וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפליה במגזר החרדי: ל-350 תלמידות ספרדיות אין בית ספר

26.6.2013 / 8:11

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי מוסדות חינוך אשכנזיים רבים ממשיכים לשמור על מכסת 30% תלמידות ספרדיות בלבד. "ששר החינוך ישים סוף לאפליה ולהשתוללות הזו"

האפליה במוסדות החינוך החרדי נמשכת: כ-350 בנות ספרדיות ייוותרו ללא מסגרת לימודים בשנה הבאה, לאחר שככל הנראה לא התקבלו למוסדות שונים בשל מוצאן – כך עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! חדשות. על פי הנתונים, הבעיה החריפה ביותר היא בירושלים, שם 200 בנות ספרדיות לא הצליחו להתקבל לסמינרים בעיר. אחריה נמצאת בני ברק, בה ל-80 נערות אין מקום ללמוד, 70 בנות במודיעין עילית, ובביתר עילית מדובר על כ-20 בנות. גורמים הקשורים לנושא אף אומרים כי התופעה רחבה הרבה יותר. בשנים האחרונות נודע כי מוסדות החינוך אשכנזיים רבים מגבילים את נוכחות התלמידות הספרדיות ל-30% מסך הלומדות במוסד. תושבי הערים המדוברות טוענים כי התופעה נמשכת גם השנה – והנערות נשארות בחוץ בשל היותן ספרדיות.

בעקבות הפרשה סביב בג"ץ עמנואל, שחשפה הפרדה בגדר בין תלמידות ספרדיות לאשכנזיות בבית הספר "בית יעקב" בעמנואל, עלה הנושא לכותרות. אז התברר כי בעשורים האחרונים החלו מוסדות החינוך הליטאיים שלא לקבל בנות ספרדיות לפי יכולותיהן – אלא על פי מכסה שנקבעה מראש, ומגבילה אותן לפי מוצאן. במשך השנים הכלל הזה נשמר, וברוב המוסדות אכן לא מקבלים יותר מ-30% בנות ספרדיות.

לאחר פרשת עמנואל, הגיע הנושא לפתחו של בג"ץ, ומדי שנה נדרש משרד החינוך לסוגיה, ופועל במסגרת ועדות הערר למציאת פתרון לבנות שלא התקבלו. מנהלי המוסדות כמובן טענו שאי-קבלת הבנות נובעת מסיבות שונות ומוצדקות. בין השאר נטען כי הבנות לא מתאימות בעקבות אופי משפחתן שלא מתאים לרוח המוסד, או בשל חוסר התאמה לרמת הלימודים שקיים במוסד שאליו ניסו הבנות להתקבל. כך הדפו מנהלי המוסדות את הטענות כלפיהם, ואמרו שהכול נובע מאי התאמה בלבד, ולא מטעמים גזעניים.

התלמידות מעמנואל נפרדות מהוריהן במגרש הרוסים בירושלים כשעלו לאוטובוסים בדרכם לבית הכלא- יוני 2010. עומר מירון
תלמידות מעמנואל נפרדות מהוריהם המובלים למאסר עקב סירובם לשלוח את ילדותיהם לבית הספר ב-2010/עומר מירון

כפי שנחשף בוואלה! חדשות בשנה שעברה, בכמה מוסדות חינוך בערים החרדיות שומרים על מכסת ה-30%. יוני מזרחי, תושב מודיעין עילית הפועל בנושא בעירו, הסביר את העקביות בנתונים הללו, שנה אחר שנה. "לא יכול להיות שמדי שנה רואים את אותן התוצאות", אמר מזרחי. "תמיד לא יותר מ-30% של בנות ספרדיות במוסדות הללו. איך יכול להיות שרק בנות ספרדיות לא עוברות את המבחנים ואילו הרוב המוחלט של האשכנזיות עוברות אותם ומתקבלות? חובתם של משרד החינוך והרשויות על פי חוק לדאוג לפתרון הבעיה".

מזרחי הוסיף כי הסיבות לאי-קבלת הבנות כלל לא רלוונטיות. "אנחנו דוחים את הטענות הללו על הסף. גם אם יש בת לא הכי מבריקה, עדיין היא צריכה מקום ללמוד בו. מישהו בדק שאשכנזיות שנכשלות לא מתקבלות? כמעט כולן לא עוברות, אבל אשכנזיות מתקבלות, וספרדיות לאחר המכסה של ה-30% לא מתקבלות. המצב מחמיר משנה לשנה, ואני מקווה ששר החינוך החדש ישים קץ לאפליה הזו ולהתנהלות של מנהלי המוסדות כדי לעצור את ההשתוללות שלהם בנושא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"איך יכול להיות שרק בנות ספרדיות לא עוברות את המבחנים, ואילו הרוב המוחלט של האשכנזיות מתקבלות?"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברוב היישובים הוקמו סמינרים ספרדיים, אבל רבים מההורים לא מוכנים לרשום את בנותיהם למוסדות אלה, מחשש שכך יישמר המצב הבעייתי. "ההורים מבינים שמדובר בשימור האפליה. על פי הנתונים של שנה שעברה, במוסדות הספרדיים 100% מהבנות הן ספרדיות, ומדובר באפליה על רקע עדתי בצורה המכוערת ביותר", הוסיף מזרחי. "בת שהולכת למוסד כזה מופרדת מחברותיה ומרגישה שהיא לא רצויה, ולכן ההורים מתנגדים. בנוסף, מדובר במוסדות ברמה נמוכה יותר, כי הבנות הספרדיות שכן מצליחות להתקבל למוסד רגיל הן בעלות יכולת לימודית טובה, וכל מי שנרשמת למוסד ספרדי, גם אם יש לה יכולות, נאלצת ללמוד ברמה נמוכה יותר, ואין לזה שום הצדקה. למעשה ברישום למוסד ספרדי ההורים מסייעים בהנצחת האפליה ואין סיבה שהם יסכימו לזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיוק בנקודה הזו מוזכרת תנועת ש"ס, שחרתה על דגלה "להחזיר עטרה ליושנה". בפועל לדברי ההורים, ש"ס לא מסייעת בעניין ומשמרת את האפליה כלפי הציבור הספרדי במוסדות החינוך הספרדיים. למרות העובדה שהתנועה הקימה מוסדות, בפועל הרוב המוחלט של מנהיגיה ורבניה שולחים את בנותיהם למוסדות האשכנזיים ולא מחזקים את המוסדות הספרדיים.

"משרד החינוך מטפל בסימפטום ולא במחלה"

עו"ד יואב ללום, מעמותת נוער כהלכה, הפועל שנים בנושא, מפנה אצבע מאשימה כלפי ראשי התנועה. "למרות הבטחותיו של דרעי במהלך הבחירות, שש"ס הולכת לטפל בתופעה, ש"ס בראשות דרעי ממשיכה את שתיקת הכבשים של אלי ישי בנושא". לדבריו, גם משרד החינוך לא פועל בנושא כפי שצריך. "הבעיה ברישום לסמינרים היא מכסת ה-30%, מקסימום, לבנות ספרדיות, שהיא אם כל חטאת בעניין, לצערי משרד החינוך מטפל בסימפטום ולא במחלה".

לדברי ללום, במקום לדאוג לבנות שלא מתקבלות מדי שנה, צריך לפעול לביטול המכסות ולא לאפשר למנהלי המוסדות לעבוד על משרד החינוך בעיניים בנושא, כהגדרתו. "מצער לראות שלמרות הבטחות משרד החינוך ובג"ץ לטפל בנושא, עדיין ישנן בנות שתלויות באוויר ואינן יודעות היכן תלמדנה בשנת הלימודים הקרובה". בנוגע לוועדות הערר, ללום אינו אופטימי: "לצערי, ועדות הערר יועדו לתת הכשר לגזענות ואיני תולה בהן תקווה".

הטענות כלפי ועדות הערר לא מתחילות בדיונים שמתקיימים במסגרת הוועדה. לדברי מזרחי, הבעיה מתחילה הרבה לפני כן. "אנשי המערכת, רבנים, עסקנים, מנהלי מוסדות וגורמים נוספים מפעילים לחץ על ההורים שבנותיהם לא התקבלו למוסדות חינוך לרשום אותן לסמינרים הספרדיים או להמתין, אך בשום פנים ואופן שלא יפנו לוועדות הערר. מתקשרים אליהם בלי סוף, שולחים שליחים ומפעילים לחץ עצום עליהם". כזכור, בשנה שעברה אף נתלו מודעות ברחבי מודיעין עילית שפורסמו על ידי אחד הרבנים בעיר על האיסור ההלכתי, כביכול, בפנייה לאותן ועדות ערר, דבר שמשפיע מאוד בציבור החרדי.

צמרת ש"ס, אריה דרעי, אלי ישי בכנס תמיכה במפלגה. עומר מירון
"בראשות דרעי ממשיכה את שתיקת הכבשים של אלי ישי בנושא". דרעי וישי/עומר מירון

גורמים במשרד החינוך סיפרו לוואלה! חדשות כי המשרד יגלה "אפס סובלנות" כלפי אפליית תלמידות ספרדיות על רקע עדתן. "מדובר בתופעה פסולה שקיומה לא יעלה על הדעת באף מוסד חינוכי, על כן הטיפול בה יהיה נחוש וחסר פשרות", אמרו. לדבריהם, הדרך לבער את קיומה של התופעה הפסולה היא באמצעות הגשת תלונות למשרד החינוך בדבר קיומה של אפליה במקרים ספציפיים.

מיו"ר ש"ס, אריה דרעי, נמסר בתגובה: "תנועת ש"ס שמה לה למטרה לטפל בנושא כאוב זה בכל כוחה. כנראה שבשבועות הקרובים גם יואב ללום יאלץ לברך את תנועת ש"ס, לכשתפורסם לכלל הציבור תכנית הפעולה".

משרד החינוך: בית ספר שיפלה על רקע עדתי - יישלל רישיונו

ממשרד החינוך נמסר כי המשרד מתייחס בחומרה לכל מקרה של אפליה ומקדם מדיניות ברורה בעניין זה. "בהתאם לזאת, אישר שר החינוך, במסגרת חוק ההסדרים, בין השאר, כי בית ספר אשר יפלה תלמידים בעת קבלתם למוסד חינוכי על רקע עדתי, יישלל ממנו הרישיון", נמסר מהמשרד. "בימים אלה מכנס המשרד את ועדת הערר של האגף המוכר שאינו רשמי (חרדי) כדי לדון בנוגע לתלונות המתייחסות למקרים של אפליה על רקע עדתי, או כל רקע אחר, בהליך הרישום והקבלה למוסדות החינוך. המשרד קורא להורים אשר חשים כי בנותיהם לא התקבלו למוסד חינוכי על רקע של אפליה לפנות לוועדה זו. המשרד יבדוק את התלונה באופן יסודי ומעמיק, ויפעל בהתאם".

מנכ"ל עמותת חדו"ש, עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה כי האפליה העדתית במוסדות החינוך החרדי היא מהמחלות הקשות ביותר של החינוך בישראל. "קשה להבין איך אפשר לקרוא לבית ספר או לסמינר שיש בו מכסה גזענית של תלמידות מוסד חינוכי", אמר רגב. "יש לשבח את משרד החינוך על כוונתו לשלול תקציבים ממוסדות שיפלו לרעה מועמדות ספרדיות. עם זאת, המבחן האמיתי של המשרד יהיה בהפעלת מערכת פיקוח יעילה ובנקיטת סנקציות מיידיות ומרתיעות. אולי אחרי שהתקציב של מספר מוסדות ייעצר, יש סיכוי למיגור התופעה המבישה המטילה כתם על מערכת החינוך כולה. קשה לשער את עוצמת הנזק הנפשי שנגרם לנערה שיושבת חודשים בביתה ואינה לומדת רק בגלל מוצאה. הגיע הזמן שהורים ספרדים יגישו תביעות נזיקין נגד סמינרים".

  • עוד באותו נושא:
  • אפליה
  • ש"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully