וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה, החרדים קרעו את החולצות

23.7.2013 / 5:27

מביעים מחאה: ח"כ פרוש כבל עצמו באזיקים לדוכן, חברי כנסת חרדים אחרים נטשו את אולם המליאה לתפילה וקריאת תהילים. עם זאת, בנאומים הדגישו: "תלמידי ישיבות לא יתגייסו"

ערוץ הכנסת

בתום דיון ארוך שהחל עוד בליל אמש, אושר לפנות בוקר (שלישי) חוק הגיוס בקריאה ראשונה ברוב של 64 חברי כנסת מול 21 מתנגדים. במהלך הדיון נטשו חברי כנסת חרדים את המליאה לעצרת תפילה מול מזנון הכנסת, וחברי מפלגת יהדות התורה קרעו קרע בדש חולצתם כמנהג האבלים, במחאה על אישור החוק. דקות ספורות לפני ההצבעה, בסיומה אושר החוק, עלה ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) על דוכן הנואמים וכבל את עצמו אליו. "זה ציבור שמוכן למסור את עצמו למען עולם התורה, תלמידי הישיבות ילכו לכלא באזיקים", אמר. עשר דקות נדרשו לסדרנים על מנת להתיר את ח"כ פרוש מהאזיקים.

חרדים קורעים את דש חולצתם במחאה על אישור חוק הגיוס. טלי מאייר
מוחים ואבלים. חברי כנסת חרדים במהלך הדיון, הלילה/טלי מאייר

שר האוצר, יאיר לפיד, שסיכם את הדיון לפני ההצבעה, הדגיש כי אין בו שנאה לחרדים ולעולם התורה. "זה הקושי שאיתו יצטרכו להתמודד הח"כים החרדים. הם פטרו את עצמם בכך שהם טענו שזה בגלל ששונאים אותם", אמר לפיד. "הם מסתתרים מאחורי האמירה ששונאים אותם כדי שלא יעשו חשבון נפש ויבחנו את עצמם. האם הלילה הזה לא מצדיק חשבון נפש? האם אפשר לפטור את זה בהסתגרות נוספת והתבדלות נוספת? הם יודעים שלא ייצאו מכך. איש מהקואליציה לא שונא אותם ולא מנסה להתנכל או להציק להם. הסידור הישן צריך להשתנות. האם היה רגע אחד שבו הם שאלו את עצמם אם הסידור הזה באמת סותר את עובדת היותם אנשים דתיים?".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
כיסאות חברי כנסת חרדים ריקים בזמן הקראת חוק השוויון בנטל בכנסת. טלי מאייר
נטשו את האולם. כיסאותיהם הריקים של חברי הכנסת מהסיעות החרדיות, הלילה/טלי מאייר

מוקדם יותר אמרו חברי הכנסת החרדים בדיון כי החוק שיאושר לא יצליח לאלץ את החרדים להתגייס. ח"כ אלי ישי (ש"ס) הביע את עמדתו הנחרצת: "לא יעזור לאף אחד. מה הצביעות הזו? אתם רוצים להביא לקרע בעם? אתם קרובים לזה מאוד". ישי הוסיף כי גם הנח"ל החרדי יצטמצם. "אתם תגרמו להישגים של שנים של שילוב חרדים ללכת לאיבוד. כל זאת במטרה 'לחנך אותם'. אתם יודעים שלא תוכלי לגייס אברך אחד בכוח. אברך שלומד תורה באמת גם ילך לכלא. אני פה לא מעט שנים, והמהלך שהכנסת מובילה יוביל לקרע בעם".

ח"כ מאיר פרוש אוזק את עצמו לדוכן בדיון לאישור חוק הגיוס. טלי מאייר
כבול לדוכן, ח"כ פרוש/טלי מאייר

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר כי החוק הופך את לומדי התורה לעבריינים פליליים. "היום הזה ייזכר כיום שבו הוכרזה מלחמה על לומדי התורה", אמר. "הצבא נערך לקיצוצים בגייסות. הם מבקשים לגייס חרדים לא כי הם צריכים חיילים, אלא כי הם צריכים אותם כמכשיר מלחמה נגד לומדי התורה".

חברו למפלגה של אייכלר, ח"כ משה גפני, טען כי לדעתו שר האוצר לפיד יכול "לרשום על שמו" את תופעות האלימות נגד חיילים חרדים. "זה יום שחור. יושב פה אדם ציני שלא מעניין אותו הפסיפס של החברה בישראל", אמר גפני. "שום חוק לא ישנה את אורחות חיינו. בזכות לומדי התורה כולנו קיימים. תמשיכו בדרך הזאת, אנחנו לא מפחדים". ח"כ נוסף מיהדות התורה, יעקב ליצמן, הצהיר כי אף חרדי לא ילך לצבא בגלל החוק. "אין מספיק מקום בבתי הסוהר", אמר.

"תם עידן ההיבדלות"

בתחילת הדיון עלה לדוכן שר המדע והטכנולוגיה, שישב בראש הוועדה שדנה בנושא חוק הגיוס החדש, יעקב פרי, והקריא את עיקרי החוק לשוויון בנטל. "תם עידן ההיבדלות. תם העידן בו אנו עומדים מפולגים בינינו לבין עצמנו. תם העידן בו 50% מכל שנתון לא ישרת את המדינה ולא יישא באחריות על כלכלת ישראל. תם העידן בו אנו מבדילים בין דם יהודי חילוני, לדם יהודי חרדי - כאשר אויבנו לא עושים את אותה הבחנה", אמר פרי.

הוא הוסיף כי "המצב בו כל תלמיד שני בכיתה א' לא יתרום את חלקו לנשיאה הקולקטיבית בנטל הוא מצב מסוכן לחברה הישראלית. מיום כניסתו של החוק לתוקף ולראשונה מאז קום מדינת ישראל, חוק אחד יחול על כולם - ועל כל בן 18 חרדי תחול חובת גיוס. לכל בני ה-18 החרדים ביום כניסתו של חוק זה לתוקף, תוענק האפשרות לדחות את שירותם למשך שלוש שנים, ובסופן כולם יתגייסו. דין המשתמט החרדי יהי כדין המשתמט החילוני. חוק שירות הבטחון והסנקציות הטמונות בו יחול על כולם", אמר. בנוסף, בהתאם לחוק שגובש, יוגדרו 1,800 תלמידים מתמידים להם תוענק האפשרות לממש את לימוד התורה על ידי המשך הלימוד בישיבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully