וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקשי מקלט לא שבו למתקן השהייה: "כלא אינו הפתרון"

כפי שרבים צפו, ימים בודדים לאחר פתיחת מתקן "חולות", עזבו שוהים רבים את המתקן ללא כוונה לשוב. מבקשי המקלט התאספו במרכז לחוגי האומנות בבאר שבע בלי כוונה לשוב למתקן

למעלה מ-260 מבקשי מקלט, רובם סודנים, יצאו הערב (ראשון) ממתקן השהייה הפתוח "חולות" ולא שבו אליו בערב, כפי שמחויבים על פי החוק החדש למניעת הסתננות. מבקשי המקלט שהו במרכז לחוגי אומנות בבאר שבע ועמם נציגי רשות האוכלוסין וההגירה וכוחות משטרה המנסים לשכנעם לשוב למתקן ללא שימוש בכוח. ככל הידוע, שלושה מהם נזקקו במהלך הלילה לטיפול רפואי כי לא חשו בטוב, אולם מצבם של השאר טוב.

עוד על חוק המסתננים:
יומיים לפתיחת מתקן השהייה הפתוח: עשרות זרים ברחו
אושר: מסתננים ייכלאו לשנה במתקן כליאה פתוח
עלות החוק למניעת הסתננות: כחצי מיליארד שקלים

מצעד של מבקשי מקלט מבאר שבע לירושלים במחאה על הכליאה במתקן "חולות". דצמבר 2013. יותם רונן
מבקשי המקלט, הבוקר/יותם רונן

"היו אמורות להיות לנו במהלך היום הסעות מהמתקן לבאר שבע, אך רק אוטובוס אחד יצא כשאת השניים האחרים עצרו אנשי רשות האוכלוסין וההגירה", אמר אתמול עבד אל-רחמן אל-מוניר, מבקש מקלט מחבל דרפור ששהה במתקן הכליאה "סהרונים" למעלה משנה וחצי והועבר לחולות ביום שישי. "כשהבנו בצהריים שהם לא מאפשרים לנו לנסוע התחלנו לצעוד לכיוון באר שבע והגענו כשעה אחרי החושך", הוא הוסיף, "הכוונה שלנו היא לעלות לירושלים ולהגיע לכנסת ולבית המשפט העליון ולהסביר את מצבנו. לא עשינו שום דבר רע לאיש, אנחנו מגיעים מאזורי מלחמה ופשוט אין לנו לאן ללכת. כלא ומדבר זה לא הפתרון ולכלוא אנשים שהחלופה שלהם היא גזר דין מוות זה גם לא פתרון".

אל-מוניר מעיד שמצבם הבריאותי והנפשי של חבריו אינו טוב וכי רבים סובלים מהקור: "זה לא היה קל וניסינו למצוא טרמפים לחלק מהאנשים, אבל כשלא הצלחנו הבנו שאין ברירה וצריך ללכת. חשוב לנו להסביר את המצב, שיבינו שלא באנו לפגוע באיש ושנשמח לשוב הביתה כשיהיה בטוח". "באתי לישראל לחיות, לא כדי להיות אסיר", אמר מבקש מקלט נוסף, "החליטו שאני אסיר ואני צריך להיות אדם חופשי, לא בכלא, כי לא עשיתי שום דבר". הוא הוסיף: "צריך לשמור על הזכויות שלי כבן אדם. לא להתייחס אלי כאל עבריין".

מבקשי מקלט מסרבים לחזור מב"ש לכלא החדש "חולות". דצמבר 2013. יותם רונן
"אנחנו מגיעים מאזורי מלחמה ופשוט אין לנו לאן ללכת". אמש בבאר שבע/יותם רונן

אתמול בבוקר דווח על 56 מבקשי מקלט שעזבו את המתקן במהלך סוף השבוע. ברשות האוכלוסין וההגירה טענו בתגובה כי "הרשות תפעל על פי החוק כלפי מסתננים שלא ישובו למרכז השהייה הפתוח".

"הממשלה איננה מציעה פתרונות אמיתיים"

כעת הופך התרחיש ממנו חששו ברשות למציאות כשמבקשי המקלט יוצאים מהמתקן באישור ולא ממש ממהרים לשוב אליו, זאת על אף הסנקציה שקובע החוק לפיה מי שלא יתייצב לרישום יוחזר למשמורת בכלא סהרונים.

ארגוני זכויות אדם הגישו היום עתירה דחופה לבג"ץ בדרישה לבטל את התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות. לטענתם, החוק החדש, במסגרתו ניתן יהיה לכלוא למשך שנה מסתננים ומבקשי מקלט שייכנסו לישראל, אינו עומד בעקרונות שהתוו שופטי בית המשפט העליון בפסיקתם האחרונה בעניין זה. הארגונים, בהם מוקד סיוע לעובדים זרים, האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם ועוד קוראים לדיון דחוף בעתירה וכן דורשים מתן צו ביניים שישהה את המשך העברתם של מבקשי מקלט למתקן השהייה "חולות".

מבקשי מקלט מסרבים לחזור מב"ש לכלא החדש "חולות". דצמבר 2013. יותם רונן
"הניסיון בעולם מלמד שאנשים בורחים מהכלא ברגע שיש להם אפשרות לצאת ממנו"/יותם רונן

"יציאת מבקשי המקלט ממתקן הכליאה ה'פתוח' הייתה לחלוטין צפויה מראש?, אומר ח"כ דב חנין, "בהיעדר אפשרות לעבוד אין שום סיבה לאנשים להישאר במתקן כזה שהוא למעשה כלא לכל דבר חוץ מהאפשרות לצאת ממנו. הניסיון בעולם מלמד שאנשים בורחים מהכלא ברגע שיש להם אפשרות לצאת ממנו. הפרשה כולה מוכיחה פעם נוספת שהממשלה איננה מציעה פתרונות אמיתיים למשבר מבקשי המקלט ושבמקום פתרונות כאלה היא עוברת מתשובה פופוליסטית ופוגענית אחת לאחרת. אני קורא לסייע למבקשי המקלט הסובלים מקור ונמצאים בחוצות הנגב ובאר שבע ודורש מהממשלה לבחון מחדש את מדיניותה הכוללת בסוגיה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully