וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "אם הייתי מחלק סוכריות - המשק היה קורס"

8.5.2013 / 20:15

שר האוצר התייחס לגזירות תקציב 2013-2014 ואמר כי "לראשונה מזה שנים האדם העובד אינו הנפגע היחיד". לדבריו, מגזרים שהיו בעבר "מחוסנים פוליטית" ייפגעו אף הם בקיצוצים

צילום: מור שאולי, עריכה: מיכאל ברגמן

שר האוצר יאיר לפיד התייחס הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים יחד עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני לתכנית הקיצוצים והגזירות והבהיר כי התכנית לא נועדה לפגוע במעמד הביניים וכי גם "הטייקונים" וגם החרדים, שלדבריו היו מגזרים "מחוסנים פוליטית", ייפגעו מהגזרות.

"אני יודע שהרוחות סוערות ושלאנשים כואב ושהם כועסים. אני לא יכול להתווכח עם זה, גם אותי הסיטואציה מכעיסה", אמר לפיד, "הייתי מעדיף לעמוד כאן ולהגיד איזה סוכריות החלטתי לחלק לעם, אבל זו בדיוק ההתנהגות שגרמה לבור התקציבי שאתו אנחנו צריכים להתמודד". לדבריו, הציבור מבין שצריך לסגור את הגירעון, אבל גם רוצה שמישהו אחר ישלם במקומם. "לצערי, אין נסים בדברים האלה", אמר שר האוצר, "אני לא אחלק כסף שאין למדינה, אני לא מוכן להגיע למצב של יוון עם אנשים קמו בבוקר - הדירה שלהם הייתה שווה חצי, הם איבדו את מקום העבודה שלהם וכל השירותים סביבם קרסו".

חרף הביקורת החריפה נגד לפיד, שטען לאורך קמפיין הבחירות כי מעמד הביניים לא צריך להמשיך לספוג את הגזירות הכלכליות - אמר הערב שר האוצר כי האדם העובד אינו הנפגע היחיד. "קיצצנו הפעם גם לעשירים. קיצצנו אפילו את שכר הח"כים והשרים. אנחנו משנים את השוויון בנטל גם ברמה הכלכלית. אני לא סוציאליסט, אבל חוק הריכוזיות לא יאפשר לטייקונים להמשיך לשלוט במשק", הצהיר. לפיד המשיך ורמז על הקיצוץ בתקציבי מוסדות החינוך התורניים בתקציב לשנים 2013-2014 שצפוי לעמוד על כ-600 מיליון שקלים, ואמר כי "הם ישבו ליד הצלחת והם כבר לא יושבים שם".

לגבי הכעס בציבור בנוגע לגזירות ובהתייחס לפגיעה הקטנה יחסית בעובדי המגזר הציבורי, אמר לפיד: "אני שר אוצר חודש וחצי, אני מתנצל שעוד לא פתרנו את כל הבעיות. יחד עם עיני הוכחנו שיש דרך אחרת – גם אנשים שלא מסכימים יכולים לשבת ולדבר ולהגיע להסכמות".

תוספת השכר במגזר הציבורי תידחה בשנה

במסגרת ההסכם שהוצג במסיבת העיתונאים בין ההסתדרות והאוצר, הוחלט לדחות את תוספת השכר של עובדי המדינה שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה בחודש יוני השנה. מנגד, ההסתדרות לא תוותר על תביעות עתידיות שכן משא ומתן על הסכם שכר חדש ייחל כבר בחודש יולי 2014 ובו תוכל ההסתדרות, לדבריה, להעלות דרישות בגין השנים 2013 ו-2014.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד הוסכם באוצר על הגדלת הפנסיה לעובדי המגזר הציבורי באחוז החל מחודש יולי 2015 - מ-19.5% ל-20.5%, הגדלה שתחול גם על עובדי הקבלן. כמו כן, גופים ציבוריים וחברות כוח אדם בתחום הניקיון והשמירה יהיו מחוייבים לתנאים שהושגו בהסכם בין ההסתדרות למדינה בתחומים אלו.

הצדדים החליטו על מתן קרן השתלמות לסטודנטים המועקים במגזר הציבורי כבר מהיום הראשון לעבודתם בחלוקה של 7.5% על ידי המעביד ו-2.5% מהעובד. עוד סוכם כי תוקם ועדה משותפת למדינה, להסתדרות וללשכת התיאום של הארגונים הכלליים, שתמליץ תוך 6 חודשים על דרכים מעשיות לעודד העסקת אנשים עם מוגבלות במשק הישראלי.

יאיר לפיד ועופר עיני במסיבת עיתונאים. מאי 2013. מור שאולי
לפיד ועיני במסיבת העיתונאים/מור שאולי

רק אתמול הוצגה הטיוטה הסופית של תקציב המדינה לשנים 2013-2014, וכן חוק ההסדרים, כאשר באוצר מקווים לצמצם את הגירעון על ידי הטלה והעלאה של שורה של מסים, ביטול הטבות וסובסידיות וכן קיצוץ במשרדי הממשלה.

תכנית הקיצוצים והגזרות מחולקת לשתי קטגוריות: הגדלת ההכנסות ממסוי מחד וצמצום הוצאות המדינה מאידך. בכל הקשור להגדלת ההכנסות, מתכוון האוצר להעלות את מס ההכנסה בשיעור של 1.5% לכל מדרגות המס. באוצר מעריכים שצעד זה לבדו יכניס לקופת המדינה ארבעה מיליארד שקלים בשנה; כמו כן, תבוטל נקודת זיכוי במס ההכנסה לאקדמאים (צפי להכנסה של 200 מיליון שקלים בשנה). בנוסף, בצעד שירגיש כל ישראלי, יועלה ב-1% מס הערך המוסף (המע"מ) - מס הנלקח בכל עסקה במשק - והוא יעמוד על 18% כאשר באוצר מעריכים שצעד זה יכניס 4.6 מיליארד שקלים בשנה לתקציב המדינה. בעוד שהציבור נדרש לשלם כמעט עשרה מיליארד שקלים (העלאת מס ההכנסה והמע"מ), מס החברות יועלה באחוז ל-26%, צעד זה צפוי להכניס למדינה 630 מיליון שקלים בשנה.

אמנם יושת קיצוץ בשכרם של בכירי השירות הציבורי, בהם נשיא המדינה, חברי כנסת, שרי הממשלה ושופטים בשיעור של כ-10%, אולם במסגרת הצעת האוצר, לא חלה פגיעה משמעותית בעובדי המדינה, וכן בוועדי העובדים החזקים במשק. כמו כן, נעלם אחד גדול מהתכנית הוא היקף הקיצוץ בתקציב הביטחון, כאשר באוצר דורשים לקצץ ארבעה מיליארד שקלים מהתקציב בעוד שבמשרד הביטחון דורשים דווקא להגדיל את התקציב בארבעה מיליארד שקלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה הבוקר את תכנית הקיצוצים של משרד האוצר, ואמר כי לא יתערב בה, "למעט הקיצוץ בביטחון שנותר פתוח לדיון".

מסיבת העיתונאים של עיני ולפיד מגיעה בתקופה מתוחה בין ארגוני העובדים לאוצר, זאת על רקע הבטחות חוזרות ונשנות של השרים הרלוונטיים ושל ראש הממשלה בעצמו לפרק את המונופול של נמלי הים, לאחר אישור הסכם "השמים הפתוחים" שנחתם עם האיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully