וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקשי המקלט הפגינו מול הכנסת, נאסרה כניסתם

כ-8,000 מבקשי מקלט הפגינו מחוץ למשכן במחאה על המעצרים במקביל לדיון בעניינם. על אף שכמה ח"כים הזמינו את נציגיהם, יו"ר הכנסת מנע זאת. הסופר דויד גרוסמן: "מתבייש"

מערכת וואלה!

יום רביעי למחאת מבקשי המקלט: אחרי שהודיעו כי השביתה שבה פתחו ביום ראשון תימשך עד להודעה חדשה, היום (רביעי) עברה המחאה לירושלים. כ-8,000 מבקשי מקלט הפגינו בגן הוורדים שמול הכנסת, נגד מדיניותה של ממשלת ישראל בעניינם. במהלך ההפגנה הגישו נציגיהם, באמצעות חברי כנסת, לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב רשמי, שבו ביקשו ממנו הידברות משותפת שתוביל לפתרון הבעיה, כהגדרתם.


עוד על מחאת מבקשי המקלט:
כך לא תהפוך המחאה למשבר מדיני / דני אילון
רוצים להשליך מהגרים לכלא? קחו אותי קודם. דעה
אלפי זרים הפגינו בכיכר רבין: "אנחנו בני אדם"

במקביל, מרחק כמה עשרות מטרים מהמפגינים התרחשה דרמה לא קטנה, כאשר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, דחה את בקשתם של ארבעה מחברי הבית לאפשר לנציגי המפגינים להיכנס לדיון בנושא ההפגנות. מלשכתו של אדלשטיין נמסר כי הסירוב הגיע על רקע "המתיחות והאווירה הציבורית הכללית, והחשש כי כניסת המסתננים המוזמנים לכנסת עלולה לגרום לפרובוקציות בתוך המשכן ואף להיגרר לכדי אלימות ולהפרת הסדר". מדובר כאמור בצעד בעייתי, בלשון המעטה, שכן לחברי הכנסת זכות מלאה להכניס אורחים שהוזמנו על ידם למשכן.

הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014. טלי מאייר
מבקשי המקלט מפגינים מול הכנסת, היום/טלי מאייר

במכתב, שהוגש באמצעות חברי כנסת דב חנין (חד"ש) ומיכל רוזין (מרצ), דורשים מבקשי המקלט לחדול ממעצרים של מבקשי המקלט ברחובות ולשחרר את הכלואים במתקנים סהרונים וחולות שבנגב. בנוסף, הם דורשים כי ממשלת ישראל תתחיל לבחון את בקשות המקלט בצורה שקופה והוגנת לפי סטנדרטים בינלאומיים, בניגוד למתרחש כיום.

מסיבת עיתונאים של חברי הכנסת דב חנין, מירב מיכאלי ומיכל רוזין בנוגע לאי מתן כניסה של פליטים למתחם הכנסת. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
הדיון, ללא נציגי מבקשי המקלט/נועם מושקוביץ

"הגעתי עצמאית מאזור הצפון כי היה לי חשוב שהממשלה תשמע את קריאותינו מהימים האחרונים", אמר לוואלה! חדשות עמנואל, מבקש מקלט מאריתריאה השוהה בישראל ארבע שנים. "זה מצב מגוחך, כי עד שהתחילו הגזרות של הכליאה בחולות, המעצרים העקביים ואי הארכת אשרותינו לא היינו מאוגדים ונחושים כל כך כמו עכשיו, כך שבעצם המדינה הביאה את המחאה הזו על עצמה. במקום לדאוג לנו, עכשיו העולם רואה את ההתנהלות של המדינה, וזה לא עוזר לישראל. אנחנו לא רוצים נדבות ולא מבקשים דבר מעבר לבחינת בקשות המקלט וקבלת זכויות על פי אמנה של האו"ם", הוסיף.

מפגינים בכניסה לירושלים מלווים בכוחות משטרה. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
מבקשי המקלט בדרך לירושלים/נועם מושקוביץ

הסופר דויד גרוסמן שהגיע לתמוך במבקשי המקלט אמר להם: "נולדתי וגרתי כאן כל חיי, אני שמח להיות כאן ומתבייש שהאירוע הזה היה צריך להתקיים. חייתי כאן כל חי והמילה ישראל כוללת שכבות של מהגרים ופליטים – יעקב היה מהגר, אמו של דוד לא הייתה יהודייה והתקבלה אלינו. אני רואה אנשים שעברו מצבים נוראיים. ישראל לא יצרה את המצב הזה, אבל צריך למצוא דרך לצאת מהמצב הזה. אני לא מבין למה אנחנו לא מקבלים אתכם, זה יכול להיעשות וצריך להיעשות. אני שומע את התגובות ברחוב ובציבור ורואה את האלמנטים הגזעניים בחברה, זו תהיה הקלה למצוא פתרון ולשחרר את הלחץ מדרום תל אביב. הם נקלעו לסיטואציה וצריך להיות אינטרס שלהם שאתם תשתלבו בחיינו ושלא תהיו כלואים לשנה. אני מאחל הצלחה בפתרון הבעיה שלכם – אז יהיה גם פתרון לאחת הבעיות העמוקות שלנו".

ח"כ רוזין, יו"ר ועדת העובדים הזרים אמרה: "מבקשי המקלט קראו אתמול לראש הממשלה להיפגש איתם ולשמוע אותם. ממשלה אשר שלמה עם המדיניות שלה - הייתה נענית לבקשה, אך כיוון שזה לא המצב, הרמנו את הכפפה וקראנו לחברי הכנסת להגיע למפגש הידברות עם נציגי מחאת מבקשי המקלט, לשמוע את המצוקות שלהם, לשאול שאלות ולקבל תשובות. הם בני אדם, והגיע הזמן שגם ממשלת ישראל תתייחס אליהם כאל כאלה".

הפגנת מבקשי המקלט בירושלים. טלי מאייר
הפגנת מבקשי המקלט בירושלים/טלי מאייר

נשיא המדינה שמעון פרס התייחס אף הוא לסוגיה הבוערת ואמר: "ישראל חתומה על אמנה בינלאומית, והיא הנכונה". בביקור בטכניון הוסיף פרס: "האמנה אומרת שגירוש אדם לארץ בה צפוי לו מוות היא דבר אסור. אנו זוכרים מה זה להיות פליטים וגרים ואנחנו ננהג כמקובל וכנכון מבחינה מוסרית ועולמית".

מולם התייצב ח"כ אלי ישי שהתבטא באופן קיצוני ואמר כי יש "לנצל התאספותם של המסתננים בגן הוורדים, כמו בכל מקום אחר, ולהעלותם כולם על אוטובוסים אל עבר מתקני השהייה". לדבריו, "ישראל חייבת להפגין מוטיבציה מול הסכנה שבהפיכתה למדינת 'כל מסתנניה' ואין פתרון אחר זולת הכנסת המסתננים כולם, עד האחרון שבהם אל מתקני השהייה, לקיחת אישורי העבודה, והעלאתם על מטוסים בדרכם למדינתם או למדינה שלישית. כל פתרון אחר, הינו זריית חול בעיני הציבור, העמקת הבעיה ושליחת מסר כי ישראל מסירה את זהותה היהודית ופתוחה להצעות לזהויות חדשות".

"לא יעזרו שום הפגנות"

אלפים ממבקשי המקלט יצאו הבוקר מגן לוינסקי בדרום תל אביב בשיירות של אוטובוסים לירושלים. במסיבת עיתונאים שכינסו אתמול בתל אביב מארגני המחאה, הם הודיעו כי ברצונם לקיים דיאלוג ישיר ופתוח עם הממשלה לאיתור פתרונות אפשריים שייקחו בחשבון גם את האינטרסים של ישראל וגם את הצרכים והזכויות של מבקשי המקלט בישראל.

הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014. טלי מאייר
"אני שחור, ואני דורש את הזכויות שלי". ההפגנה בירושלים/טלי מאייר

מנתונים שפרסמה רשות האוכלוסין וההגירה עולה כי מאז שנת 2009 הוגשו ליחידה המטפלת בבקשות מקלט כ-1,800 בקשות מקלט, מהן 1,150 בקשות של אריתראים ו-650 בקשות של אזרחי סודאן. 155 בקשות נדחו, 420 בקשות של שוהי כלא סהרונים ומתקן חולות נמצאות בהליך בדיקה ובאשר ל-250 בקשות הועברה המלצה בעניינם לוועדה מייעצת שאמורה לגבש החלטתה. עד כה, אף בקשה למעמד של פליט לא התקבלה על ידי המדינה.

על אף שבממשלה ממשיכים לומר כי מדובר במהגרי עבודה לא חוקיים, וחרף הטענה של שר הפנים גדעון סער כי מי מהם שרוצה להגיש בקשת מקלט, מתוך עשרות אלפי האפריקנים שנכנסו לישראל, רק 600 בני אדם (שלא הוחזקו במאסר) פנו רשמית לבקשת מקלט. נתון זה מלמד כי ישראל לכאורה מקשה על הגשת הבקשות.

שלשום התייחס נתניהו לנושא, והביע עמדה נחרצת נגד הישארותם של מבקשי המקלט בישראל. "אני מבקש להבהיר שלא יעזרו שום הפגנות ולא יעזרו שביתות", אמר בישיבה השבועית של סיעת הליכוד-ביתנו. "כפי שהצלחנו לבלום לחלוטין את ההסתננות הבלתי חוקית בגבולותינו, כך אנחנו נחושים להוציא מכאן את אלו שהצליחו להיכנס לפני שסגרנו את הגבול. לא מדובר בפליטים, בהם אנחנו מטפלים על פי החוק. מדובר במסתנני עבודה בלתי חוקיים ואנחנו חושבים למצות איתם את הדין עד תום. בשנה החולפת הוצאנו מכאן 2,600 מסתננים. זה פי שישה ממה שהוצאנו קודם לכן, בשנה הזו נוציא יותר. זו המחויבות שלנו ונוציא אותם".

בהכנת הידיעה השתתף: קובי מנדל

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק - danawp@walla.com

הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014. טלי מאייר
מניפים את דגל סודאן, מבקשים להישאר בישראל/טלי מאייר
הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014. טלי מאייר
הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014/טלי מאייר
הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014. טלי מאייר
הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014/טלי מאייר
הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014. טלי מאייר
הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014/טלי מאייר
הפגנת מבקשי המקלט בירושלים. טלי מאייר
הפגנת מבקשי המקלט בירושלים/טלי מאייר

עוד במהדורה:

האם רפורמת הבגרויות של שי פירון פופוליסטית? אחרי שקיצר את החופש הגדול שר החינוך מכריז על ביטול הפסיכומטרי כתנאי קבלה לאוניברסיטאות. בעוד שמרבית הציבור מברך על הצעד אנשי חינוך לשעבר דווקא חושבים שמדובר בעוד ניסיון למצוא חן ושאין מאחורי המהלך ראיה מערכתית. צפו בראיון עם מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, רונית תירוש.

מי השחקנים הכי טובים בליגת העל? וואלה! ספורט מדרגת את השחקנים הכי טובים בליגה. מי הפתיע ונכנס לעשירייה הפותחת ומי נותר בחוץ?

"הגודייבה של המזרח התיכון": למדפי הממתקים עומד להצטרף מוצר לא שגרתי – שוקולד יוקרתי העשוי מחלב נאקות. ריטה גולדשטיין, כתבת וואלה! אוכל עשתה מבחן טעימה.

התחזית: היום ובלילה בהיר, מחר ירידה קלה בטמפרטורות. עם גשם מקומי בשעות הלילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully