וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: ישראל תשחרר בהדרגה כ-80 אסירים ותיקים

21.7.2013 / 0:01

לוואלה! חדשות נודע כי לא ישוחררו אסירים ערבים-ישראלים וכי השחרור לא יתבצע לפני תחילת השיחות. "רוצים לדעת בוודאות שהעסק רציני ושהפלסטינים ויתרו על צעדים חד-צדדיים"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

24 שעות לאחר הודעתו הדרמטית של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, על התנעת המשא ומתן המדיני, הסכסוך הישראלי-פלסטיני נראה אתמול (שבת) כמו מלחמת הדלפות. במוקד המחלוקת עומדים התנאים לתחילת המשא ומתן הישיר בין הצדדים וההבטחות שהעביר קרי לצדדים. אמש צוטטו גורמים בכירים ברשות הפלסטינית בכלי התקשורת המובילים בארצות הברית, ומסרו גרסאות שבירושלים הכחישו בתוקף וכינו אותן "הצהרות לצרכי פוליטיקה פנימית בלבד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי נפגשו בירושלים, יוני 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
קרי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", לדוגמה, דווח כי ישראל התחייבה לשחרר כ-350 אסירים פלסטינים עוד לפני תחילת השיחות הישירות – על אף העובדה שאבו מאזן דרש בתחילת המגעים עם קרי לשחרר כ-100 אסירים בלבד. בסוכנות הידיעות AP צוטט גורם פלסטיני בכיר שאמר כי קרי העביר לאבו מאזן, בידיעת נתניהו, התחייבות בכתב לפיה המשא ומתן יתבסס על גבולות 1967. בכמה כלי תקשורת דווח כי ישראל תקפיא את הבנייה בהתנחלויות מבלי להכריז על כך רשמית. בירושלים מנגד, הכחישו בתוקף את הדברים, ואמרו: "אין התחייבות בנושא הגבולות, אין הקפאת בנייה ואין שחרור אסירים לפני תחילת המשא ומתן". גורם ישראלי בכיר אמר בהקשר לפרסומים בעיתונות הזרה כי "אבו מאזן רוצה לשדר עוצמה מול הציבור הפלסטיני וזו הדרך שלו לעשות זאת".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"שחרור אסירים ותיקים - בעוד כמה שבועות"

לוואלה! חדשות נודע כי בשלב זה ישראל מתכננת לשחרר כ-80 אסירים פלסטינים ותיקים, שכלואים בישראל עוד מהתקופה שלפני הסכמי אוסלו, ומרצים למעשה יותר מ-20 שנים. אבו מאזן דרש במקור לשחרר יותר ממאה אסירים ותיקים, בהם 24 ערבים-ישראלים, שרובם הגדול נשפטו למאסרי עולם. אלא שבמסגרת ההבנות שגיבש קרי, לא ישוחררו כלל אסירים ערבים-ישראלים, אלא רק פלסטינים. בנוסף, השחרור צפוי להתבצע באופן הדרגתי, ולהתחיל רק בעוד כמה שבועות - לאחר שניתן יהיה לראות בבירור שהמשא ומתן ממשיך להתקיים.

בירושלים רוצים לוודא כי מדובר במהלך רציני ושהפלסטינים לא באים לדבר רק כדי לפוצץ את השיחות וללכת לאו"ם. "בהנחה שאנחנו הולכים לקראת משא ומתן ממושך ורציני, בעוד כמה שבועות ישוחרר גל ראשון של אסירים ותיקים. השאר ישוחררו בהמשך הדרך", אמר אמש גורם מדיני. למרות ההתעקשות על כך שהשחרור יהיה הדרגתי, בירושלים לא מתכוונים "למרוח" את הפלסטינים ולשחרר את האסירים לאורך פרקי זמן ארוכים. "מדובר בתהליך של בניית אמון ועשיית מחוות הדדיות. אף אחד לא רוצה לבזבז זמן", הסביר הגורם המדיני.

רוב האסירים שישוחררו הם בני 40 ומעלה, רובם ישבו בכלא הישראלי יותר משני עשורים ללא ביקורי התייחדות או חופשות. חלק ניכר מהם אמור להשתחרר בעוד שנים ספורות. "לפחות בכל הנוגע לאסירים שאמורים להשתחרר בין כה וכה, ישנה אפשרות לפי שעה לקבל תמורה בגין שחרורם, ולא סתם לתת להם ללכת", אמר גורם במערכת הביטחון, שסבור כי שחרור האסירים בנסיבות המדיניות הנוכחיות הינו מוצדק. "מבחינה ביטחונית הם לא מהווים סיכון", הוסיף.

חגיגות ברמאללה ערב יום הנכבה ולציון ההקלות בתנאי כליאתם של האסירים הפלסטינים בישראל. מאי, 2012. רויטרס
הפגנה למען שחרור אסירים פלסטינים ברמאללה/רויטרס

לאור ההתפתחויות במישור המדיני, אמרו גורמים מדיניים כי במהלך סוף השבוע התקבלו בירושלים מסרים מרגיעים מאירופה, בנוגע ליישום ההנחיה החדשה של האיחוד האירופי האוסרת על חברות הארגון לקיים קשרים עם מוסדות הפועלים מעבר לקו הירוק. "האירופים הבינו מהאמריקנים שההחלטה הזו הגיעה בעיתוי רע מאוד מבחינת ג'ון קרי, וכי היא מחלישה את היכולת להתקדם בתהליך השלום", אמר גורם ישראלי בכיר. לדבריו, "הלחץ הישראלי והאמריקני הוביל לכך שהרבה מדינות דוחפות ליישם את הפרשנות המשפטית המקלה ביותר של ההחלטה".

בירושלים, אם כן, נושמים קצת לרווחה. המאמצים הקדחתניים של ראש הממשלה נתניהו, שרת המשפטים ציפי לבני, והצוות המדיני המצומצם שמלווה אותם, הניבו פירות - בחזית הפלסטינית המשא ומתן יחל ללא תנאים מוקדמים, ובחזית האירופית - למרות המחדל המדיני הקשה, מסתמן שינוי בעמדת חברות האיחוד. עם זאת, לנתניהו ולבני אסור לשכוח שההצלחות הללו תלויות זו בזו: כישלון המשא ומתן עלול להעמיק את הבידוד המדיני של ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שינוי מגמה באיחוד? נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחד עם זאת, אסור לשכוח את האזהרות שהשמיעו באחרונה גורמים בכירים במערכת הביטחון, בהם ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין במאמר שפורסם בוואלה! חדשות, ומפקד פיקוד מרכז, אלוף ניצן אלון, לגבי התרחישים האפשריים בגדה המערבית, אם מאמציו של קרי יסתיימו בכישלון. לבני מודעת היטב לסכנות הללו – זו הסיבה שנכנסה לממשלת נתניהו מלכתחילה ודרשה את תיק המשא ומתן. גם נתניהו, אם לשפוט על פי הצהרותיו הפומביות והעקביות בנושא המדיני בחודשים האחרונים, כבר הפנים את המציאות החדשה. השאלה הגדולה היא כמה מחברי הממשלה האחרים מבינים את המציאות החדשה שישראל מתמודדת עמה, וכמה מהם יהיו אמיצים מספיק כדי להודות בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully