וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפלת ח"כ קול – שער עצמי של לפיד

1.8.2013 / 8:28

למה התעקש לפיד למשוח את קול בזפת ובנוצות? למה צעקו שרים לעבר יציע העיתונאים? מי צפה בטום וג'רי בליל ההצבעה על התקציב? לכל שאלה תשובה, בטור השבועי של כתבנו הפוליטי

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

מזכירת הכנסת חשבה שהיא לא שמעה טוב. "עדי קול, בעד", היא סימנה בטופס ההצבעה השמי על חוק המשילות שעבר אמש במליאת הכנסת. "נמנעת", תיקנה קול. במליאה פרצה מהומה קטנה. לפיד נעץ בה מבט מצמית. רפורמת המשילות היא אחת מרפורמות הדגל של "יש עתיד". המבוכה שלו מכך שחברת סיעתו אינה תומכת בהצעה הייתה רבה. מיד עם תום ההצבעה לקח לפיד את קול, יחד עם יו"ר הסיעה, עפר שלח, לשיחה צפופה ב-"פרסה", החלק שמאחורי אולם המליאה. השניים דרשו שתתנצל, לא פחות, על כך שהעזה לנקוט קו עצמאי ולהימנע בהצבעה, על חוק שהרוב שלו בקואליציה לא היה מוטל בספק אפילו לרגע (יו"ר הקואליציה, יריב לוין, וידא עשר פעמים קודם שיש רוב, אחרי שתמרן את שעת ההצבעה כך שתצא אחרי השעה שבה נחתה ציפי לבני מפגישת המשא ומתן בוושינגטון, ואחרי השעה שבה חזר צחי הנגבי מהמשחק של מכבי תל אביב בבאזל).

חברת הכנסת עדי קול בדיון במליאת הכנסת, יולי 2013. טלי מאייר
עדי קול במליאת הכנסת/טלי מאייר

בתוך שעה פרסמה ח"כ קול התנצלות משפילה: "היום נמנעתי בהצבעה על חוק המשילות. זו הייתה הצבעה שפגעה בעיקר בחבריי לסיעה, ואני מתנצלת", כתבה. על החלק השני של החוק כבר הצביעה בעד. המחאה של קול הייתה מחאה מנומסת ביותר, היא לא התנגדה בצורה מתריסה כמו רובי ריבלין, וגם לא תקפה את החוק. היא בסך הכול הצביעה על פי צו מצפונה, באופן שהתנגש עם המשמעת הסיעתית של יש עתיד.

ללפיד זה לא שינה הרבה. האיש ששריין את עצמו לעמוד בראש מפלגתו עד שנת 2020 החליט שלא די בכך, ועוד הטיל על קול עונש קיצוני: כל סמכויות החקיקה והעבודה בוועדות נשללו ממנה עד להודעה חדשה. למרבה האירוניה, כל הסיטואציה הזו התרחשה במהלך דיון על הצעת חוק שנועדה לחזק את המשילות. אם זו הגרסה של לפיד לחוסר משילות, מעניין מה יקרה כאשר הצעתו, לפיה ממשלה שנפלה באי-אמון תשוב ותכהן אם המועמד החלופי לא הצליח לגבש קואליציה בתוך 21 יום, תעבור בקריאה שנייה ושלישית.

לא ברור מתי בפעם האחרונה, אם בכלל, אולץ חבר כנסת להתנצל על כך שהצביע בסוגיה מצפונית בניגוד לעמדת סיעתו. נכון, חלק מהמשחק הקואליציוני הוא להצביע גם בניגוד לעמדה האישית של כל ח"כ וח"כ, אבל הימנעות חד-פעמית ודאי לא הופכת את קול למורדת, ולא ברור לפיכך מדוע משיחתה בזפת ונוצות הייתה הכרחית. לפיד הבקיע גול עצמי, וסיפק למבקריו תשובה אפשרית לשאלה הבלתי פתורה מהי הפוליטיקה החדשה שהבטיח במהלך הקמפיין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מה כתב נתניהו בפתק לבוז'י הרצוג?

ליל הצבעות על תקציב המדינה השבוע יכול ללמד שיעור מאלף על היחסים שבין הפוליטיקה לתקשורת. במשך כל היום הבטיחו באופוזיציה קרב התשה שיימשך 24 שעות לפחות, ושיגרום לקואליציה ליפול מהרגליים. עד השעה 22:00 בלילה האופוזיציה עמדה בהבטחה. מאות הצבעות נערכו באופן שמי. מדובר בטכניקת הצבעה מרגיזה במיוחד: קוראים כל שם בנפרד. במקום הצבעה אלקטרונית שאורכת עשר שניות, חולפות עשר דקות בין סעיף לסעיף. אחרי עשר שעות הצבעה, בקושי אושרו כמה פרקים מחוק ההסדרים.

בקואליציה שברו את הראש מה לעשות. אחת המחשבות הייתה לכנס את ועדת הכנסת תוך כדי המליאה, ולשנות את התקנון כך שלא ניתן יהיה להעלות יותר הצבעות שמיות. מכיוון שמדובר בצעד מרחיק לכת, הוחלט קודם ללכת להידברות. נתניהו בעצמו פגש את ראשי סיעות האופוזיציה, ושאל מה יגרום להם להסיר את ההסתייגויות הרבות שהגישו, כך שכולם יוכלו ללכת הביתה. הוא שמע דרישה לעכב את קידום חוק המשילות, ונעתר. מאותה נקודה, התחייבה האופוזיציה "להריץ" את ההצבעות.

פתק מתניהו להרצוג, מליאת הכנסת, 30.7.13. יואב דודקביץ'
הפתק/יואב דודקביץ'

לשכתו של ח"כ לוין הוציאה הודעה שבישרה על הסיכום, ובחלק מכלי התקשורת ביקרו את האופוזיציה על שהבטיחה קרב והתקפלה ללא הישג משמעותי, ואחרי שלא הצליחה לנצח בהצבעה אף לא על הסתייגות אחת. יו"ר סיעת העבודה, יצחק הרצוג, נלחץ מהכותרות, ובמה שנראה כמו סצנה מהסדרה פולישוק, חזר פתאום אחרי חצות להצבעות השמיות, למורת רוחו של ראש הממשלה, ששלח לו פתק: "בוז'י, יש לנו הסכם. גם כשעושים הנחות (...) זה מוגזם". הרצוג הראה את הפתק ליחימוביץ', שעודדה אותו להמשיך בהצבעות השמיות. "אנחנו לא עובדים אצלך", קראה לעבר סילבן שלום, כשהפציר בהרצוג להסיר את ההסתייגויות וללכת הביתה. בשיאו של הערב, כאשר לא מעט ח"כים החלו להירדם במליאה כמו חיילים באוטובוס בבוקר יום ראשון, ניגשו כמה שרים וחברי כנסת לשולי המליאה וקראו לעבר העיתונאים ביציע: "זה הכול בגללכם".

לאן נעלם פייגלין באמצע ההצבעה על התקציב?

אגב, מי שהבטיח מעל כל במה שיצביע נגד התקציב ונגד חוק ההסדרים, אך נעלם ברגע האמת, הוא חבר הכנסת משה פייגלין. בראשית השבוע הצהיר כי החליט להצביע נגד התקציב במחאה על אישור שחרור האסירים בישיבת הממשלה. על ההסתייגויות הוא אכן הצביע עם האופוזיציה, אולם בשלב מסוים יצא מהמליאה, ולא התנגד בקריאה השלישית לא לתקציב המדינה ולא לחוק ההסדרים. בכירים בקואליציה סיפרו כי פייגלין החליט לוותר על הרעיון אחרי שהובהר לו כי הצבעה נגד תקציב המדינה, שהיא הצבעת אמון בממשלה, יכולה להיות עילה משפטית להוצאתו מן הסיעה. מלשכתו נמסר בתגובה: "פייגלין הצביע שוב ושוב נגד התקציב על סעיפיו השונים. משעמדתו הובהרה ויושמה באופן מוחלט, ומשברור היה שאין מצטרפים לעמדתו מקרב חברי הקואליציה, לא ראה פייגלין טעם בהמשך ההצבעה המופגנת כשהתוצאה הייתה ברורה".

למה הח"כים הערבים לא קיבלו מקופלת?

חברי הכנסת עשו הרבה דברים כדי להיות ערניים בזמן דיוני התקציב. חלקם ביזארים, וחלקם ביזאריים יותר. מאחר שאת הספרים שהונחו על שולחנם רובם לא באמת טרחו לקרוא, התחביב העיקרי נהיה צפייה בסרטים. ככל שהשעה התקדמה, גם האיכות הקולנועית הידרדרה. כך, למשל, נראה מוחמד ברכה צופה בטום וג'רי אי שם סביב 2:00 בלילה. איתן כבל שישב לידו הפציץ עם "להציל את טוראי ראיין", ואילו ישראל כץ ויאיר שמיר המחויכים שיחקו ביחד "flow" בטאבלט של שר החקלאות. עדי קול, אז עוד לא ח"כית סוררת, ניסתה לחלק חטיפי מקופלת לחברי הכנסת כדי שיתעוררו, אולם הסדרנים עצרו אותה לפני שהשוקולד הגיע לספסלי האופוזיציה. "שוב הערבים לא מקבלים", התלונן זחאלקה.

סיעת יחיד - כל הטורים

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully