וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

16 נגמ"שים ו-36 מפלסות: כך סייעו צה"ל והמשטרה בסערה

על מנת לסייע לרשויות המקומיות להקל על חייהם של האזרחים חסרי האונים להתמודד עם פגעי הסערה, הקצו כוחות הביטחון אמצעים חסרי תקדים. "זה דבר שלא היה אף פעם"

צילום: דובר צה"ל, דוברות חברת חשמל, יוסי אלי, משטרת ישראל, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

בשל עוצמתה האדירה של הסערה החורפית שפקדה אותנו בימים האחרונים, התקשו הרשויות השונות ברחבי המדינה להעניק את הטיפול הראוי לתושביהן חסרי האונים. לכן, נרתמו למשימת הסיוע צה"ל והמשטרה, שנענו החל מיום חמישי האחרון לכל פנייה שנעשו אליהן בתחום האזרחי בחלקים שונים של הארץ - בדגש על האזורים המושלגים בירושלים ובהרי הצפון. "הרמטכ"ל הסתובב בשטח, והנחה את הכוחות להיענות ל-100% מהבקשות", אמר לוואלה! חדשות קצין צבאי בכיר.

הסערה הגדולה - כותרות אחרונות:
המפכ"ל: מקווים לפתוח את כביש 1 לציבור עד שעות הבוקר המאוחרות
הסופה נגמרה, הקור נשאר: 2 מעלות בתל אביב הלילה
נזקי הסופה: איפה לא יתקיימו לימודים היום?
בין הרים ובין שלגים: קרונות מלאים בדרך לתל אביב

חיילים מסייעים בפינוי בצפת. ג'יליס
הונחו להיענות ל-100% מבקשות הסיוע. חיילי צה"ל מגיעים בנגמ"שים לסייע לתושבי צפת, אתמול/ג'יליס

הסיוע של צה"ל כלל עשרות קצינים מפיקוד העורף, שמונה צוותי סיוע לחברת החשמל, ארבע פלוגות של חיילים מבסיסי הכשרות, וכ-60 צוותי ניוד לצורך פתיחת צירים באזור ירושלים ובצפון. בכל הנוגע לרכבי חילוץ והצלה, הקצה צה"ל לצורך משימת הסיוע 36 מפלסות שלג, 30 רכבי ארבע על ארבע, 25 אוטובוסים, 16 נגמ"שים, 12 שופלים, שמונה רכבי חילוץ וסיוע ושישה מחפרונים. בנוסף, חילקו חיילי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לאזרחים ציוד חם כגון: 31 אלף שקיות חימום, אלף מזרנים, אלף שמיכות ואלף שקי שינה. מבחינת מזון ומים, חולקו 10,000 מנות חמות, 10,000 מנות קרב, 300 כריכים ו-20 אלף בקבוקי מים. לצד כל אלו, הקצה פיקוד המרכז דלק לבתי החולים בירושלים. בנוסף, בוצעה חלוקת סולר למוסדות מיוחדים בירושלים וכוחות העורף בפיקוד העורף סייעו לשני מרכזי קליטה בעיר צפת והעבירו אספקת מזון לתושבים.

למרות שנשמעו טענות בקרב חלקים בציבור, לכך שצה"ל נכנס לפעולה מאוחר מדי כדי לסייע לטיפול בהשלכות הסופה, הבהיר הקצין הבכיר כי הצבא "נכנס לפעולה בשנייה שאמרו לו שצריך את עזרתו, ומאז הוא נמצא במאמץ באותן משימות - תוך שהוא מתאים את המענה לדרישות ולבקשות השונות". לדבריו, "אני לא מכיר את הטענות שהוא נכנס מאוחר. מכיר טענות אחרת לגמרי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חיילים מסייעים בפינוי בצפת. ג'יליס
"צה"ל נכנס לפעולה בשנייה שאמרו לו". כוחות הפינוי, אתמול/ג'יליס

אולם, כאמור, לא צה"ל נרתם לסייע לציבור הרחב להתמודד עם פגעי הסופה. כבר ביום רביעי הכריזה משטרת ירושלים על כוננות שלג. שוטרים עברו למשמרות של 12 שעות, קיבלו לבוש חם, רכבי שטח ותודרכו לבאות. "הייתה כאן סכנת חיים אמיתית. הבנו שיכול להיות פה אסון אם לא נחלץ את האזרחים תוך זמן קצר", שיחזר ניצב-משנה קובי דוידיאן, קצין אגף המבצעית של מחוז ירושלים, שיחזר את הרגעים הדרמטיים בשעות הראשונות בחמ"ל הפיקוד. "מפקד המחוז, ניצב יוסי פריינטי, לקח פיקוד על האירוע וחילק צירי פינוי ומשימות. עברנו רכב רכב, הוצאנו משפחות שלמות, ילדים וזקנים ובמקומות שגם רכבי ארבע על ארבע לא יכלו לעבור". דוידיאן סיפר כי הכוחות שיצאו לשטח כללו 5,000 שוטרים, אשר "חילצו למעלה מ-2,000 איש בלילה אחד תוך שאנו נעזרים בכוחות צבא ומפלסות של העירייה".

מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו במסיבת עיתונאים בעקבות הסופה המשתוללת ברחבי הארץ. דצמבר 2013. טלי מאייר
במשטרה לא התכוננו לתנאי מזג אוויר כל כך קיצוניים. המפכ"ל דנינו, אתמול/טלי מאייר

דוידיאן הודה כי במשטרה לא התכוננו לתנאי מזג אוויר עד כדי כך קיצוניים, ולכן לא היה מדובר בתכנית חירום מוכנה מראש. "זה לא דבר שהיה פעם ואף אחד לא לקח את זה בחשבון", אמר. "כשהבנו את חומרת המצב מפקד המחוז קיים הערכת מצב עם ראש העיר והוחלט לפעול כך במהירות. החלטנו על פתיחת המרכזים תוך כדי תנועה. לשמחתנו זה נגמר בטוב, עם פגיעות קלות מאוד אבל זה היה מצב מאוד לא פשוט שיכל גם להיגמר אחרת. עבודה נכונה, מהירה ונחושה הביאה לתוצאות הטובות האלו. אנו נפיק לקחים, נלמד וננסה להיערך באופן טוב יותר למקרי קיצון כאלה בעתיד".

אתמול, לאחר שעבד ברצף מאז יום חמישי האחרון, הספיק דוידיאן להניח את הראש על המיטה למשך שלוש שעות, ומיד חזק לפקד על המבצע המורכב. אולם, למרות העייפות המצטברת, לא תשמעו אותו מתלונן. "אני שמח שהייתי חלק מהמערך הזה שלקח את ההחלטות הנכונות והביא לכך שאף אחד במחוז לא קיפח את חייו, למרות התנאים המאוד לא פשוטים שנתקלנו בהם", הבהיר.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com
לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

הרמטכ"ל בני גנץ מסייר בצפת המושלגת. ג'יליס
גנץ מגיע לצפת המושלגת, אתמול/ג'יליס
הניסיון להתמודד עם נזקי הסופה בירושלים המושלגת. דצמבר 2013. יואב דודקביץ'
נגמ"ש בירושלים/יואב דודקביץ'
הניסיון להתמודד עם נזקי הסופה בירושלים המושלגת. דצמבר 2013. יואב דודקביץ'
ירושלים/יואב דודקביץ'
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפנים את השלג בדרך לירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
שר הביטחון משה יעלון וראש העיר ירושלים ניר ברקת בחמ"ל עיריית ירושלים. משרד הביטחון
שר הביטחון יעלון עם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת/משרד הביטחון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully