וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המדינה לא מחזירה את רכוש נספי השואה למשפחות?

8.1.2014 / 22:23

החברה להשבת נכסי הנספים חושפת כי בכמה מוזיאונים בישראל קיימות יצירות אמנות שנגזלו על ידי הנאצים, ואשר שייכות למשפחות הנספים. לטענתה, הם אינם עושים די כדי לאתרן

מוזיאון תל אביב. ברני ארדוב, ברני ארדוב
המוזיאונים לא מתאמצים לאתר את בעליהן החוקיים של יצירות האמנות. מוזיאון תל אביב/ברני ארדוב, ברני ארדוב

בכמה מוזיאונים בישראל נמצאות יצירות אמנות השייכות למשפחות נספי השואה, אולם הם לא עושים די על מנת לאתרן ולהשיבן לבעליהן החוקיים – כך חשפה היום (רביעי) החברה לאיתור והשבת נכסים למשפחות הנספים. לטענת החברה, דווקא בישראל, בניגוד למדינות אחרות, לא מתאמצים המוזיאונים לאתר את היצירות, שנגזלו על ידי הנאצים מבעליהן היהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. בעקבות המידע שהגיע לידי החברה, מחר יתקיים דיון בכנסת בנושא בהשתתפותם של נציגי המוזיאונים השונים ברחבי הארץ.

בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה, כך לפי החברה, הוחרמו על ידי הנאצים באופן שיטתי בכמה מדינות באירופה אוספי אמנות יקרי ערך של יהודים, שכללו גם יצירות אמנות קלאסיות. האוספים נסחרו או שנשלחו למוזיאונים, מחסנים ולבתים פרטיים של בכירי השלטון הנאצי. לאחר המלחמה, בניסיון להציל כמה שיותר יצירות, הביאו לישראל ארגונים שונים של כוחות הברית ואספנים פרטיים מאות יצירות אמנות שנגזלו במהלך המלחמה. על פי ההערכות, מאות יצירות אמנות שהיו בבעלות נספי שואה פזורות במוזיאונים בישראל. בין המוזיאונים בהם קיימת הסבירות להימצאות יצירות אמנות נמצאים מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב, מוזיאון עין חרוד ומוזיאון לוחמי הגטאות.

עוד בוואלה! חדשות:
לאחר השפלת פעילי הימין: "לפנות את המאחז אש קודש"
תיעוד: שליח של פליסיאן מטריד מתלוננת נגדו על אונס
אישום: שדדו ותקפו מינית עוברי אורח בירושלים

הכנות במוזיאון ישראל לביקור נשיא ארה"ב ברק אובמה, מרץ 2013. יואב דודקביץ'
"דווקא בישראל לא נעשית על ידי המוזיאונים פעילות שיטתית ומספקת". מוזיאון ישראל בירושלים/יואב דודקביץ'

במהלך השנים האחרונות, בין היתר לאחר חתימתן של מדינות רבות בעולם – ביניהן ישראל - על עקרונות ועידת וושינגטון (1998) ואמנת טרזין (2009), החלו חלק מהמדינות החתומות במאמצים לאיתור בעליהן של יצירות אמנות הנמצאות בתחומיהן. על פי אותן אמנות, טוענים בחברה, חלה חובה על המדינות והמוזיאונים שלהם לפעול לשם זיהוי ופרסום יצירות אמנות שהוחרמו על ידי המשטר הנאצי ולא הושבו לבעליהן, ובנוסף להשקיע בכך את המשאבים המתאימים כדי למצוא את יורשיהם החוקיים של אותם נספים.

בחברה מציינים כי "בעוד שבמדינות העולם נעשים מאמצים אקטיביים והשקעה של כספים, לרבות פרסום של מאגרי מידע ומחקרים, ביצוע פעילות לרישום, איתור וקטלוג מידע בארכיונים ועריכת קמפיינים לאיתור הבעלים, דווקא בישראל לא נעשית על ידי המוזיאונים פעילות שיטתית ומספקת לאיתור בעליהן ויורשיהן של יצירות האמנות". .

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully