וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש העסקים וזוכה פרס ישראל דב לאוטמן הלך לעולמו

23.11.2013 / 11:53

לאוטמן, מבכירי התעשיינים בארץ, והיו"ר לשעבר של "דלתא" מת אחרי מאבק במחלת ניוון השרירים ALS והוא בן 77. חרף מחלתו, המשיך לקדם מיזמים חינוכיים. "היה איש חדור שליחות"

התעשיין ואיש העסקים הישראלי, דב לאוטמן, הלך לעולמו הבוקר (שבת) בבית החולים איכילוב בתל אביב אחרי מאבק רב שנים במחלת ניוון השרירים ALS ממנה סבל. לאוטמן, ממייסדי התעשייה בישראל וזוכה פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה, היה בן 77 במותו. הלווייתו תיערך מחר בשעה 14:45 בבית העלמין קריית שאול בתל אביב.

לאוטמן נולד ב-1936 בתל אביב ואחרי שהשלים את לימודי הנסדת המכונות בארה"ב שב ארצה. הוא החל את דרכו בתחום התעשייה בישראל בגיל צעיר וכבר כשהיה בן 27 התמנה למנכ"ל חברת הטקסטיל "סברינה". בשנת 1975 הקים בכרמיאל את "דלתא", מפעל לייצור הלבשה תחתונה שגדל להיות מותג מוכר ואשר הפך להיות הפרויקט המזוהה ביותר עם לאוטמן. החברה, אותה ניהל לאוטמן במשך שנים, מעסיקה כיום קרוב ל-14 אלף עובדים ברחבי העולם.

החל מ-1986, ובמשך שבע שנים, היה לאוטמן נשיא התאחדות התעשיינים בישראל, ובהמשך הפך לישראלי הראשון שזכה באות ההצטיינות העולמי לתעשייה המוענק על ידי Beta Gamma Sigma, ארגון בינלאומי המאגד סטודנטים ובוגרים מצטיינים של בתי הספר המובילים למנהל עסקים מרחבי העולם. כל שנה זוכים עד ארבעה אישים מרחבי העולם באות.

בשנים האחרונות עסק לאוטמן בעיקר בחינוך ובשילוב אקדמאים ערבים במשק. הוא נפטר היום בבית החולים אחרי מאבק במחלת ה-ALS שגרמה לשיתוקו. במשך כל הימים האחרונים, ועם ההידרדרות במצבו הרפואי היה לאוטמן מוקף בבני משפחתו. מועד הלווייתו טרם פורסם.

"הרבה יותר מאיש עסקים"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע צער עמוק על מותו של התעשיין, איש החינוך וחתן פרס ישראל דב לאוטמן, שהלך הבוקר לעולמו בגיל 77. "לאוטמן היה ממניחי יסודות התעשייה הישראלית המודרנית ומחלוצי העברתה לפסים של טכנולוגיה מתקדמת וייצוא. דב לאוטמן היה ציוני בכל רמ"ח איבריו וראה בשיפור החינוך משימה אישית ולאומית. גם כשחלה במחלה שהגבילה אותו פיסית המשיך בפעילותו ועמל כדי להפיצה ברבים. יהי זכרו ברוך".

"הוא היה דוגמא ומופת לאלה שעושים ולא רק מדברים", כתב שר האוצר יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק שלו. "בשנים האחרונות הרב שי פירון ואני היינו מצלצלים מדי פעם זה לזה ואומרים, 'בוא נלך אליו', והיינו הולכים לספר לו איך אנחנו מתקדמים. הוא מצדו היה מזכיר לנו שוב ושוב שחינוך צריך להיות מרכז העשייה שלנו. חינוך הוא תעשייה, חינוך הוא חברה וכלכלה, חינוך הוא הדרך היחידה לבנות חברה אנושית מתוקנת. זוהי הצוואה שלו, ואנחנו נשמור עליה".

שר הפנים גדעון סער, אמרהיום כי "לאוטמן היה אדם חדור תחושת שליחות ואיכפתיות לחברה הישראלית בכלל, ולחינוך בפרט". לדבריו, "הוא תמך במיזמי חינוך והשכלה גבוהה, הקים את תנועת 'הכל חינוך', השתתף והוביל מאבקים ציבוריים על דמותו של החינוך בישראל ועל חשיבות ההשקעה בו. כאדם היה לאוטמן אופטימי מושבע שלא נכנע למגבלות הפיזיות שכפתה עליו מחלתו והמשיך להיות פעיל ומלא חיוניות. החברה הישראלית תחסר אותו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת פרנסואה הולנד במסיבת עיתונאים בבית רוה"מ. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
ציוני בכל רמ"ח איבריו. נתניהו/יואב דודקביץ'

גם שרת המשפטים, ציפי לבני, הביעה היום צער על מותו של לאוטמן. "מדינת ישראל איבדה היום אדם יקר. אדם שאצלו באמת הכול היה חינוך, ממש כשם העמותה שהקים. אדם שעד יומו האחרון נאבק במחלה קשה, כשהוא ממשיך להילחם למען החברה הישראלית כולה, כאילו הוא כלל אינו חולה". עוד הוסיפה לבני: "דוביק מעולם לא הרים ידיים – גם כשכבר לא היה מסוגל להזיז אותן יותר – והמשיך להתקשר אליי כדי לשכנע שצריך לפעול יותר כדי להפוך אותנו לחברה טובה יותר, דרך חינוך טוב יותר. למרות שהוא עצמו היה מבוסס כלכלית, הוא לא הפסיק לרגע לחשוב על אלו שידם לא משגת ונותרו מאחור – בני מיעוטים ובני פריפריה, כשלחזק ולקרב אותם הייתה בעיניו משימה לאומית, שניתן וצריך להשיג דרך החינוך הציבורי. ליבי עם משפחתו, ואני מוסרת לכל אוהביו ואהוביו את תנחומיי העמוקים".

השר עמיר פרץ אמר: "דב לאוטמן ראה בקשר בין החוסן החברתי לבין השלום מפתח להגנה על עתידה של מדינת ישראל. בתקופת כהונתי כיו"ר ההסתדרות עמד לאוטמן בראש התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים וביחד עיצבנו את מערכת היחסים להגנה על זכותו של האדם העובד להתפרנס ולהזדקן בכבוד. בשנים האחרונות הקדיש דב לאוטמן את מירב פעילותו לקידום מערכת החינוך אך לרגע לא שכח את מחויבותו לזכויות החברתיות לכל אדם ואדם ללא הבדל דת גזע ומין".

יו"ר העבודה החדש ח"כ יצחק הרצוג ציין כי תרומתו של לאוטמן בשלל התחומים תיזכר לעד. "מדובר במנהיג כלכלי, תעשייתי וחברתי שהצעיד את ישראל בעולם כולו". ח"כ בנימין (פואד) בן-אליעזר אמר אחרי היוודע לכתו של לאוטמן כי "הלך מאיתנו אדם שתרם תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל". "אני סמוך ובטוח שפועלו ועשייתו של דוביק למען המדינה יהיו לנחמה עבור משפחתו ויקירו, ואנו נמשיך לפעול להגשמת חזונו".

מנכ"ל דלתא גליל אייזק דבח אמר בעקבות פטירתו של היו"ר והמייסד המיתולוגי: "כולנו אבלים היום על מותו של דב, שהראה לכולנו כיצד ניתן לשלב התנהלות עסקית מבריקה עם מעורבות חברתית, ציונות, ופעילות ציבורית ברמה הגבוהה ביותר. ניתנה לי הזכות להמשיך את דרכו של מי שהיה הרבה יותר מאיש עסקים, ועשה את כל מה שעשה מתוך אהבת אדם, תחושת שליחות, תבונה ואחריות. אנחנו בדלתא גליל נמשיך ללכת בדרך שדב התווה לנו, ולאור הערכים שהנחו אותו בחייו".

לאוטמן: אין יותר מעמד ביניים בארץ

בהכנת הידיעה השתתפו: עמרי נחמיאס ומיכל רשף

  • עוד באותו נושא:
  • דב לאוטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully