וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחסומים וגדרות תיל סביב המטה בו מוחזק מורסי"

3.7.2013 / 20:10

כוננות צבאית עליונה הוכרזה במצרים. כוחות הצבא נפרשו בקהיר ומונעים מהמפגינים להגיע למטה משמר הנשיאות. יועצו של מורסי: "הפיכה צבאית בדרך - והיא תגרור שפיכות דמים"

(צילום: רויטרס)

הצבא לוקח את המושכות לידיים? צבא מצרים הודיע הערב (רביעי) כי כוננות צבאית עליונה הוכרזה בכל רחבי מצרים. הצבא פרש מחסומים וגדרות תיל סביב מטה משמר הנשיאות בו מוחזק הנשיא מוחמד מורסי בבירה קהיר. עדי ראייה דיווחו כי הצבא הציב גם כלי רכב משוריינים כדי למנוע מתומכי מורסי להתקרב למקום. רשת "אל-ג'זירה" דיווחה הערב כי עוזריו של מורסי עזבו את ארמון הנשיאות בקהיר וכי כוחות של הצבא נתפרסו במזרח קהיר. בינתיים, תמה פגישת מפקדי הצבא עם נציגי האופוזיציה ובקרוב צפויה הצהרה מטעם הצבא.

לקראת הפיכה במצרים - כותרות נוספות
רגע אחרי רגע: עדכונים שוטפים מהאירועים במצרים
דיווח: צבא מצרים השתלט על מטה הטלוויזיה בקהיר
מצרים חצויה: אז ועכשיו, התמונות שעשו היסטוריה
עיתונאית מצרית לוואלה!: הנשיא לא מתפקד - שילך הביתה
המצרי שמגן על המפגינות מאונס בקהיר מדבר
העיתון אל-אהראם: מורסי יתפטר או יפוטר כבר היום

מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית כי צו איסור יציאה משטח המדינה הוצא נגד מורסי ובכירים נוספים בצמרת האחים המוסלמים, בהם מנהיג התנועה מוחמד בדעי וסגנו חיירת א-שאטר. זאת, לאחר שבשעה 17:00 פג תוקפו של האולטימטום שהציב לפני יומיים שר ההגנה המצרי, עבד אל-פתאח סיסי, לנשיא מורסי להשיב לדרישות העם.

כוחות הצבא המצרי התפרשו בקהיר, 3 ביולי 2013. AP
עדי ראייה דיווחו על התפרשות כוחות הצבא במזרח קהיר/AP

יאסר חדארה, יועץ התקשורת של מורסי, אמר הערב כי נשיא מצרים עבד במהלך היום בארמון משמר הנשיאות שבפרברי קהיר. לדבריו, לא ברור אם הנשיא יוכל לשוב מאוחר יותר לארמון בו לן בלילה האחרון. הוא סיפר גם כי מורסי לא היה בקשר עם מפקדי הצבא ביממה החולפת. מורסי עצמו כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי נשיאות מצרים "מחדשת את ההדגשה שהיא נכונה להיענות לקריאות של כל הכוחות לפיוס לאומי כולל". הוא קרא להקמת ממשלת אחדות מוסמכת שתוביל לבחירות לפרלמנט (הבית התחתון), הקמת ועדה עצמאית לשינוי בחוקה והגשתה לפרלמנט הבא.

יועצו של הנשיא מורסי לשיתוף פעולה בינלאומי, עיסאם חדד, כתב הערב בעמוד הפייסבוק שלו: "אלה עלולים להיות הדברים האחרונים שאני כותב בעמוד זה. בשם מצרים והדיוק ההיסטורי, בואו נקרא למה שקורא עכשיו בשמו: הפיכה צבאית". לדבריו, "אין הפיכה צבאית ללא שפיכות דמים".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
כוחות הצבא המצרי התפרשו בקהיר, 3 ביולי 2013. AP
הפיכה שנייה בתוך שנתיים? כוחות הצבא בקהיר, הערב/AP

קודם לכן, דיווחו עדי ראייה כי הצבא השתלט על בניין הטלוויזיה הממלכתית בקהיר. קצינים השתלטו על חדר הבקרה וחיילים גירשו מהבניין את מרבית העובדים. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", אנשי הצבא המצרי השתלטו אתמול גם על משרדי העיתון "אל-אהראם", והם אלה שפרסמו למעשה הבוקר את הדיווח בעיתון המרכזי, לפיו מורסי יאבד את משרתו עוד היום. עוד דווח ב"ניו יורק טיימס" כי מזכיר הממשלה המצרית, ספרת עבד אל-דאים, התפטר מתפקידו.

בינתיים, גם סוריה - שבעצמה מתמודדת עם מלחמת אזרחים זה למעלה משנתיים - קראה למורסי להתפטר. שר ההסברה הסורי, עומראן זועבי, אמר היום כי ניתן יהיה להתגבר על המשבר במצרים לאחר שהנשיא מוחמד מורסי יבין שהעם "דוחה את נוכחותו ומבקש ממנו לעזוב". הוא קרא ל"מכובדי האומה" לעמוד לצדו של העם המצרי במאבקו בטרור ובאחים המוסלמים".

חיילי הצבא המצרי ברחבי קהיר. יוני 2013. AP
מפקדי הצבא נועדים עם נציגי המפגינים כדי להגיע לפתרון. כוחות הביטחון המצריים, היום בקהיר/AP

גם מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה למצב במצרים. בתדרוך לכתבים, סירבה דוברת מחלקת המדינה ג'ן פסקי להשיב לשאלה האם להערכת ממשל אובמה מצרים הולכת לקראת הפיכה צבאית. "צר לי לאכזב אתכם", השיבה פסקי לשאלת אחד הכתבים. "אנו מודאגים עדיין לגבי מה שאנו רואים בשטח. אנו מבינים שמדובר במצב עם הרבה מתח ועוקבים אחריו מקרוב. לעם המצרי מגיע פתרון לא אלים של המשבר הזה". פסקי אמרה שהממשל "לא לוקח צדדים" ו"לא מחלק ציונים לצדדים", אך קורא לכל השחקנים "לנהל דיאלוג אחד עם השני ולהוריד את רמת האלימות". עם זאת, לדבריה, בנאומו אמש הנשיא מורסי "פספס את ההזדמנות להציג צעדים קונקרטיים" שהם מענה ל"דאגות העם המצרי". "הנשיא אובמה אמר שזה חשוב שהנשיא מורסי ישמע לעם המצרי, ולצערי זה לא היה חלק מהנאום (של מורסי)".

הפגנה נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, 3 ביולי 2013. רויטרס
כיכר תחריר, הערב/רויטרס

תושב קהיר עמאר זכריה, אמר במשדר וואלה!: "כולם חושבים רק על דבר אחד - איך להדיח את הנשיא. כל הצבא נגד הנשיא. במהפכה של ה-25 בינואר (נגד מובארק) לא העיזו להגיד את זה". לדבריו, הלב של כל העם "נמצא בכיכרות של מצרים" וכולם חוששים מהעתיד: "אנשים נהרגים, מקווים שהכל יעבור בשקט. אנחנו חוששים מלהגיע למלחמת אחים. כמעט בכל מחוז יש עימותים בין המצרים. אני חושש שאחרי שמורסי ילך, האחים המוסלמים לא יקבלו את הדין ויעשו אלימות נגד אזרחים". הוא הדגיש כי האזרחים רוצים לחזור לשקט "ושיהיה יציב במדינה שלנו".

שגריר ישראל בקהיר לשעבר, צבי מזאל, התייחס במשדר למצב אצל השכנה מדרום. "ההמונים לא רוצים שלטון איסלאמי", הסביר. "האחים המוסלמים שיקרו להמונים. לא עשו דבר במשך שנה, ודרדרו את המדינה למצב בלתי אפשרי. הם רוצים להקים מדינה איסלאמית ולא לטפל בכלכלה, זה הסיפור והעם מבין את זה עכשיו". לדבריו, "העם לא רוצה באחים המוסלמים, למרות שהצביע עבורם. זאת הייתה הצבעת מחאה בשלטון הקודם. השאלה הייתה כמה זמן ייקח לעם להתאכזב מהאחים המוסלמים".

מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר. יוני 2013. AP
חוששים מהיום שאחרי. מפגינים בקהיר, היום/AP

חבר הכנסת בנימין בן אליעזר (עבודה), שידוע בקרבתו לנשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, אמר במשדר כי מובארק העריך שמורסי לא יצליח להחזיק מעמד בשלטון. "יקרה דבר אחד משניים: או שמורסי יכריז על בחירות או שילכו למלחמת אזרחים, וזה מה שיקרה", אמר. "לדעתי, הצבא יצטרך לקבל החלטות קשות מאוד כי הוא ממונה על שמירת יסודות קיום החברה המצרית. הצבא לא יכול להשלים עם הכאוס שקורה עכשיו".

הבוקר דיווח, כאמור, העיתון המצרי אל-אהראם, הנחשב ליומון המשפיע ביותר במדינה, כי הנשיא מורסי צפוי לאבד את משרתו כבר בהמשך היום. לפי דיווח שהתפרסם בכותרתו הראשית של העיתון, עם פקיעת האולטימטום שהציב הצבא למורסי, ייתכנו שני תרחישים: הראשון - שבו הנשיא מורסי יודיע על התפטרותו, והשני - שבו הוא יפוטר במסגרת "מפת הדרכים" שיציגו ראשי הצבא. על פי הדיווח, "מפת הדרכים" של צבא מצרים כוללת ביטול של החוקה השנויה במחלוקת שהכניס לתוקף מורסי, ובחירה של קבוצת מומחים שתפקידה יהיה לנסח חוקה חדשה. לאחר מכן ייערך משאל עם לאישורה. במקביל, תוקם מועצה נשיאותית, בראשות מנהל בית המשפט לענייני חוקה, והיא תנהל את ענייני המדינה בתקופת המעבר שבין התפטרות הנשיא לקיום בחירות חדשות. תקופה זו צפויה להימשך בין תשעה חודשים לשנה.

בניין הטלוויזיה המצרית. קהיר, מצרים. AP
בניין הטלוויזיה הממלכתית בקהיר/AP

בנאום ארוך שנשא לפנות בוקר, פנה מורסי לאומה המצרית בטלוויזיה, והבהיר כי אין בכוונתו לפנות את כסאו ולהתפטר. "לא אקבל תכתיבים", הצהיר. בתגובה לאולטימטום שהציב לו הצבא, אמר נשיא מצרים כי הוא מחויב לשאת במחויבויות הדמוקרטיות שלו ולהגן על הסדר הציבורי במדינה. בתום נאומו של מורסי פרצו בפתח אוניברסיטת קהיר מהומות אלימות בין תומכיו של הנשיא לבין מתנגדיו. 16 בני אדם נהרגו ו-200 נוספים נפצעו במהומות, אשר במהלכן דווח על שימוש שעשו כוחות הביטחון המצריים בנשק חם ובגז מדמיע.

מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר. יוני 2013. רויטרס
המפגינים דורשים שיוותר על השלטון. שלטים של מורסי בהפגנות, היום/רויטרס

בתגובה שפרסם הארגון המאחד של תנועות האופוזיציה במצרים לנאומו של מורסי נאמר כי דבריו של הנשיא וסירובו להתפטר מהווים פתח לתחילתה של מלחמת אזרחים. "זוהי קריאה גלויה למלחמת אזרחים", נאמר בהודעת האופוזיציה. "הנשיא ממשיך להתכחש לכך שהעם דורש ממנו להתפטר". כמו כן, בהודעה שפרסם הלילה צבא מצרים בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, תחת הכותרת "השעות האחרונות", נאמר כי אנשי הצבא מוכנים למות על מנת להגן על אזרחי המדינה מפני טרוריסטים וטיפשים. "אנו נשבעים לאלוהים שנקריב אפילו את הדם שלנו עבור העם המצרי, על מנת להגן עליו מפני טרוריסטים, קיצונים או טיפשים", לשון ההודעה.

(עדכון ראשון: 16:15)

תומכי מוחמד מורסי מרביצים לצעיר המתנגד לנשיא. דמיאט, 3 ביולי 2013. AP
תומכי מורסי מכים צעיר המתנגד לנשיא/AP
עימותים בין תומכי מורסי למתנגדי מורסי. מרכז העיר דמיאט, מצרים. יוני 2013. AP
עימותים בין תומכי מורסי למתנגדיו בקהיר/AP
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי מחוץ לארמון הנשיאות. קהיר. יוני 2013. AP
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי מחוץ לארמון הנשיאות. קהיר. יוני 2013/AP
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר. יוני 2013. רויטרס
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר. יוני 2013/רויטרס
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר. יוני 2013. רויטרס
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר. יוני 2013/רויטרס
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר. יוני 2013. רויטרס
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר. יוני 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully