וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאמץ האירופי: לסמן מוצרי ההתנחלויות עד סוף 2013

23.7.2013 / 9:21

ימים ספורים לאחר שאושרה הנחייה להחרים גופים הפועלים מחוץ לקו הירוק, מתגלה כי שרת החוץ של האיחוד האירופי נתנה הוראה לפעול לסימון מוצרים מהתנחלויות כבר עד 2013

אחרי ההחלטה על החרם – מכה נוספת מכיוון האיחוד האירופי: הממונה על יחסי החוץ באיחוד, קתרין אשטון, הפיצה לאחרונה הוראה לפיה יש לפעול לסימון מוצרים שיוצרו בהתנחלויות עד לסוף השנה.

לפני כחודש, ב-20 ביוני, ביקרה אשטון בירושלים, ונפגשה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. השניים דנו במאבק בגרעין האיראני, בהכרזה על חיזבאללה כארגון טרור ובהתקדמות בתהליך המדיני. הפגישה הוגדרה "אפקטיבית" ובמסיבת העיתונאים שנערכה אחריה חזר נתניהו על אזהרותיו בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית. אבל שני נושאים לא נידונו במסיבת העיתונאים המחויכת ומלאת השבחים ההדדיים שנערכה בתום הפגישה: החלטת האיחוד האירופי לא לקיים קשרים עם מוסדות מעבר לקו הירוק שאושרה בסוף השבוע האחרון, וההוראה שעתידה הייתה אשטון להפיץ כשבועיים לאחר מכן, בנוגע לסימון מוצרים תוצרת ההתנחלויות עד סוף שנת 2013, שדבר קבלתה התפרסם הבוקר ב"הארץ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שכחה לציין את הנחיות החדשות בפגישתם. נתניהו ואשטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

משמעות ההנחיה היא פגיעה כלכלית קשה במפעלים, בחוות ובבתי עסק מעבר לקו הירוק, שכן היא תאפשר לרשתות שיווק באירופה להבדיל ביתר קלות בין מוצרים תוצרת "ישראל הלגיטימית" לבין מוצרים תוצרת "ארץ ההתנחלויות". גם רשתות שיווק אירופיות שלא בהכרח מעוניינות להחרים תוצרת מההתנחלויות, עשויות לבסוף להצטרף למגמת החרם, שכן ברגע שכל מוצר מההתנחלויות יסומן ככזה, הלקוחות עשויים להחרים אותו בעצמם.

שתי ההנחיות החדשות – גם זו שכבר אושרה בסוף השבוע, וגם זו שניסחה אשטון לפני כשבועיים ושעדיין מצריכה אישור של מוסדות האיחוד – תפסו את ירושלים בהפתעה. אם במקרה של ההחלטה להחריג את ההתנחלויות מהסכמים עתידיים עם ישראל עוד טענו בירושלים שהיא "נוסחה על ידי דרג פקידותי" ולא בהכרח מקובלת על מנהיגי המדינות, הרי שבמקרה של ההנחיה לסמן מוצרים מההתנחלויות, בירושלים יתקשו להעלות טענה דומה – הפעם, ההנחיה יצאה ישירות מלשכתה של אשטון, והיא נשלחה לגורמים בכירים מאוד באיחוד.

חרם באירופה נגד מוצרים מישראל שיוצרו בשטחים. AP
משמעות ההנחיה היא פגיעה כלכלית קשה במפעלים, בחוות ובבתי עסק מעבר לקו הירוק/AP

שוב מתברר כי אזהרותיה של שרת המשפטים, ציפי לבני, בתחילת החודש, על כך שללא התקדמות בתהליך המדיני ישראל צפויה לסבול מהחרמה ומנידוי באירופה, לא היו מוגזמות. אלא שבתוך האזהרות הללו גלומה גם הדרך ליציאה מן המשבר: כבר בסוף השבוע אמרו גורמים בכירים בירושלים לוואלה! חדשות כי לאור התנעת התהליך המדיני, מסתמן ריכוך של החלטת האיחוד בנושא החרמת מוסדות מעבר לקו הירוק. לא ברור אם להתקדמות בתהליך המדיני תהיה השפעה דומה בנושא סימון מוצרי ההתנחלויות, אך גורמים בירושלים אומרים כי אין ספק שכניסת ישראל למשא ומתן תוכל, לכל הפחות, למנוע החלטות נוספות וכואבות עוד יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully