וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמיים סגורים: כל הטיסות הישראליות מנתב"ג קורקעו

20.4.2013 / 5:00

עובדי אל-על, ארקיע וישראייר פתחו בשביתה בשל האישור הצפוי בממשלה להסכם שיגביר התחרות בתעופה. ערוץ 10 חשף מסמך ובו חשש משרד התחבורה מקריסת אל-על אם תיושם הרפורמה

שידור חי מנמל התעופה בן גוריון

LIVE

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) בישיבתה השבועית את הסכם "שמיים פתוחים", שיאפשר כניסה של חברות תעופה וקווים חדשים מאירופה לישראל. עובדי חברות התעופה הישראליות מתנגדים באופן נחרץ להסכם, כידוע, ועל כן פתחו בשעה 5:00 בהשבתת כל הטיסות היוצאות מישראל. חברות התעופה אל-על, ישראייר וארקיע נערכו מבעוד מועד לשביתה המתוכננת, ולשם כך הקדימו טיסות רבות לשעה 4:50, כך שהנוסעים יוכלו לעזוב את הארץ כפי שתכננו. המשא ומתן בין ההסתדרות לבין משרד התחבורה על ההסכם הופסק ביום שישי, ולפי שעה לא מתקיימים כלל מגעים בין הצדדים.

שביתה בנתב"ג, ספטמבר 2012. בן קלמר
שביתה בנתב"ג, ספטמבר 2012/בן קלמר

על פי הסכם "שמיים פתוחים" המתוכנן, תוך חמש שנים ובתהליך הדרגתי יותר לחברות רבות מאירופה להפעיל קווי טיסה מישראל אל היבשת ובחזרה. מטרת הרפורמה של משרד התחבורה היא עידוד תחרות בין החברות, ובכך להוזיל את המחירים עבור הצרכן הישראלי. בנוסף, תתאפשר טיסה ליעדים שכיום אין אליהם טיסות ישירות מישראל. עובדי החברות מבקשים להדגיש כי הם לא מתנגדים להסכם, למרות כוונת השביתה.

"אם לא תהיה ברירה נמשיך את השביתה", אמר הבוקר אשר אדרי, יו"ר ועדת העובדים של נמל התעופה בן גוריון, שהוסיף כי העובדים בעד תחרות ובעד רפורמת השמיים הפתוחים. אלא שלדבריו, שר התחבורה כץ לא חשף את הסיכון שינבע ליציבות חברות התעופה בעקבות המהלך. "היינו עם אוזן קשובה ללקוחות שלנו. יש היום תחרות והשוק מוצף, המחירים לא יורדים, זה אחיזת עיניים של שר התחבורה, הוא אומר את הדברים שנוח לו להגיד", סיכם אדרי.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות העובדים, אבי אדרי, הבהיר כי הוא "בעד 'שמיים פתוחים', ובעד להיטיב עם הצרכנים, אבל לא בדרך הזו". לדבריו, "ההסכם כפי שהוא, אם לא יוכנסו בו התיקונים וההתאמות הדרושים כדי לשמור על החברות הישראליות, יגזור גזר דין מוות על החברות מבחינתנו. אי אפשר להיכנס לתחרות כשאין שוויון בין כל המתמודדים, ומשרד התחבורה מעדיף לצערי את החברות הזרות". בין היתר, העובדים דורשים להוסיף להסכם סעיף שיאפשר לחברות הישראליות להפעיל קווי טיסה לאותם יעדים שיותרו לחברות הזרות במסגרת ההסכם.

"במהלך הלילה לא נרשמו אירועים חריגים בנמל התעופה בן גוריון. תגבור השדה במאות עובדים אפשר את הוצאת כלל הטיסות הלילה בזמן" – כך נמסר הבוקר מדובר רשות שדות התעופה עם פתיחת שביתת חברות התעופה הישראליות. החל משעה 04:00 ועד השעה 06:00 יצאו 28 טיסות כ-4,500 נוסעים ושדה התעופה חזר ללוח הטיסות הרגיל ללא הטיסות של החברות הישראליות.

"השביתה היא שביתה קיומית למען עתיד חברות התעופה הישראליות וכנגד פיטורים של עשרות אלפי עובדים בענף בתעופה הישראלי", אמר הבוקר יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן. "על המדינה לגלות אחריות לאומית ולהתאים את ההסכם כדי שלא ייפגע בחברות התעופה הישראליות".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נתב"ג-  חברות התעופה הישראליות שובתות, אפריל 2014. יותם רונן
נתב"ג- חברות התעופה הישראליות שובתות, אפריל 2014/יותם רונן

כל הטיסות היוצאות של חברת אל-על, ישראייר וארקיע בוטלו עקב השביתה. לפני כן החברות השונות עשו מאמץ להקדים כמה שיותר טיסות לפני השעה המיועדת – 5:00. באל-על הצליחו להקדים 13 טיסות, ושמונה טיסות אחרות שתוכננו למחר בוטלו. בארקיע הוקדמה טיסה אחת לברצלונה, וכן מספר טיסות פנים-ארציות. בישראייר הקדימו גם כן טיסות, בהן אלו ליעדי פראג, בודפשט וברלין, לשעה 4:50. עוד נמסר מהחברה כי הטיסות בוטלו ולרשות הנוסעים יועמדו אוטובוסים בתשלום מנתב"ג, חיפה ומאילת בחזרה. נסיעות אלו יצאו בשעות המקוריות של הטיסה, וכרטיסי הטיסה לאילת יישארו בידי הלקוחות למימוש עתידי.

מאל-על נמסר עוד: "אנחנו מקווים שהממשלה תקבל החלטה אחראית שלא תביא לקריסתה של חברות התעופה הישראליות". מחברת ישראייר נמסר כי "החברה הצהירה בעבר כי היא נערכת לתרחיש של פתיחת השמים באמצעות שינוי המודל העסקי, התייעלות וקיצוץ חד בהוצאות. ישראיר ביקשה כי קודם לחתימת הסכם על שמים פתוחים יתבצע סנכרון בין גופי הממשל בישראל באופן שיאפשר לחברות ישראליות להתחרות בצורה הוגנת. כך לדוגמא כיסוי מלא של הוצאות הביטחון, שימוש בטרמינל המוזל בנתב"ג וגמישות בשעות המראה ועוד. לצערנו עד כה לא נעשה דבר בכל אחד מהתחומים הללו". בנוגע לשביתה נמסר מהחבר כי "אנו נפעל להקטין למינימום את הנזק הנגרם ללקוחותינו כתוצאה משביתה זאת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מהמסמך הפנימי של משרד התחבורה המזהיר מקריסת אל על/מערכת וואלה!, צילום מסך

שעות לפני הדיון בממשלה על אישור ההסכם, בערוץ 10 פורסם הערב מסמך פנימי של משרד התחבורה שהזהיר מפני קריסת אל-על במקרה של יישום "שמיים פתוחים". בין היתר מצוין שם שהחברה עלולה להגיע לחדלות פרעון ללא חברה ישראלית שתחליף אותה. בין היתר, מוזכרים תרחישים בהם תיאלץ המדינה להזרים סיוע חירום ממשלתי כדי לשמור על החברה כעסק חי, להלאים אותה באופן זמי או להפוך אותה לחברה ממשלתית.

בתגובה לשביתה המתוכננת נמסר ממשרד התחבורה: "מדובר בשביתה מיותרת שתפגע בראש ובראשונה בחברת אל על. הסכם 'שמיים פתוחים' נועד להביא לליברליזציה שתאפשר הוזלה משמעותית במחירי הטיסות, תפתח יעדי טיסה חדשים בין ישראל לאירופה ללא הגבלה, תגדיל את התיירות הנכנסת באופן משמעותי ותתרום לכלכלת המדינה".

בנוגע לטענות על הסתרת הדו"ח נמסר ממשרד התחבורה כי "אין כל שחר לטענה כי הדוח הוסתר. מדובר במסמך פנימי שניתח את החלופות העומדות בפני הממשלה במקרה ויתממש תרחיש של קריסת אל על. נייר העבודה חובר כחלק מהדאגה ההולכת וגוברת במשרד התחבורה לנוכח ההחמרה במצבה הפיננסי של אל על כתוצאה מהתנהלותה הכושלת כפי שבא לידי ביטוי בדוחותיה הכספיים".

(עדכון ראשון 22:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully