וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יריית הפתיחה: המחאה עוברת לייצואני הגז

אחרי שהצליחו להוציא 10,000 אנשים לרחובות, מארגני המחאה נגד הגזירות הכלכליות מעלים הילוך ויורים לכל כיוון. אחד המארגנים: "יש רצף החלטות משוועות בחוסר הצדק"

צילום: אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן

למעלה מ-10,000 בני אדם יצאו אתמול (שבת) מבתיהם ברחבי הארץ במחאה על תכנית הקיצוצים הצפויה בתקציב המדינה והשלכתה על כיסם של כלל אזרחי המדינה. מארגני המחאה ראו את ההיענות בעמוד הפייסבוק של המחאה, אך הבוקר מעידים כי המציאות התעלתה על הציפיות והמחאה תמשך, אם כי לא בהכרח כפי שהכרנו אותה ב-2011.

"מאז 2011 לא הצלחנו להוציא כזו כמות של אנשים עם אווירה לוחמנית טובה כפי שראינו אתמול", אמר יונתן לוי, ממארגני המחאה, בעודו מתאושש מאירועי אמש. "המספרים התעלו על הציפיות שלנו ומה שהיה משמח עוד יותר הייתה האווירה. אני חייב להודות שאני הפסימיסט בחבורה וב-2011 אמרתי שאם יגיעו 150 איש זו תהיה הצלחה. גם אתמול - בהתחלה לא היו הרבה אנשים אבל מה שעודד אותי וגרם לי להבין שיגיעו אנשים היה כשראיתי פרצופים לא מוכרים, לא את האנשים שאני רואה בדרך כלל בהפגנות. אז היה לי ברור שבאו הרבה אנשים שלא מעורבים בדרך כלל ושהם כועסים, אז הבנתי שאולי יהיה כאן משהו גדול".

אלפים הפגינו בתל אביב נגד הגזירות הכלכליות. דרור עינב
אלפים מפגינים בתל אביב/דרור עינב

אלון לי גרין, אף הוא ממארגני המחאה, התרגש ממגוון האנשים שהגיעו להביע מחאתם: "חוזקנו מאוד ונהנינו לראות לצד מרכיב הצעירים גם נכים, חרדים, ערבים והרבה אנשים מבוגרים. זה נותן תחושה שכל מי שעתיד לסבול מהגזרות הללו, אותו ציבור שעתיד להיפגע, שמרגיש את החרב על צווארו - קם ויוצא למחות. זה משהו שהיה מרגש מאוד לראות".

לוי מעיד כי בגלגולה הנוכחי של המחאה, ניכר כי אנשים כועסים ובניגוד לדבריו של שר האוצר, יאיר לפיד, ברור להם "על מה האנשים היו נלהבים, כשהיה ברור שנגמרה התקופה בה כל אחד יושב על הגדר או בביתו מול הטלוויזיה ומתבאס. כולם מגיעים לכאן ואפילו רצים. האנשים שראינו אתמול היו אנשים שלא מתכוונים לוותר, הם יודעים ומכירים היטב את סעיפי התכנית ומה יכול להיות אחרת. הרגישות התחדדה פי אלף ואני מרגיש שיש לנו שותפים מלאים למאבק, וזה לא יסתכם בהפגנה אחת".

בכל הנוגע להמשך דרכם, מתכננים המארגנים פעילות "ממוקדת מטרה", כשבניגוד למחאת 2011 הם יודעים בדיוק מה הם דורשים. "אנשים יצאו אתמול למחות נגד איומים ברורים וזו מערכה שצריך לשקול מה הן הפעולות הנכונות", הסביר גרין, שמציב את סוגיית ייצוא הגז הטבעי של ישראל בתור האיום המרכזי: "מכאן אנו עוברים ללחץ ממוקד על השרים בעניין העלאת המע"מ ובמיוחד בסיפור הגז, סוגיית מפתח. בזמן שאומרים לנו 'המצב קשה, חייבים להדק חגורות', ביד שנייה זה 'המצב קשה, אבל ניתן לתשובה לייצא גז במיליארדים רבים כדי שיכניס לכיס', ואז מחירי החשמל יעלו, כי מייצאים את הגז ישראלי. יש כאן רצף החלטות משוועות בחוסר הצדק שלהן ואנו רוצים הישגים קונקרטיים, בהם בלימת ייצוא הגז".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הפגנות מול משרד ראש הממשלה, הכנסת וברחובות

המחאה תימשך גם השבוע בסדרת אירועים, כשלפי שעה צפויה הפגנה במוצאי שבת בירושלים, כשטרם התקבלה החלטה לגבי אירוע מקביל בתל אביב. הבוקר נערכה הפגנה תחת הכותרת: "אזרחים עולים לכנסת" בגן הוורדים מול כנסת ישראל, במטרה להעביר מסר לממשלה החדשה -"אנחנו כאן ואנחנו לא הולכים להיעלם ושיתחילו לעבוד בשבילנו או שילכו הביתה". למקום הגיעו הסעות גם מאילת.

הפגנת המחאה החברתית בתל אביב, 11 מאי 2013. דרור עינב
"האנשים שראינו אתמול היו אנשים שלא מתכוונים לוותר". מפגינים אתמול בתל אביב/דרור עינב

מחר ב-9:45 תתקיים הפגנה מול משרד ראש הממשלה במחאה על מכירת וייצוא גז טבעי. ב-11:30 תעבור ההפגנה אל מול דיון וועדת הכלכלה של הכנסת. מארגני המחאה טענו כי ההפסד הצפוי לציבור כתוצאה מייצוא הגז צפוי להגיע למיליארדי שקלים. "הסכום הזה נשמע לכם דמיוני? בזמן שהמדינה הולכת נגד האזרחים, וכולנו מסתובבים עם הראש שפוף, אנחנו לא רואים את המכה הבאה מבית היוצר של הממשלה. הולכים לייצא את הגז של כולנו, ואנחנו לא ניתן לזה לחמוק מתחת לרדאר", כתבו המארגנים בעמוד הפייסבוק שלהם.

ב-10:00 מחר תיערך "מחאה איטלקית" או "מחאת עמידה": מארגני האירוע קוראים לאזרחים לצאת לרחוב למשך 10 דקות ולמחות בדומיה, או ברעש, "כי אם נדומם את המשק למשך 10 דקות רצופות, ואם נכריז כי אנו נתחיל ונמשיך במחאה זו מדי שבוע, נייצר יחד לחץ חברתי וכלכלי אל מול לפיד-ביבי והממשלה, כי אנו הציבור, אנו החברה, ולא ניתן להם להחליש אותנו עוד יותר, כי לא בידיהם נשאיר את ההחלטה" – כך נכתב בעמוד הפייסבוק של האירוע. "מחאה כזו לא דורשת מאתנו יתר מאמץ, אך אם תכלול מאות אלפי עובדות ועובדים, נגרום לממשלת הדיכוי הכלכלי-חברתי להבין כי לא ניתן להמשיך בחיינו לשחק, כי לא אנחנו צריכות וצריכים לשלם את מה שצריך להיות מוטל על בעלי ובעלות ההון- בלבד".

ביום חמישי ב-19:30 ייפתח מחדש אוהל המחאה בקריית שמונה, כשהדרישות מקומיות יותר מאשר במחאה הכללית. מארגני האירוע ציינו כי הם דורשים אסיפת תושבים קבועה ופתוחה לכל, וכי העירייה תוציא לפועל את החלטות התושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully