וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח נדיר: תינוק סיאמי הופרד מגוף התאום שמת

קובי מנדל

1.5.2013 / 19:44

התינוק החי נולד עם חלקי גוף של אחיו ש"התמזג" לתוך גופו ולא שרד. לאחר שהופרדו מגופו זוג רגליים, זוג ידיים ואיברים נוספים מצבו נותר קשה ויש סכנה לחייו

בפגייה בבית החולים רמב"ם בחיפה נלחמים על חייו של תינוק, אחד מזוג תאומים סיאמים ש"התמזגו" זה לתוך זה. אחיו של התינוק לא שרד, ובניתוח מורכב ויוצא דופן הופרד התאום החי מאחיו המת. התינוק נולד בימים האחרונים כשבנוסף לראשו, ידיו ורגליו, התמזגו לגופו גם חלקי גוף של התאום שמת: אגן ירכיים נוסף, זוג רגליים נוסף, זוג ידיים נוסף, מערכת עיכול וכליה נוספת.

מדובר במקרה נדיר ביותר, שתואר לראשונה במאה ה-16. ב-126 השנים האחרונות תועדו בהיסטוריה הרפואית העולמית כ-150 מקרים כאלו בלבד. בישראל, ככל הידוע, לא בוצע ניתוח כזה מעולם. התינוק הוגדר במצב של סכנת חיים, הן בשל סיבוכי המום הנדיר והן בשל מום לבבי קשה ממנו הוא סובל. הוא עבר בדיקת CT, במטרה לסייע לרופאים להבין את המבנה האנטומי המורכב ולברר מה בעצם על הרופאים לעשות על מנת לשמור על בריאות התאום החי ככל האפשר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמיית ה-CT של התינוק לפני הניתוח/מערכת וואלה!, צילום מסך

בישיבה, בה לקחו חלק כל הצוותים המעורבים בטיפול בתאומים (רופאי פגיה, קרדיולוגים, מנתחי לב, חזה, כלי דם, הדמיה, אורולוגיה, אורתופדיה, פלסטיקה, הרדמה, צוות חדר ניתוח וכירורגיית ילדים), הוחלט על תכנית פעולה לביצוע ההפרדה. במהלך הניתוח, שנמשך ארבע שעות וכלל צוות רב תחומי, בוצעה הפרדה מושלמת של חלקי גופו של התאום המת מאחיו החי, תוך כדי שמירה על כל המבנים החיוניים לחייו של התאום ששרד, כאשר האיבר שהיה משותף לשני התינוקות – הכבד - הושאר בשלמותו אצל התאום החי.

לדבריו של ד"ר שטיינברג, שעמד בראש הצוות שניתח את התינוק, ההליך אמנם הסתיים בהצלחה, אך התאום עדיין נמצא בסכנת חיים. "הניתוחים הללו נחשבים למאוד מורכבים עם אחוזי תמותה גבוהים", הסביר דר' שטיינברג, "בחלק גדול מהמקרים יש מום לבבי מלווה, כמו במקרה הזה, אשר מסכן את התינוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully