וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרה לבני פנתה ליועץ המשפטי: בדוק הגזענות בסופרלנד

גלעד גרוסמן ושירה הוד

30.5.2013 / 0:01

לאחר הפרסום בוואלה! חדשות על אפליה נגד תלמידים ערבים בסופרלנד, אמרה שרת המשפטים: "זה סימפטום חמור של דמוקרטיה חולה". בית הספר שהופלה: "איך נסביר זאת לתלמידים?"

בעקבות הפרסום בוואלה! חדשות על גילויי גזענות בסופרלנד, פנתה אמש (רביעי) שרת המשפטים ציפי לבני ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה להנחות את גופי התביעה והאכיפה לבדוק אם המקום הפלה תלמידים ערבים. "אם העובדות נכונות, זהו סימפטום חמור של דמוקרטיה חולה וצריך לטפל בכל תופעה כזו בחומרה", אמרה השרה. בשבועות הקרובים מתכוונת לבני להגיש חוק הקובע שאפליה היא עבירה פלילית ושיאפשר נקיטת צעדים חמורים נגד ביטויי אפליה, גזענות והדרה, בין שמדובר בנשים, ערבים או עולים.

גם ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ התייחס לתקרית. "חבל שבמקום רכבת שדים, מטפחים בסופרלנד את שדי הגזענות והשנאה. אם חשבנו שלפחות בפארק שעשועים, ילדינו יכולים לשכוח לכמה שעות את העובדה שהם מיעוט מופלה, מסתבר שגם בסופרלנד הם אזרחים סוג ב'. כאב לשש בנות, כואב לי שהן גדלות בסביבה שלא תיתן להן לשכוח שהן אינן רצויות ואינן ראויות להזדמנות שווה".

אירוע סופרלנד של Summer Love קוקה קולה. דייב שחר
בשבועות הקרובים מתכוונת לבני להגיש הצעת חוק הקובע שאפליה היא עבירה פלילית/דייב שחר

גם חברתו לסיעה, ח"כ מיכל רוזין, התייחסה לתקרית ופנתה הערב לשר החינוך שי פירון בדרישה להורות על ביטול כל אירועי מערכת החינוך בסופרלנד. "זהו תסמין של חברה גזענית, שרחוקה אלפי שנות אור מהחזון של מגילת העצמאות", כתבה רוזין בפנייתה.

"אמרתי שגם אני ערבי, אמרו לי 'אתה ערבי שונה'"

החשד לגזענות התעורר לאחר שחאלד שקרה, מחנך כיתה ז' בתיכון ל"ב אג'יאל ביפו סיפר כי הופלה לרעה במהלך ניסיון להזמין כרטיסים לפארק השעשועים לו ולתלמידיו. לדבריו, לאחר שביקש להזמין 25 כרטיסים, נענה כי הסופרלנד "פתוח במיוחד לבתי ספר בתאריכים 19-17 ביוני". שקרה השיב כי הוא מעוניין לבקר עם תלמידיו ב-18 ביוני, והטלפנית הסכימה.

ואולם, מרגע שהניחה הטלפנית, שהזדהתה כמרינה, כי מדובר בבית ספר ערבי, גישתה השתנתה, וכעבור זמן קצר החליפה את הטלפנית אישה אחרת בשם גלית. "תשובתה של גלית הייתה מאוד צפויה ולא רחוקה מן המציאות שבניתי לי בעקבות העברת השיחה של מרינה לגלית, ברגע שהניחה שהאדם שנמצא איתה על הקו הוא בעצם ערבי", סיפר שקרה. בשלב זה נאמר לו כי אין מקומות פנויים ב-18 ביוני, וגם לא ב-17 בחודש.

"בחוסר התלהבות היא הציעה לי את התאריך 19 ביוני, עניתי שאין לי בעיה, אך לאחר פחות מדקה הקול מעבר לקו אמר: 'אני מתנצלת, אך אין לי מקומות פנויים גם ב-19", סיפר שקרה. "חייגתי לאחר כמה דקות שוב לאותו מספר טלפון, אך הפעם הזדהיתי בתור 'אייל'", תיאר. כאשר אמר לטלפנית הסופרלנד כי הוא מעוניין בכרטיסים לעמותה יהודית, נאמר לו: "17, 18 ו-19 ביוני פנויים, במה תבחר?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אירוע סופרלנד של Summer Love קוקה קולה. דייב שחר
מנהל בית הספר: "התביישתי לשמוע שאנחנו גרים במקום כזה"./דייב שחר

חאלד שקרה אמר לוואלה! חדשות לאחר התקרית כי אין זה מקרה ראשון של גזענות בו הוא נתקל. "זה לא מקרה חריג. בעבר עבדתי בבית ספר יהודי, רציתי לתת דוגמה טובה למיהו ערבי. נסענו פעם למוזיאון העצמאות ברחוב רוטשילד בתל אביב. כשעלו התלמידים לאוטובוס, הם צעקו 'מוות לערבים' ואמרתי לתלמידים שאני ערבי. אז הם ענו לי שאני ערבי אחר, שאני שונה".

"נכנסתי לתחום החינוך מתוך הנחה שניתן להשפיע. אם נגדל את הצעירים לשנאה נמצא עצמנו במצב של מבוך. חשוב להנחיל ערכים, הדו קיום חשוב. אחזור לכיתה ואדבר עם תלמידיי בשיעור חינוך כי הם חסכו לנסיעה שנה שלמה. אסביר להם שאנחנו חיים במציאות קשה. אלמד אותם שבכל מדינה יש אנשים גזעניים ויש גם אנשים טובים שמאמינים בשלום. אני צריך להסביר בעדינות, בלי ליצור שנאה. אני עובד מתוך עיקרון, אני מאמין שלטובתנו כדאי להשקיע בילדים האלה", סיכם שקרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אסביר לתלמידים שאנחנו חיים במציאות קשה, שבכל מדינה יש גזענים ויש גם אנשים טובים שמאמינים בשלום". המחנך שקרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהל בית הספר "אג'יהל" ביפו, ג'לאל טוחי, נסער עדיין מהתקרית. "מאוד הצטערתי לשמוע תגובה כזו, במיוחד כשאנחנו מחנכים באור שונה את התלמידים לערכים של פתיחות, דמוקרטיה ושפיות בין בני אדם. ביה"ס "אג'יהל" הוא בית ספר שבו עובדים מורים מכלל האוכלוסייה, יהודים, ערבים מוסלמים ונוצרים. החינוך הוא אחר, ודבר כזה שקורה שני קילומטרים מיפו, כשבסך הכל מבקשים ללכת לסופרלנד, הוא מבייש, התביישתי לשמוע שאנחנו גרים במקום כזה".

"יש לנו קושי להעביר את הסירוב של סופרלנד לילדים", הוסיף טוחי. "ההפרדה לכשעצמה אינה יכולה להתקיים. בסך הכל הילדים באים ליהנות מהמתקנים, לא באים להתפלל, רק באים ליהנות. לא שמעתי תקדים על הפרדה במתקני בילוי. הם צריכים להתבייש. אני מקבל שלל תגובות ממנהלים של בתי ספר בתל אביב".

"ימים ליהודים וימים לערבים"

מסופרלנד נמסר בתגובה כי שעריו "פתוחים לכל עם ישראל ולכל הקהלים במשך כל ימות השנה. כל אחד יכול לקנות כרטיס כשהאתר פתוח לקהל הרחב, גם ישירות בקופה וגם דרך ועדים ומבצעים שונים". עם זאת, הודגש כי בפארק "ישנן הזמנות לימים סגורים של בתי ספר יהודיים, וישנן הזמנות לבתי ספר ערביים". בתשובה לשאלת וואלה! חדשות, האם בתי ספר יהודיים וערביים אינם יכולים לשהות בפארק במקביל, התקבלה תשובה זהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully