וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטת אירופה על חיזבאללה: מעט מדי, מאוחר מדי

23.7.2013 / 14:37

בחיזבאללה כבר גינו בחריפות את צירופו לרשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי, אולם על אף שמדובר במכה תודעתית לארגון, לא יהיו לה כמעט השלכות מידיות על פעילותו באירופה

החלטת האיחוד האירופי לצרף את הזרוע הצבאית של חיזבאללה עוררה, כצפוי, גל תגובות נזעמות לכאורה, בקרב צמרת הארגון ואצל בעלי בריתו האיראנים. כבר אמש (שני) פרסם חיזבאללה הודעה רשמית המתארת את החלטת האיחוד כ"אגרסיבית ולא צודקת". לטענת הארגון השיעי, ההחלטה אינה מבוססת על עדויות או על הוכחות. "נראה כי ההחלטה נכתבה בידיים אמריקניות ובדיו ישראלית", נאמר בהודעה.

הבוקר כבר הצטרפו בעלי הבית מטהרן לגינוי להחלטה האירופית. איראן "מגנה בתוקף את ההחלטה ומאמינה כי היא משרתת את האינטרסים של המשטר הציוני", אמר שר החוץ האיראני, עלי אכבר סאלחי. "כתוצאה משיפוט לקוי על המשברים באזור, קיבל האיחוד את ההחלטה הלא נכונה. זו החלטה שפוגעת בעם הלבנוני, מאחר שחיזבאללה הצליח להגן עליו מפני התוקפנות הציונית".

לא צריך להתרגש יתר על המידה מהתגובות, כמו גם מההחלטה. מדובר אמנם במכה תודעתית נוספת לחיזבאללה, שניסה מ-1992, כשמונה חסן נסראללה לתפקיד מזכ"ל הארגון, להצטייר כגוף פוליטי לגיטימי, אך לא יהיו כמעט השלכות מידיות על מקורות ההכנסה של הארגון או על פעילותו באירופה. החלטת האיחוד מונעת למעשה כל פעילות מסחרית וכלכלית של ארגוני טרור על אדמת היבשת ומונעת אף כניסה של פעילי גופים שכאלה, אולם החלטת האיחוד מתייחסת לפעילי הזרוע הצבאית של הארגון ולזרוע עצמה – לא לכל אנשי חיזבאללה.

מורנייה לא הסתובב עם תעודת חבר

זה נשמע מעט מופרך והזוי, ואם זה לא היה עצוב זה יכול היה להיות משעשע, אבל האיחוד האירופי ממשיך כנראה לראות בהנהגת חיזבאללה "הפוליטית" גוף לגיטימי המוביל קבוצה של תומכים נלהבים, ולא של אלפי לוחמים חמושים הנלחמים על אדמת סוריה, ובמקביל מנסים להוציא פיגועים נגד מטרות ישראליות על אדמת אירופה. כל פעולה נגד גוף כלכלי המזוהה עם חיזבאללה תצריך הצגת הוכחות בדבר הקשר שלו לזרוע הצבאית של הארגון, וכל ניסיון למנוע כניסה של פעילי חיזבאללה לאירופה תצריך הצגת עדויות כי הם אכן חברים בגוף הצבאי. והנה רמז קטן לאיחוד האירופי – עימאד מורנייה לא נהג להסתובב בבירות אירופה כשבכיסו תעודת חבר בזרוע הצבאית החשאית של חיזבאללה.

נאום של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. ביירות, יוני 2013. AP
האיחוד האירופי ממשיך לראות בהנהגת חיזבאללה "הפוליטית" גוף לגיטימי המוביל תומכים נלהבים/AP

ועדיין, אי אפשר שלא להתייחס גם להיבטים נוספים של ההחלטה. לחיזבאללה ולאנשיו יהיה קשה יותר להתנהל באירופה באותה חופשיות כפי שעשו בעבר. בנוסף, וזה לא פחות חשוב, המעמד של הארגון בזירה הבינלאומית, ובעיקר הערבית, מאבד גובה ובקצב מסחרר. בחריין כבר הגדירה אותו ארגון טרור ובאיחוד האמירויות היחס אליו זהה. במישור הצבאי, הארגון סופג אבדות צבאיות לא פשוטות ומספר ההרוגים שלו בלחימה בסוריה כבר עובר את ה-200. במקביל, הוא מוצא את עצמו מתגונן מפני התקפות אפשריות של מחבלים סונים מתאבדים, רקטות ומכוניות תופת.

הסרט ששודר לפני יומיים בערוץ של חיזבאללה "אל-מנאר" - שחשף את דמותו של מפקד פעולת החטיפה של שני החיילים הישראלים גולדווסר ורגב - רק ממחיש את גודל השבר שהארגון מתמודד עמו. אין לו מה למכור לציבור הלבנוני מלבד חטיפה מלפני שבע שנים שהובילה את לבנון למלחמה הרסנית. ובדומה לאמירתו של נסראללה מסוף מלחמת לבנון השנייה, שלו היה יודע שכך תסתיים החטיפה היה נמנע ממנה, ניתן לשער שאם היה מבין מזכ"ל חיזבאללה כי התמיכה בבשאר אל-אסד תביא אותו לנקודה הנוכחית, היה מעדיף להפקיר את הנשיא הסורי ולהתמקד בענייניו שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully