וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ישראלי: "לבחון הצעת רוסיה לפרטיה הקטנים"

10.9.2013 / 8:00

לדברי הגורם, "העולם צריך לשאול מי יפקח על העברת הנשק הכימי, כמה קשיח יהיה לוח הזמנים ואם זה ייעשה בשקיפות". שגריר ארה"ב בסוריה בעבר: "אסד ירמה העולם אם יתאפשר לו"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(ארה"ב וסוריה מגיבות להצעה הרוסית, אתמול)

ההצעה הרוסית להעביר את הנשק הכימי שבידי סוריה לפיקוח בינלאומי נבחנת מאז אתמול (שני) בקפידה בבירות העולם – בראש ובראשונה בוושינגטון, שם התכנס הקונגרס כדי לדון בתקיפה נגד סוריה. גם בירושלים בוחנים בעניין את הדברים, ולמרות שבאופן רשמי ישראל לא צפויה להגיב לדברים, גורם ישראלי בכיר אמר אמש לוואלה! חדשות כי את ההצעה הרוסית "יש לבחון בקפידה, עד לפרטים הכי קטנים".

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
אובמה: "הצעת רוסיה אפשרית, אם היא אמיתית"
ארה"ב: בוחנים הפשרה הרוסית, ממשיכים בהכנות לתקיפה
סוריה קיבלה הפשרה: "מוכנים לפיקוח על הנשק הכימי"

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ושר החוץ של רוסיה ווליד מועלם. מוסקבה, ספטמבר 2013. AP
"לבחון את ההצעה בקפידה". שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ועמיתו הסורי וואליד מועלם, אתמול במוסקבה/AP

הגורם העריך כי "הקהילייה הבינלאומית צריכה לשאול שלוש שאלות לגבי ההצעה: השאלה הראשונה, מי יפקח על העברת הנשק הכימי? אם יהיה פיקוח בינלאומי הדוק, 'עם שיניים', יש על מה לדבר. השאלה השנייה, מה יהיה לוח הזמנים - האם יש כאן כוונה אמתית לפתור את המשבר או ניסיון למרוח זמן? והשאלה השלישית, האם התהליך באמת יתנהל בשקיפות, או שהעולם צריך לסמוך על מילתו של אסד?". הגורם סירב להשיב לשאלה אם ההצעה הרוסית לפתור את המשבר בסוריה בצורה דיפלומטית, ללא מתקפה צבאית, נתפסת כצעד חיובי מבחינת ישראל.

בשעה שבירושלים ממליצים לאמריקנים לשאול שאלות טכניות לגבי ההצעה הרוסית, יש מי שמציע לממשל בוושינגטון לשאול שאלה נוספת – מה יקרה ביום שאחרי? הדיפלומט האמריקני הוותיק אדוארד ג'רג'יאן, שכיהן כשגריר ארצות הברית בסוריה בשנים 1988-1991 ובהמשך כשגריר ארצות הברית בישראל, אמר אמש בשיחה עם וואלה! חדשות: "לפני שהממשל מחליט אם לתקוף או ללכת לדיאלוג עם רוסיה, צריכה להישאל השאלה מה יהיו ההשלכות של כל אחת מההחלטות".

ג'רג'יאן, ששירת בתפקידים בכירים בשירות החוץ האמריקני תחת שמונה נשיאים שונים, סבור כי אם הממשל בוחר בדרך של דיאלוג עם רוסיה, "אסור שהדיאלוג ייעצר בסוגיית הוצאת הנשק הכימי. המפתח לפתרון המשבר בסוריה תלויה במידה רבה בדיאלוג בין ארה"ב לרוסיה". לדבריו, "החלטה בנושא הנשק הכימי צריכה להיות צעד ראשון בדרך לפתרון המשבר שמאיים להבעיר את האזור כולו, ולא צעד חד-פעמי". הוא הוסיף כי אובמה "מבין שאין פתרון צבאי למצב בסוריה. התערבות צבאית חד-פעמית לא הייתה פותרת דבר, אבל יוזמה דיפלומטית בהחלט יכולה להוריד את גובה הלהבות".

כשחאפז אסד אמר שרבין צודק

עם זאת, בדומה לגורם הישראלי הבכיר, גם השגריר לשעבר סבור שאסור לאמריקנים לקבל את ההצעה הרוסית מבלי "לנסח סעיפים קשיחים, בדגש על לוח הזמנים להעברת הנשק הכימי". לדבריו, "אם לאסד תהיה אפשרות לרמות את הקהילייה הבינלאומית בנושא, הוא יעשה זאת. הפיקוח חייב להיות הדוק מאוד, כדי שלא תישאר לו איזושהי פרצה שהוא יכול לנצל".

בהקשר זה הזכיר ג'רג'יאן סיפור על חאפז אסד, אביו של נשיא סוריה הנוכחי: "לפני שמוניתי לשגריר ארה"ב בסוריה, בסוף שנות השמונים, נפגשתי בוושינגטון עם יצחק רבין, ששימש באותה תקופה שר הביטחון של ישראל. כאשר אמרתי לרבין שאני עומד להתמנות לשגריר בסוריה, הוא אמר לי: 'אתה הולך להתעסק עם המנהיג המתוחכם ביותר בעולם הערבי. בכל פעם שתשאיר לו חרך, הוא ישתחל דרכו ויפתיע אותך'. זה התברר כניתוח מדויק מאוד של אסד האב. לפני שסיימתי את כהונתי בסוריה סיפרתי לנשיא חאפז על השיחה הזו, והוא בתגובה אמר: 'תמסור ליצחק רבין שזה הדבר היחיד שהוא אי פעם אמר, שאני מסכים אתו במאה אחוז'".

ג'רג'יאן סבור כי אסד הבן "אמנם אינו אסטרטג מתוחכם כמו אביו", אבל שגם הוא יידע לנצל כל פרצה שתזדמן לו, ולכן על הממשל האמריקני "להתעקש על הפרטים הקטנים ביותר" במנגנון הפיקוח על העברת הנשק הכימי.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully