וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה: הומואים יוכלו להביא ילדים בפונדקאות בישראל

שרת הבריאות גרמן הודיעה על פתיחת שוק הפונדקאות בארץ גם לזוגות חד מיניים ולנשים חד הוריות ושינוי הקריטריונים להפוך לפונדקאית. הצעת החוק תוגש באמצע חודש ינואר

צילום: דוד קורן, עריכה: גדי וינסטוק

מהפכה בישראל: זוגות חד מיניים ונשים יחידניות (ללא בן זוג) יוכלו לבצע הליך פונדקאות בארץ, ולהפוך כך להורים. במסיבת עיתונאים שערכה היום (רביעי) הכריזה שרת הבריאות יעל גרמן על פתיחת שוק הפונדקאות בישראל למגזרים אלו, מה שייתר את הצורך לבצע את ההליך הזה בחו"ל, שהיה מסורבל ויקר.

"אנו מכריזים היום על מהפכה שתשנה דרמטית חייהם של אותם אנשים שעד היום לא יכלו לממש זכות שניתנת לכל אדם נשוי או בודד להפוך לאם, לאב להחזיק בזרועותיהם תינוק וליהנות מגידולו" ,אמרה גרמן. "היו עקרונות שהיה לי חשוב לשמור עליהם בהם שיווי משקל ואיזון בין כמיהת האנשים לילד אל מול הרצון לשמור על הפונדקאיות, על גופן וערך הגוף הנשי ונדרשתי למצוא את האיזון בין הדברים".

ההכרזה הדרמטית מהיום מהווה למעשה את יישום המלצות הוועדה הציבורית לבחינת הסדרה חקיקתית של נושא הפריון וההולדה בישראל בראשה עמד פרופ' שלמה מור יוסף, שהמליצה עוד במאי 2012 על פתיחת שוק הפונדקאות בישראל לאוכלוסיות נוספות. כמו כן עסקה הוועדה בהליך פונדקאות של ישראלים בחו"ל, והמליצה שהמדינה תכיר במרפאות שבהן נעשה ההליך – גם אם הן אינן בארץ.

עוד בנושא המאבק לשוויון:
”להכיר בילדי חד-מיניים מפונדקאות בלי בדיקת רקמות”
כבר לא תקועים בהודו עם בנם: ”ננצח הביורוקרטיה”
דעה: מניעת פונדקאות - החברה מתקדמת, בג”ץ מאחור

יוסי ויותם שחזרו לארץ לאחר שנתקעו בהודו בהליך אימוץ. יולי 2013. דרור עינב
יותם יעקבסון ויוסי גלעד אחרי ששבו עם בנם יונתן בתום הליך הפונדקאות בהודו/דרור עינב

לצד פתיחת שוק הפונדקאות הישראלי לאוכלוסיות נוספות הודיעה גרמן על שינוי הקריטריונים שיאפשרו לאישה לשמש כפונדקאית במטרה להרחיב את היצע הפונדקאיות הדל, הקיים היום בישראל. כיום יכולה לשמש אם פונדקאית רק אישה גרושה או אלמנה לה למעלה משני ילדים. עם כניסת השינויים החדשים גם נשים נשואות שחוו לידה אחת לפחות יוכלו לשמש כפונדקאיות דרך שלושה תהליכים תוך אמונה שתמיכת המשפחה והבעל רק יסייעו להליך. כמו כן בניגוד למצב הדברים היום הוחלט לאפשר לבנות משפחה לשמש פונדקאיות אך הדבר מוגבל לבנות משפחה אופקיות ולא אנכיות, קרי אם, אחות, בת לא יוכלו לשמש כפונדקאיות. שרת הבריאות ביקשה מהצוות המשפטי של משרדה להגיש את תזכיר החוק עד אמצע חודש ינואר.

כמו כן על מנת להרחיב מעגל הפונדקאיות הוחלט לאפשר לנשים עד גיל 38 לשמש כפונדקאיות במקום גיל 36 כיום ועל מנת לאפשר לרבים ככל הניתן לבצע את ההליך בארץ זוגות יוגבלו לביצוע ההליך עד להולדת שני ילדים ואילו יחידנים יוכלו לבצע את ההליך עד להולדת ילד אחד בלבד עבור כל יחיד.

בין 2012-2007 פנו להליך פונדקאות בחו"ל 313 ישראלים, זאת לעומת 228 ישראלים שביצעו את ההליך בארץ באותן שנים. בארבע השנים האחרונות חל זינוק בפנייה לביצוע ההליך בחו"ל - כשלשם השוואה, בשנת 2012 ביצעו 41 ישראלים את ההליך בארץ לעומת 126 ישראלים בחו"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

המדינה העיקרית שהיוותה כתובת להליך היא הודו, אולם בשנה האחרונה שונתה שם החקיקה בתחום וכעת היא אינה מאפשרת ביצוע הליכי פונדקאות לזוגות חד מיניים או נשים יחידניות. עובדה זו הובילה את הישראלים לתור אחר יעדים אחרים להליך, דוגמת ארה"ב, גיאורגיה תאילנד ומקסיקו.

"מדובר בצעד חשוב שיאפשר לממש את הזכות הכי בסיסית למשפחה ובצורה מסודרת ומכבדת, בלי לאלץ ישראלים לנדוד ולהסתבך ברחבי תבל", אמר ניצן הורוביץ, ח"כ ממרצ והומוסקסואל מוצהר. "ההצהרה הזו משמחת, במיוחד כשהיא מגיעה אחרי הביזיון של השבועות האחרונים בכנסת: ח"כים ושרים שמתבטאים בצורה הומופובית וחשוכה, והצעות חוק שנופלות בצורה מעליבה בגלל כפייה דתית וקומבינות פוליטיות".

ח"כ הורוביץ הוסיף כי כדי שהשינוי יקרה, החוק עוד צריך לעבור בכנסת. "הניסיון של הזמן האחרון לא מעודד, אבל עם התמיכה הרחבה בציבור וההתגייסות המדהימה שנוצרת עכשיו אני בטוח שנצליח, ואני מאחל לכל המשפחות שבדרך הרבה מזל טוב", סיכם.

מחלקת יולדות. טל אנגלנדר
גם נשים יחידניות יוכלו להצטרף למעגל השימוש בהליך פונדקאות/טל אנגלנדר

אמנם מדובר במה שמוגדר על ידי רבים כמהפכה אך עדה אטיאס ומינה יולזרי, מייסדות המרכז להורות באמצעות פונדקאות הפועל שנים ארוכות בתחום אמרו הבוקר כי הן מברכות על החלטת שרת הבריאות, אך מדובר בצעד הכולל שגיאות יסודיות. "העובדה שכיום יש הגבלות רבות על נשים שיכולות להיות פונדקאיות, תוביל למחסור חמור בהן, ולהעלאת מחיר הפונדקאות במאות אחוזים", אמרו. בנוסף, העידו כי גידול בהיקף תהליכי הפונדקאות ישפיע כמובן על זמן ההמתנה לפונדקאית.


מייסדות מיזם הפונדקאות "חיים חדשים" עו"ד סיגל רוסק-גיסין ועו"ד תמר רובינשטיין בירכו היום על הודעתה של גרמן ואמרו כי מדובר בהחלטה היסטורית ואמיצה. "זו החלטה שאינה מתעלמת מהשינויים החברתיים ומתאימה את המציאות המשפטית לשינויים אלו. בנוסף, מדובר בהחלטה חשובה מאחר והיא מתקנת אפליה פסולה שנעשתה במשך שנים רבות בזכות הכי בסיסית וחשובה- הזכות להורות, זכות טבעית המגיעה לכולם ללא הבדל דת, גזע, ונטייה מינית". עם זאת, אומרות מייסדות המיזם כי ההחלטה להגביל את הפונדקאות לכל זוג לילד אחד בלבד היא החלטה בעייתית. "החלטה זו מתבססת על ההנחה שיש מחסור חמור בפונדקאיות כשהבעיה האמיתית היא בעיה של מודעות. מהניסיון שלנו אנחנו יודעות שככל שהמודעות גדלה יותר נשים מביעות רצון לעבור את התהליך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully