וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרידי כפר יהודי קדום התגלו בגליל התחתון

קובי דוד

5.8.2013 / 4:00

משלחת ארכיאולוגים ישראלית-אמריקנית חשפה עדויות ראשונות לקיומו של בית כנסת מפואר וכלי חרס מסוגים שונים ביישוב היהודי שיחין, אחד הראשונים בגליל בימי בית שני

משלחת ארכיאולוגית משותפת של חוקרים ישראלים ואמריקנים, בראשותם של ד"ר מרדכי אביעם מהמכון לארכיאולוגיה גלילית במכללה האקדמית כנרת, ושל ד"ר ג?יימס סטריינג' מאוניברסיטת סמפורד באלבמה, חשפה בשבוע שעבר שרידים עתיקים של הכפר היהודי הקדום שיחין, השוכן בגן הלאומי ציפורי שבגליל התחתון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תבנית נר מחרס שנחשפה בחפירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת החפירות המשותפות התגלו עדויות ראשונות לקיומו של בית כנסת מפואר באתר, וכן ממצאים רבים המאשרים מסקנות קודמות של חוקרים אודות ייצור נרחב של כלי חרס מסוגים שונים בכפר זה. הכפר העתיק מוזכר לראשונה בכתביו של ההיסטוריון היהודי יוסף בן מתתיהו כאחד היישובים היהודיים הראשונים בגליל בימי בית שני ומאוחר יותר, בתלמוד, ככפר של קדרים יהודיים הסמוך לציפורי.

"הייתה לנו הפתעה רבה עם גילויין של שבע תבניות אבן להכנת נרות שמן מעוטרים", הודה בהתרגשות ד"ר אביעם. "אחד משברי הנרות שיוצרו באתר מעוטר אף במנורה ובלולבים לצדה". ד"ר אביעם הוסיף כי על פי ממצא כלי החרס, "נראה כי היישוב נעזב במאה הרביעית לספירה הנוצרית, ככל הנראה בעקבות רעש האדמה בשנת 363 או אולי כתוצאה ממרד גאלוס שהתרחש בשנת 351 ומרכזו היה בציפורי". עוד טוען אביעם כי החפירה תימשך בשנים הבאות ותנסה לחשוף את בית הכנסת, את מתקני הייצור ואת בתי המגורים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שבר נר מחרס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרידי מבנה ביישוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully