הוסיף א'. "האחריות הבלעדית למצב התינוקות שלנו היא בלעדית בידי ועד עובדי משרד החוץ שבוחר להתעלם מהפניות כאילו מדובר במטייל אחרי צבא שאיבד דרכון".

"זה משחק בחיי אדם"

בין הזוגות ה"תקועים" נמצאים גם רחלי ואיציק מפתח תקווה, שלא ויתרו על הגשמת החלום להפוך להורים גם בגיל 50. בנם הראשון נולד לפני חודש בהליך פונדקאות שני שצלח באוקראינה. "נישאנו מאוחר ולא הצלחתי להיכנס להיריון, אז פנינו להליך פונדקאות", סיפרה רחלי בגילוי לב. "חווינו הפלה בחודש חמישי בהליך הראשון, כך שכשההליך הזה הושלם היינו מאושרים".

שבוע אחרי הולדת בנם, פנה הזוג - מצויד בכל הניירת הנדרשת - לשגרירות ישראל בקייב, אך לא זה למענה. מספר ימים לאחר מכן זכו לתגובה לקונית: "אנחנו בשביתה", וגם ניסיונות לשכנע נציגה לשוחח עם הקונסול עלו בתוהו. רק השבוע קיבל הזוג תשובה מועדת חריגים, לפיה היא אינה יכולה לאשר טיפול בבקשה. רחלי לא ויתרה ופנתה במכתבים לראש הממשלה, לנשיא המדינה, לשר האוצר ולשר החוץ - אך כולם בחרו להתעלם, ותשובות לא התקבלו.

"לא הגיוני ששביתה כזו תהיה על גבינו ועל גב תינוק כשאנחנו בחו"ל, מחוץ למקום הבטוח שלנו. הזמן והכסף קצובים ואין לו אפילו ביטוח רפואי", הסבירה האם החרדה לשלום בנה, "מה שהם עושים זה משחק בחיי אדם. זה להיות חזקים על חלשים, ולא על מי שיכול לשנות או לעזור להם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אב מאכיל תינוק בבקבוק. ShutterStock
"שביתה על גב תינוק"/ShutterStock

נקודה נוספת שמרתיחה את ההורים הנמצאים בהמתנה לסיום השביתה (שסופה לא נראה עדיין באופק) הוא כאמור ההתעלמות של ועדת החריגים. אם בתחילת השביתה לפני כשנה היה הוועד עונה לבקשות שהוגשו, באחרונה כלל לא מתקבל מענה. מצב זה חמור הרבה יותר עבור הורים שילדיהם במצב בריאותי רע, כמו במקרה של אורן ושרון, הוריו של נאור בן החודשיים שתקועים בנפאל ושסיפורם הובא בוואלה! בתחילת השבוע. "הבקשה שלנו לוועדה אושרה ויומיים לאחר מכן נדחתה ללא כל הסבר", סיפר אורן, שכעת פשוט צריך לשבת ולחכות. אלא שבימים האחרונים חלה התינוק הקטן והוא מטופל באנטיביוטיקה.

לדברי ההורים, אפשרות של אשפוז בבית החולים המקומי מטרידה אותם מאוד, שכן דווח על מקרים של תמותת תינוקות כתוצאה מחיידק הקלבסיאלה המוכר כ"חיידק בית חולים". "ברגע שהבנו שמצבו לא טוב פנינו שוב לוועדה בצרוף כל המסמכים הרפואיים" אך בחלוף למעלה משלושה ימים איש לא ענה לנו", אמר אורן בכעס, "לא הגיוני שוועדת חריגים טוענת שהיא מטפלת רק במקרים של סכנת חיים ומתעלמת מפניות כאלה".

יאיר פרומר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ לבחר שלא להעביר תגובתו לדברים.

עובדי משרד החוץ הפגינו: "הממשלה מפקירה אותנו". עומר מירון
הפגנת עובדי משרד החוץ, בשנה שעברה. למצולמים אין קשר לכתבה/עומר מירון

לפני כשנה הכריזו עובדי משרד החוץ על סכסוך עבודה בשל אי-עדכון שכרם זה עשור. דיפלומט צעיר משתכר נכון להיום 5,700 שקלים ברוטו במשך חמש שנים, ורק כעבור עשור עולה שכרו ל-9,000 שקלים ברוטו. השבוע הכריזו העובדים על עיצומים לאחר שהליך גישור שהתנהל מזה שבעה חודשים עם משרד האוצר נכשל. עיצומים אלו כוללים הפסקת כל השירותים הקונסולריים, כמו גם אי-טיפול בביקורים רשמיים בארץ ובחו"ל של נשיא המדינה, ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully