וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסתננים צועדים לבירה: "רוצים שיקשיבו לנו"

לאחר שעשו את הלילה בבאר שבע, ולא שבו למתקן השהייה "חולות", החלו הבוקר מבקשי המקלט בצעדת מחאה לבירה. מסתנן: "לא באנו לעשות רע". רשות ההגירה: "הם פשוט רוצים לעבוד"

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

קבוצה גדולה של מהגרי עבודה מאפריקה, שהסתננו לישראל ולאחר כליאתם הועברו למתקן הכליאה הפתוח החדש "חולות" בנגב, החלה הבוקר (שני) לצעוד מבאר שבע לכיוון ירושלים. מדובר בכ-150 מסתננים, מתוך כ-280 מהגרי עבודה שיצאו אתמול מהמתקן ולא שבו אליו כחוק.

מזג האוויר פועל לטובתם של הצועדים. השמש יצאה הבוקר, והקור דעך מעט. "זה לא קל לנו ואנשים עדיין תשושים מההליכה אתמול אבל אנחנו רק רוצים שמישהו יקשיב לנו, יבדוק את בקשות המקלט שלנו, יבין שלא באנו לעשות רע ואנחנו לא פושעים שצריך לשים בכלא. כל מה שרצינו זה להימלט ממלחמה בארצנו", אמר עבד, מבקש מקלט מסודאן שהגיע לישראל לפני כשנה וחצי ושהה הכלא סהרוניים עד להעברתו למתקן "חולות" ביום שישי.

במהלך הלילה, דאגו כמה פעילי זכויות אדם ישראלים לשכן את המסתננים במקלט בעיר, והבוקר, כאמור, הם החלו ללכת חלקם לכיוון ירושלים. ברשות האוכלוסין ההגירה טוענים כי הפעילים "פועלים בניגוד לנקבע בחוק ומחבלים ביישומו כשהם משכנעים את המסתננים שלא לשוב למתקן". "זה ממש לא נכון", טענה מנגד מורן מקמל, מארגון סטודנטים לזכויות אדם, שמלווה הבוקר את המסתננים בצעדה. השיירה צועדת בשולי הכביש בצורה מסודרת כשחלק מהאנשים עם מעילים דקים שספק אם יספיקו בשעות הלילה כשיתקרר. לדבריה של מקמל, "הם פליטים שזכאים לזכויות ובג"ץ קבע כבר שמדובר בחוק לא חוקתי. הם היו אמורים להיות משוחררים. התחושה של החירות הנלקחת מאדם היא מצערת מאד".

עוד על משבר המסתננים:
מבקשי המקלט הגיעו לבאר שבע; "כלא אינו פיתרון"
יומיים לפתיחת מתקן השהייה הפתוח: עשרות זרים ברחו
אושר: מסתננים ייכלאו לשנה במתקן כליאה פתוח

מצעד של מבקשי מקלט מבאר שבע לירושלים במחאה על הכליאה במתקן "חולות". דצמבר 2013. יותם רונן
חוק לא חוקתי. המסתננים צועדים לירושלים, הבוקר/יותם רונן

על פי תנאי העברתם של מבקשי המקלט למתקן הפתוח, מותר להם לצאת, אולם עליהם לחזור לקראת הערב – דבר שלא עשו אתמול. השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אמר באמצע השבוע שעבר, כי הוא יפעל למצוא להם מקורות תעסוקה בסביבת המתקן, אך המסתננים מעדיפים לעבוד בערים ולא באזור שבו ממוקם מתקן חולות.

"אין ספק שהם לא שבו למתקן לא בגלל איכות המתקן והתנאים בו, אלא בשל רצונם לצאת לעבוד", נאמר בתגובת רשות האוכלוסין והגירה הבוקר. "תהליך כתיבת והכנת החוק היה ארוך ומעמיק ונעשתה בהכנתו עבודה משותפת בממשלה, בוועדת הפנים של הכנסת ובמליאת הכנסת. החוק עבר ברוב גדול רק לפני כמה ימים. העותרים כלל לא חיכו ליישומו אלא הציגו בעתירה שהגישו לבג"ץ את מדיניותם ועמדתם הידועה. המדינה בכל מקרה תשיב לעתירה בבג"ץ. רשות ההגירה והאוכלוסין תפעל על פי החוק כלפי המסתננים שלא ישובו למרכז השהייה הפתוח". ההערכה היא כי כבר מחר יתחילו פקחי הרשות בביצוע מעצרים של המסתננים, עם תום תקופת 48 השעות מרגע צאתם מהמתקן.

במשרד הפנים לא הופתעו מהצעד בו נקטו מבקשי המקלט, וטוענים כי מדובר בחבלי לידה אותם צפו מראש. "בסיטואציה של אנשים שהשתחררו ממשמורת, יהיו כאלו שלא ישובו", אמר גורם בכיר במשרד. "חשוב לזכור שהמתקן פועל במקביל לתכנית רחבה הכוללת אכיפה מוגברת וגיבוש הסדר עם מדינה שלישית ואנו מניחים שאנשים יבינו שזה הרעיון, ולכן עדיף להישאר במתקן".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מצעד של מבקשי מקלט מבאר שבע לירושלים במחאה על הכליאה במתקן "חולות". דצמבר 2013. יותם רונן
ייעצרו וייכלאו שוב? צעדת המסתננים, הבוקר/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully