וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי הזרים: ”השביתה תימשך עד להודעה חדשה”

מבקשי המקלט כינסו מסיבת עיתונאים בתל אביב והציגו את דרישותיהם מהממשלה. "אם אינכם יכולים לקיים את המחויבות שלכם לפי אמנת האו"ם – תמחקו את חתימתכם מעליה"

מערכת וואלה!

ביומה השלישי של שביתת מבקשי המקלט, המוחים על החוק למניעת הסתננות ודורשים זכויות אדם, כינסו בצהריים (שלישי) נציגי מבקשי המקלט מסיבת עיתונאים במרכז קהילתי בתל אביב, שבו הם הציגו את דרישותיהם מממשלת ישראל והודיעו כי שביתתם תימשך עד להודעה חדשה. עמנואל ימאנה, פעיל בקרב מבקשי המקלט, אמר: "אנחנו דורשים ממשלת ישראל - שחררו את האחים שלנו מהכלא ושנו את חוק ההסתננות. מישהו יכול להיות בכלא אם הוא פושע, אבל האחים שלנו בסך הכול מבקשים מקלט. הם במצב קשה, ואין רופא שיכול לבדוק אותם".

עוד על מחאת מבקשי המקלט:
נציבות האו"ם: "ישראל מטילה פחד על מבקשי מקלט"
הצביעות של המסעדנים: תומכים בפליטים - אבל מנצלים אותם
"דפני ליף" של האריתראים: "הממשלה מסיתה נגדנו"

"אנחנו עובדים בעבודות קשות ומקבלים שכר מינימום", המשיך ימאנה. "אנחנו חייבים את ההפגנות ואת השביתות האלה כדי להראות שהממשלה משקרת לעם ישראל וטוענת שאנחנו לא פליטים, אלא מסתננים ומהגרי עבודה. הממשלה רוצה שהישראלים יפחדו מאתנו ולא יתקרבו אלינו. אנחנו רוצים להגיד לעם ישראל: אל תפחדו. אנחנו בני אדם. ברחנו מעבדות וממלחמות. אנחנו לא מפחידים. אנחנו רוצים שתארחו אותנו, שתסתכלו אלינו כמו אל בני אדם ותתנו לנו גם כבוד. מדינת ישראל יודעת טוב מאוד מה יקרה לנו אם תחזיר אותנו מפה לארצנו. אתם יהודים ואתם יודעים טוב מאוד מה זה להיות פליט, להיות בלי משפחה. ובאמת, יש ישראלים שמתייחסים אלינו יפה ועוזרים לנו".

נציגי הזרים האשימו את ישראל בכך שהיא מפרה את מחויבותה במסגרת אמנת הפליטים הבינלאומית. "הדרישות שלנו לממשלת ישראל לא מוגזמות. מדינות דמוקרטיות כמו ישראל, החתומות על אמנת הפלטים של האו"ם, מחויבות לקיים אותה. בדקו את בקשות המקלט שלנו. תבדקו אם אנחנו פליטים", אמר מועתסם עלי, ממארגני המחאה. "אני קורא לממשלת ישראל: אם אינכם יכולים לקיים את המחויבות שלכם לפי אמנת האו"ם – תמחקו את חתימתכם מעליה".

"מה עם החלומות שלנו?"

נציג נוסף של מחאת הזרים ציין כי הם מבקשים לפנות לקהילה הבינלאומית בבקשה שזו תסייע להם בהידברות מול ממשלת ישראל. "תזכירו לה מה היא צריכה לעשות, היא חייבת לתת לנו זכויות אדם, זכויות של פליטים", אמר. "האו"ם עד עכשיו אכזב אותנו. ב-2009 העבירה נציבות האו"ם את האחריות לישראל ומאז היא לא עוזרת לנו. בשביל זה אנחנו פה. אתם גם אחראים למצב הזה. על תעמדו מהצד, לראות איך מכניסים אותנו לכלא, איך משפילים אותנו. אתם חייבים לקחת אחריות, לקח חלק בתהליך בדיקת בקשות המקלט באופן עמוק ויסודי. אנחנו לא סומכים על ממשלת ישראל שתעשה זאת בצורה ישרה ושקופה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נציגי מבקשי המקלט במסיבת עיתונאים בדרום תל אביב, ינואר 2014. יותם רונן
מסיבת העיתונאים של מבקשי המקלט/יותם רונן

"אומרים לנו שבכלא חולות יתנו לנו את כל הצרכים הבסיסיים שלנו. אני שואל אתכם: מהם הצרכים הבסיסיים? אוכל ומים בלבד? גדעון סער היה מסכים כל החיים שיהיו לו רק מיטה, אוכל ומים? מה עם החופש שלנו? מה עם הכבוד שלנו? מה עם החלומות והעתיד שלנו?", שאל הנציג. "מה גדעון סער רוצה? שנזדקן בחולות, בלי ללמוד, בלי משפחה, בלי לחיות כמו בני אדם? להחזיק אותנו בכלוב כמו חיות? שנתייבש שם? אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

מבקשי מקלט מאפריקה הבוקר בגן לוינסקי, ינואר 2014. יותם רונן
אלפים באסיפה בגן לוינסקי/יותם רונן

במסגרת צעדי המחאה שעתידים מבקשי המקלט לנקוט, הם מתכננים להגיע לירושלים ולקיים שם שורת הפגנות. כמו כן, הם צפויים למסור מכתב רשמי לשר הפנים, גדעון סער, ולראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבו יפרטו את דרישותיהם: בדיקת דרישות המקלט שלהם, הכרה בהם במבקשי מקלט והענקת זכויות הנובעות מכך. "אנחנו רוצים לצעוד לירושלים ושהממשלה תשמע אותנו כי אנו פליטים", אמר מואטיסים, מבקש מקלט מדרפור. "שמענו את ראש הממשלה אבל אנחנו נמשיך להפגין ולזעוק עד שישמעו אותנו ויעניקו לנו זכויות", אמר בהתייחסו להתבטאות של נתניהו, שאמר כי "לא יעזרו שום הפגנות".

צעדת מבקשי המקלט מאפריקה היום בטיילת בת"א, ינואר 2014. בר ספנסקי, תמונות גולשים
צעדת מבקשי המקלט בטיילת בתל אביב, אתמול/תמונות גולשים, בר ספנסקי

נציגי הקהילות טוענים כי הממשלה מקצינה את צעדיה נגדם, וכי הם מבינים שעליהם לפעול בעצמם לקידום זכויותיהם הבסיסיות כבני אדם וכפליטים. מבקשי המקלט שבים וטוענים כי לא יתנו שיכלאו אותם וכי הם נחושים להמשיך במאבק לא-אלים לשחרור הכלואים, לביטול חוק ההסתננות, לבדיקה הוגנת של בקשות המקלט ולקידום זכויותיהם הבסיסיות.

"כל אחד כאן הוא פליט ולא פושע ומקומו לא בכלא", אמר אחד ממנהיגי המחאה. "אם צריך נישאר לשבת כאן בגינה עד שישתנה המצב, אבל לכלא לא נלך". גבריאל, מבקש מקלט מאריתראה, הוסיף: "אנו רק רוצים לדבר עם כל מי שאפשר ולבקש שיבדקו אותנו (את בקשות המקלט - ד.ו.פ), יראו שאנחנו פליטים ויתנו לנו זכויות אדם. איש לא בא לכאן להישאר, יש לנו בית ואנו מחכים ליום שנוכל לשוב אליו".

בתוך כך, כ-130 מבקשי מקלט הכלואים במתקן הכליאה סהרונים שבדרום פתחו הבוקר בשביתת רעב במסגרת המחאה על כליאתם. עם זאת, היו אסירים שהביעו התנגדו לצעד, בטענה שיש להמתין וליצור שביתת רעב נרחבת יותר בכל אגפי הכלא.

פליטים מפגינים מול שגרירות ארצות הברית. ינואר 2014. דרור עינב
נתינים אפריקנים מפגינים מול שגרירות ארה"ב/דרור עינב

במהלך היומיים האחרונים יצאו עשרות אלפי נתינים אפריקניים לדרוש זכויות אדם, וכ-30 אלף עובדים לא התייצבו לעבודה במלונות, במסעדות ובחברות הניקיון. רבים מהם הפגינו אתמול מול שגרירויות זרות ומול משרדי נציבות האו"ם לפליטים בתל אביב, בבקשה לסייע להם להתמודד עם "ידה הקשה של ממשלת ישראל", כדבריהם. "בתקופה האחרונה ישראל מחמירה יחסה אלינו ומתייחסת אלינו כאל פושעים שיש להשליך לכלא", אמר פילמון, מבקש מקלט מאריתראה השוהה בישראל זה שלוש שנים. "אנחנו פונים לשגרירויות השונות שיסייעו לנו לקבל זכויותינו כפליטים. שייבדקו אותנו ויפסיקו לפזר שקרים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס למחאת האפריקנים אתמול בישיבת סיעת הליכוד-ביתנו בכנסת, והצהיר: "אני מבקש להבהיר שלא יעזרו שום הפגנות ולא יעזרו שביתות. כפי שהצלחנו לבלום לחלוטין את ההסתננות הבלתי חוקית בגבולותינו, כך אנחנו נחושים להוציא מכאן את אלו שהצליחו להיכנס לפני שסגרנו את הגבול". לדבריו, לא מדובר בפליטים. "מדובר במסתנני עבודה בלתי חוקיים ואנחנו חושבים למצות איתם את הדין עד תום. בשנה החולפת הוצאנו מכאן 2,600 מסתננים. זה פי שישה ממה שהוצאנו קודם לכן, בשנה הזו נוציא יותר. זו המחויבות שלנו ונוציא אותם".

מבקשי מקלט מאפריקה הבוקר בגן לוינסקי, ינואר 2014. יותם רונן
מתכננים את המשך צעדי המחאה/יותם רונן
מבקשי מקלט מאפריקה הבוקר בגן לוינסקי, ינואר 2014. יותם רונן
"נמשיך להפגין ולזעוק עד שישמעו אותנו"/יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
"מתייחסים אלינו כאל פושעים"/יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
אלפים הפגינו בכיכר רבין ביום ראשון/יותם רונן

עוד במהדורה:

שני שגרירי ארה"ב לשעבר: שחררו את פולארד. תומאס פיקרינג וסם לואיס, הדיפלומטים האמריקנים המוערכים שכיהנו כשגרירים בישראל במהלך פרשת פולארד שינוי את דעתם וקוראים לשחרר את המרגל הישראלי. אמיר תיבון, כתבנו המדיני ששוחח עם המנהיגים, מביא את התגובות.

אחרי התנצחויות על במת "הכוכב הבא" בפריים טיים, רני רהב שוב יוצא למלחמה והפעם על הכוונת של היחצ"ן נמצאת שרון שפורר, כתבת "דה מרקר". בדקנו מה עובר על היחצ"ן של המדינה. היה נפיץ.

עשה היסטוריה: ברק יצחקי כובש שער מספרת ומצטרף לחוג אקסקלוסיבי לצידו של רוני, זלאטאן וואן באסטן. דוד רוזנטל, סגן עורך וואלה! ספורט על רגעי הפלא על הדשא אמש.

התחזית: היום מעונן חלקית בעננות בגובה רב עם עליה קלה בטמפרטורות. מחר - נאה ללא שינוי ניכר במידות החום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully