וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי הכריז על חזרה למשא ומתן - ללא תנאים מוקדמים

שר החוץ האמריקני הודה לנתניהו ואבו מאזן על ש"בחרו לקבל החלטות קשות". במסיבת עיתונאים שקיים בעמאן לא הזכיר את גבולות 67'. מסתמן: שחרור אסירים - רק לאחר תחילת השיחות

רויטרס

(שר החוץ האמריקני קרי בירדן, אתמול)

חוזרים לדבר: שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הודיע אמש (שישי) על החייאת המשא ומתן הישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית, לאחר כארבע שנים של קיפאון. "אני מצפה לראות את חבריי מהאזור בוושינגטון כבר בשבוע הבא או בזה שאחריו", אמר קרי במסיבת עיתונאים שכינס בעמאן, בירת ירדן, בתום ארבעה ימים של שיחות מדיניות עם גורמים בכירים ברשות הפלסטינית, בישראל ובמדינות ערב.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי מודיע על חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. עמאן, 19 ביולי 2013. רויטרס
המאמצים נשאו פרי. קרי במסיבת העיתונאים, אמש בעמאן/רויטרס

קרי שיבח את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על כך ש"שניהם בחרו לקבל החלטות קשות", והוסיף: "לא היינו עומדים כאן הערב אם הם לא היו בוחרים להחליט". הוא ציין כי כבר עתה קיימים בשטח "צעדים חיוביים שישראל והפלסטינים נוקטים על הקרקע", מבלי לפרט באילו צעדים מדובר. גורם ישראלי העריך כי אין הכוונה למחוות הקשורות לפתיחת המשא ומתן, אלא לנושאים הנוגעים לתיאום הביטחוני בין הצדדים ולהקלות שהוענקו לאוכלוסייה הפלסטינית לרגל חודש הרמדאן.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, 19 ביולי 2013. רויטרס
אבו מאזן וקרי בפגישתם ברמאללה, אמש/רויטרס

קרי לא התייחס בהצהרתו כלל לתנאים המוקדמים שהוצבו לאורך המשא ומתן על ידי הצד הפלסטיני. בניגוד להערכות בימים האחרונים, הוא לא הזכיר את גבולות 1967 ולא אמר שישראל תוכר כ"מדינה יהודית". בנוסף, לא התייחס להקפאת הבנייה בהתנחלויות או לשחרור אסירים פלסטינים. אם הצהרתו אכן מסכמת את ההשגות בין הצדדים, מדובר בהישג מדיני לישראל - אין הקפאת בנייה, אין התחייבות לגבולות ואין שחרור אסירים לפני תחילת המשא ומתן.

בסוגיית האסירים, לוואלה! חדשות נודע כי המתווה המסתמן הוא שלפחות חלק מהאסירים שדרש אבו מאזן ישוחררו. השחרור יתבצע בהדרגה ולא בבת אחת כפי שדרשו הפלסטינים בעבר. השחרור צפוי להתבצע רק לאורך המשא ומתן, ולא מיד עם תחילתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי. יוני 2013. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וקרי, בסוף חודש יוני/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

בסבב השיחות הקודם של קרי באזור לפני כשבועיים הנושא העיקרי שעמד במחלוקת בין הצדדים היה שחרור אסירים: אבו מאזן דרש מנתניהו לשחרר כמאה אסירים ותיקים שכלואים בישראל יותר מעשרים שנה, בהם כ-25 ערבים ישראלים ולא מעט אסירים שהורשעו ברצח ונידונו למאסרי עולם. בירושלים הביעו התנגדות נחרצת לחלק מהשמות ברשימה. בנוסף, אבו מאזן דרש שכל האסירים ישוחררו בו זמנית, ואילו בירושלים נידונה אך ורק האפשרות לשחרר את האסירים בהדרגה לאורך המשא ומתן. גורם מדיני ישראלי אמר הערב לוואלה! חדשות כי קרי הצליח לצמצם את הפערים בין הצדדים בסוגיית האסירים. הגורם סירב לפרט מעבר לכך.

אתמול דיווחה סוכנות הידיעות אי. פי כי חבר הוועד הפועל של אש"ף אחמד מג'דלאני טען כי הצעתו של קרי תתבסס על חזרה לשולחן המשא ומתן למשך שישה עד תשעה חודשים, שבהם יתמקדו הצדדים בסוגיות המפתח – גבולות והסדרי הביטחון. לדבריו, קרי יבטיח את קווי 67' כנקודת מוצא למשא ומתן והתחייב כי ישראל תשחרר בהדרגה 350 אסירים בחודשים הקרובים. בין האסירים שישוחררו, לדבריו, כמאה גברים שהורשעו ונידונו לעונשי מאסר לפני הסכמי אוסלו ב-93'. רבים מהאסירים הללו, כידוע, הורשעו במעורבות בפיגועים ולכן התנגדה ישראל לשחרורם בעבר.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, 19 ביולי 2013. רויטרס
קרי ברמאללה, הערב/רויטרס

שלשום דחתה ההנהגה הפלסטינית את המתווה שהציע קרי לחזרה לשולחן המשא ומתן, ודרשה שישראל תסכים על קווי גבול כלליים למדינה הפלסטינית העתידית. עם זאת, הם אותתו על כך שהם משאירים פתח להמשך המאמצים מצדו לתהליך שלום. טרם הפגישה, אמר גורם פלסטיני בכיר כי עריקאת היה צפוי להעביר לקרי מסר לפיו הפלסטינים מעריכים את מאמציו, ו"קוראים לארצות הברית לבקש משני הצדדים לחדש את המשא ומתן על בסיס פתרון שתי המדינות, תוך הכרה בגבולות 1967".

אמש הודיע הבית הלבן כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחח אמש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקרא לו לשתף פעולה עם קרי כדי לחדש בהקדם האפשרי את המשא ומתן המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית. זו הפעם הראשונה זה כמה שבועות שהבית הלבן מוציא הודעה על התערבות אישית מצד הנשיא אובמה במאמציו של קרי לחידוש תהליך השלום.

שלשום נראה היה שההכרזה על חידוש המשא ומתן קרובה מתמיד, כאשר בסוכנות רויטרס דיווחו על המתווה ולפיו המשא ומתן יתבסס על גבולות 67', וכי מטרתו הסופית תהיה הקמת מדינה פלסטינית "לצד המדינה היהודית". דווח מפי בכיר ישראל כי ישראל הסכימה למתווה, ובכיר פלסטיני אף מסר לוואלה! חדשות כי הוחלט לשוב לשולחן המשא ומתן תוך ויתור על חלק מהתנאים המוקדמים, אם יתבססו השיחות על הכרה בגבולות 67'. עם זאת, דוברו של ראש הממשלה נתניהו הכחיש מיד כי ישנה הסכמה כזו, וגם ברשות הפלסטינית הוחלט בסופו של דבר כאמור לא לקבל את המתווה כפי שהוא.

זהו ביקורו השישי של קרי באזור בחודשים האחרונים, במסגרת הניסיונות שלו להחזיר את הצדדים למשא ומתן. ביום רביעי האחרון הוא הביע אופטימיות רבה מהכיוון שאליו מתקדמים המאמצים. "הצלחנו לצמצם משמעותית את הפערים", אמר במסיבת עיתונאים שכינס בעמאן בירת ירדן. "אנו ממשיכים לעשות זאת ואני ממשיך להאמין כי הצדדים יוכלו לשוב בקרוב לשולחן המשא ומתן".

המאמצים לחידוש השיחות - כותרות אחרונות:
קרי נועד עם עריקאת; "סיכוי קלוש לפריצת דרך"
מתווה קרי: "ארה"ב תתחייב למו"מ על בסיס גבולות 67'"
אובמה בשיחה עם נתניהו: לחדש המו"מ בהקדם האפשרי

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 14:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully