וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: גם המורדים מבצעים פשעי מלחמה בסוריה

11.9.2013 / 11:40

דו"ח שבחן את התקופה שלפני הטבח הכימי קובע כי כוחות הנשיא הסורי הפציצו בתי חולים וטבחו באזרחים, אך גם האופוזיציה לא חפה מפשע. בין היתר, נטען שהוציאה להורג

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

כוחות אסד ביצעו טבח באזרחים, הפציצו בתי חולים וביצעו פשעי מלחמה אחרים בשורת התקפות שנועדו להשיב לידיהם טריטוריות שנפלו לידי המורדים בחודשים האחרונים – כך עולה מדו"ח תקופתי שפרסם היום (רביעי) צוות חקירה של האו"ם שבחן הפרת זכויות אדם בסוריה. הדו"ח מציין גם כי כוחות המורדים, ובהן קבוצות לוחמים איסלאמים זרים, ביצעו פשעי מלחמה, לרבות הוצאות להורג, חטיפת שבויים והפגזת שכונות מגורים. מדובר בדו"ח תקופתי שרלבנטי לתקופה שבין ה-15 במאי ל-15 ביולי השנה – קרי, לפני ההפצצה הכימית המדוברת של אסד בדמשק, בה מתו לפי הערכות כ-1,400 בני אדם.

ראש הצוות, פאולו פיניירו הברזילאי, אמר כי "הפשעים הללו, להם שותפים שני הצדדים, מבטאים התרסה בחוק הבינלאומי. הם לא מוטרדים מכך שישלמו את המחיר על ההפרות הללו, וחיוני שימוצה עמם הדין".

פקחי האו"ם מבצעים בדיקות למציאת ראיות לשימוש בנשק כימי בסוריה, אוגוסט 2013. רויטרס
"התרסה נגד החוק הבינלאומי". פקחי האו"ם בסוריה/רויטרס

כאמור, הדו"ח רלבנטי לתקופה שטרם הטבח הכימי המוכר של אסד בדמשק. דו"ח מודיעיני שערכה ממשלת צרפת, לקראת תקיפה אפשרית בסוריה, הציג ראיות לכך שהנשיא הסורי אכן עומד מאחורי המתקפה, שבה נהרגו לפי הממשל האמריקני 1,429 בני אדם, בהם 426 ילדים. לפי המסמכים שהציג ראש הממשלה צרפתי ז'אן-מארק איירו, המשטר הסורי מחזיק ברשותו כמות גדולה של אמצעי לחימה כימיים, והוא עשה בהם שימוש שלוש פעמים מאז חודש אפריל האחרון. ממצאי הדוח קובעים כי לפחות 281 בני אדם נהרגו בשתי התקיפות שקדמו לזו ב-21 באוגוסט. אלה היו בסרקיב שבצפון המדינה, ליד העיר אידליב, ובג'ובאר שבפרברי דמשק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הדו"ח הצרפתי: "אסד מאיים על שלום העולם"

מקור בממשלת צרפת אמר לסוכנות רויטרס כי הדוח, הכולל תשעה עמודים, מצביע כי המשטר הסורי הוציא לפועל תקיפה "מסיבית ומתואמת" המהווה "איום משמעותי לביטחון העולמי והלאומי". הדוח כולל תצלומי לוויין המראים כי הטילים הכימיים שוגרו מאזורים הנמצאים בשליטת המשטר, ממזרח לדמשק וממערבה, ומטרתם הייתה לפגוע באזורים הנשלטים על ידי המורדים. "בניגוד לתקיפות קודמות שבהן השתמש המשטר הסורי בכמויות קטנות של חומרים כימיים, התקיפה הזו הייתה טקטית ונועדה לכבוש שטחים", אמר המקור.

הדו"ח היה אמור להמריץ את צרפת וארצות הברית לקראת פעולה צבאית בסוריה, אליה התחייבו המעצמות. אלה שבינתיים תקיפה זו "הוקפאה", בשל ניסיונותיו של נשיא ארצות הברית אובמה להשיג את תמיכת הקונגרס האמריקני במבצע, וכן בשל המגעים הדיפלומטיים שמרכזת רוסיה, במטרה להעביר אליה את אמצעי הלחימה הכימיים של אסד – ובכך למנוע תקיפה. הצעה נוספת, שצרפת שואפת להביא למועצת הביטחון, כוללת דרישה להשמיד את מאגרי הנשק של אסד בכפוף לסעיף 7 של האו"ם, המאפשרת שימוש בכוח צבאי אם דמשק לא תציית להוראה זו. אמש, בעקבות ההתפתחויות הללו, בוטלה ישיבת החירום שתוכננה במועצת הביטחון של האו"ם.

מורד סורי בלחימה נגד כוחותיו של הנשיא בשאר אסד. רויטרס
גם הם לא חפים מפשע. מורד סורי/רויטרס

בנאום שנשא הלילה בבית הלבן אמר אובמה כי הוא רואה אפשרות לפתרון דיפלומטי של מלחמת האזרחים בסוריה. עם זאת, הוא הבהיר כי וושינגטון עדיין ערוכה לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד, תגובה למתקפת הנשק הכימי בדמשק. אובמה אמר כי אין כל ערובה לכך שנשיא סוריה, בשאר אסד, יתפרק מהנשק הכימי שברשותו. "לעתים אין די בהצהרות ובגינויים", אמר הנשיא האמריקני, אך סייג כי "ארצות הברית אינה השוטר של העולם".

הוא הבהיר שארה"ב אינה נושאת בהכרח באחריות לשים קץ לכל משבר פנימי המתחולל מחוץ לגבולותיה. ואולם, הוא הצהיר שמלחמת האזרחים בסוריה מסכנת את בעלות-בריתה של וושינגטון, בהן ישראל.

לקראת תקיפה בסוריה? כותרות אחרונות
אובמה: הצבא מוכן לפעול בסוריה, אך נעניק סיכוי למשא ולמתן
ההצעה הצרפתית: אסד יגונה ויתפרק מנשק כימי
סוריה קיבלה את הפשרה הרוסית: ”מוכנים לפיקוח על הנשק הכימי”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully