וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתרון תל אביבי: סו?פרים בשבת - ברחובות המרכזיים

19.8.2013 / 18:02

ביום שישי אמורה העירייה להסביר לבג"ץ כיצד בכוונתה לאכוף את סגירת העסקים, אלא שבתל אביב לא מתכוונים לשנות את המדיניות, לפחות עד הבחירות בחודש אוקטובר אז יתוקן החוק

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

ביום שישי הקרוב, ה-23 באוגוסט, ימלאו חודשיים לדרישת בג"ץ לקבל תשובות מעיריית תל אביב לגבי מדיניות האכיפה שלה את חוק העזר העירוני, האוסר על פתיחת עסקים בשבת. לפני כחודשיים תקף בג"ץ את מדיניות האכיפה, המתירה בפועל לרשתות שיווק לפעול בתל אביב גם במהלך השבת, וביקש ממנה להשיב לו תוך 60 ימים איך בכוונתו לשנות את מדיניות האכיפה. סגן ראש העיר ויו"ר סיעת "רוב העיר" במועצה, אסף זמיר, סיפר לוואלה! חדשות כי גם ביום שישי הקרוב לא צפויה תל אביב לשנות את מדיניות האכיפה שלה, ולמעשה העסקים יישארו פתוחים לפחות עד לבחירות לעירייה, ב-22 באוקטובר השנה.

זמיר סיפר כי בתשובתה לבג"ץ צפויה העירייה לטעון כי המענה למדיניות האכיפה תהיה חוק עזר חדש, שינוסח בעתיד הקרוב. "נתקן את חוק העזר העירוני, ועד אז לא נאכוף סגירת עסקים בשבת", הבהיר זמיר, "כפי שאנחנו נוהגים אגב מאז החלטת בית המשפט בחודש יוני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יישאר פתוח, או דווקא סגור? סניף AM PM בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

זמיר הסביר כי תשובת העירייה תדגיש כי אין בכוונתה לשנות את אופן האכיפה של חוק העזר הקיים, ובמקביל תצהיר כי בכוונתה לתקן את החוק. "השינוי של החוק מורכב מאוד. צריך למצוא כאן את עמק השווה בין מי שחושב שהכול צריך להיות פתוח בשבת, לאלה שכלל לא, ולאלה שחושבים שצריך מודל של 'תורנות' בין הסניפים (בדומה לבתי המרקחת בתל אביב, שכמה מסניפיהם פתוחים בכל שבת – א.ה.)". זמיר הזכיר כי מדובר "בסוגיה בעלת משמעויות פוליטיות ולאומיות. הבעיה הרי קיימת בעוד הרבה עיריות ברחבי הארץ, וההחלטה בתל אביב תהיה תקדים לכל העיריות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

התכנית המוצעת: ברחובות הגדולים יותר לפתוח

בשל העובדה כי חגי תשרי בפתח, ומיד לאחריהם יתקיימו הבחירות לעירייה, גוברות ההערכות כי תיקון החוק לא יתבצע לפני הבחירות לעירייה. ומה יהיה המודל שיתקבל לבסוף? האפשרות שמציע סגן ראש העיר זמיר, ושעשויה לזכות לתמיכה נרחבת בקדנציה הבאה, כוללת פתיחה חופשית של מקומות הבילוי והמזון בצירים המרכזיים בלב העיר – הרחובות אבן גבירול, דיזנגוף, בן יהודה, אלנבי, שדרות רוטשילד, יהודה הלוי, וכן גם במתחמי הבילוי המוכרים בעיר (התחנה, נמל יפו, נמל תל אביב, שרונה). עם זאת, אין לדעת האם זה אכן המודל שיתקבל. "תהיה מועצה חדשה, ולא יודעים מה תהיה חלוקת הכוח הפוליטית", הדגיש זמיר.

בחודש יוני האחרון קיבל בית המשפט העליון את הערעור שהגישו בעלי מכולת בתל אביב, וקבע כי על עיריית תל אביב לפעול באופן נחרץ יותר כדי לוודא שסניפים של רשתות AM:PM ו"טיב טעם" לא יפעלו בשבת. השופטים קבעו כי על העירייה לשקול שימוש באמצעי אכיפה נוספים, שכן האכיפה בדרך של הטלת קנסות בלבד, כפי שנהגה העירייה עד היום, אינה משיגה את מטרת החוק. נקבע שבהתנהלותה הנוכחית העירייה מאפשרת בפועל את הפרתו המתמשכת של חוק העזר, ובכך נפגע שלטון החוק.

העיסוק בנושא פתיחת המרכולים החל ב-2007 אז עתרו בעלי המכולות לבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה שקיימת אכיפה לא שוויונית של חוקי המנוחה. לטענתם, בעוד שהם נאלצים לסגור את מכולותיהם בשבתות כדי להימנע מקנסות, הרשתות הגדולות אינן נפגעות מהקנסות, ולכן נהנות מיתרון משמעותי - בעוד להם נגרמים נזקים כלכליים משמעותיים. מנגד, העירייה טענה כי החוק מאפשר לה להחליט להטיל קנסות בלבד, וכי אין להתערב בשיקול דעתה. הרשתות טענו מצדן כי סביר שבעיר אשר חרתה על דגלה את הסיסמה "עיר ללא הפסקה", תנקוט העירייה במדיניות אכיפת חוק העזר באופן שלא ימנע את פתיחתם בשבת של בתי עסק מסוג מסוים.

טיב טעם מבחוץ. שרון בוקוב
הוא ישאר פתוח? סניף טיב טעם בשדרות רוטשילד בתל אביב/שרון בוקוב

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את העתירה המקורית, וקבע כי לא הוכח שהעובדה שהעירייה מסתפקת בקנסות - אינה סבירה. בנוסף, טענת העותרים על פגיעה באיכות חייהם של התושבים בשל הפעלת חנויות בשבת לא הוכחה, וטענה נוספת בעתירה, לפיה החוק נועד לשמור על קדושת השבת, נדחתה גם היא. "חוק רישוי עסקים לא נועד להבטיח שמירה על המסורת היהודית", הובהר בהחלטת בית המשפט. אולם, כאמור, בית המשפט העליון הפך את ההחלטה.

מעיריית תל אביב נמסר: "היועץ המשפטי לעירייה מנסח את תשובתה הרשמית של העירייה בימים אלו. כשתינתן בבית המשפט היא תפורסם בפומבי. בכל מקרה, התשובה תהיה ברוח הדברים שהביע ראש העיר לא פעם, כי תל אביב-יפו תישאר עיר חופשית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully