וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב נגד סגירת עסקים בשבת: "נמשיך להיות עיר חופשית"

העליון אמנם ביקר את העירייה, שלא אוכפת חוק העזר לגבי סגירת חנויות בשבתות, אך זו הבהירה: "נמצא פתרון שיאזן בין המנוחה לבין החופש". ח"כ הורוביץ: "לתקן את החוק"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: טל רזניק

בעקבות החלטת בית המשפט העליון, לפיה על עיריית תל אביב-יפו לפעול באופן משמעותי יותר לאכוף את סגירת המרכולים בעיר בשבת, פרסמה העירייה הודעה לפיה העיר "תמשיך להיות חופשית".

מוקדם יותר קיבל העליון את עתירתם של בעלי מכולות בתל אביב-יפו, שטענו כי קיימת אכיפה לא שוויונית של חוקי המנוחה, ושבעוד שהם נאלצים לסגור את מכולותיהם בשבתות כדי להימנע מקנסות, הרשתות הגדולות אינן נפגעות מהקנסות ולכן נהנות מיתרון משמעותי על פניהם. השופטים קבעו כי על העירייה לשקול שימוש באמצעי אכיפה נוספים, שכן האכיפה בדרך של הטלת קנסות בלבד, אינה משיגה את מטרת החוק. עוד נקבע שבהתנהלותה הנוכחית, העירייה מאפשרת בפועל את הפרתו המתמשכת של חוק העזר, ובכך נפגע שלטון החוק. בתגובה לכך נמסר מעיריית תל אביב-יפו כי היא "תלמד את פסק הדין ותמצא פתרון שיאזן בין המנוחה בשבת לבין החופש שהעיר מאפשרת - כפי שעשינו עד היום". העליון העניק לעירייה 60 ימים על מנת לקבוע את עמדתה בפועל.

"לתקן את חוק העזר העירוני, כך שניתן יהיה להפעיל עסקים מסוימים"

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), המתמודד לראשות העיר קיבל מחד את פסיקת בית המשפט וטען כי ההתנהלות של העירייה אשר לא אוכפת את חוקיה שלה היא בעייתית, אך מנגד הבהיר שיש לשנות את חוק העזר העירוני כדי לאפשר באופן מידתי את פתיחתם של עסקים לרווחת הציבור. "בג"ץ חושף באופן נוקב את מה שרבים חשים: המדיניות הפסולה של עיריית תל אביב-יפו, שמתייחסת לתושבים ולעסקים הקטנים כאל פרה חולבת של דוחות ומסים", אמר ח"כ הורוביץ. לטענתו, "המצב הקיים הוא אכן 'ישראבלוף', כדברי השופט רובינשטיין: העירייה מתהדרת בתואר 'עיר ללא הפסקה' ומאפשרת לעסקים שונים לפעול בשבת, אך גם מטילה על אותם עסקים ממש קנסות ודוחות".

לדבריו, לא ניתן להמשיך במצב בו העירייה לא אוכפת, אך במקביל גם מרוויחה ממנו. "יש להסיק את המסקנות מהחלטת בג"ץ ולתקן את חוק העזר העירוני, כך שניתן יהיה להפעיל עסקים מסוימים, בפרופיל סביר, גם בסוף השבוע", אמר. "אני רוצה לשמור על צביון מיוחד ביום השבת כיום מנוחה וגם מתוך דאגה לזכויות העובדים, ולכן אינני תומך בפתיחה מלאה של מסחר בשבת, אך יש לבצע איזון ולהתחשב גם בציבור שמבקש לבלות, לטייל, או לקנות מוצרי מזון בסוף השבוע. זהו שירות שעולה בקנה אחד עם אופייה של העיר והווי החיים בה, וניתן בהחלט לקיים אותו בצורה נאותה וראויה, בלי לפגוע באיש".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, קרא לעיריית תל אביב לשנות כבר בישיבתה הקרובה את חוק העזר כך שיתיר פתיחת חנויות נוחות ומינימרקטים קטנים בשבתות ובחגים. "חנויות הנוחות הפכו לחלק מאיכות החיים בסופי שבוע ברבות מערי הארץ. הן מהוות איזון נאות בין שמירה על אווירת שבת לצורך בקניות דחופות. אם חוק העזר העירוני בתל אביב אינו מאפשר זאת יש להתאים את חוק העזר לרוח הזמן".

מרשת המרכולים AM:PM נמסר כי הם כשהם יקבלו את פסק הדין לידיהם הם ילמדו אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully