וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: חמאס הפסיק לחשוש מהתגובה הישראלית

3.4.2013 / 14:03

יחס סלחני מצד חמאס מאפשר לסלפים ברצועה לחדש את הירי לישראל, ומותו של האסיר אבו חמדיה היה האות לו חיכו בעזה. מנגד, ישראל אמנם מאיימת, אלא שאיומיה לא תמיד נשמעים

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו בשניות שלאחר התפוצצות הרקטות)

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון פרסם הבוקר (רביעי) הודעה פשוטה וברורה: ישראל לא תתיר טפטוף של ירי לעבר שטחה מכיוון עזה. דברים ברוח דומה השמיע גם דובר צה"ל תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי שאמר כי החמאס מבין היטב את ההשלכות של המשך הירי. האיום הישראלי, אם כן, ברור. הבעיה שבעזה לא תמיד ממהרים להפנימו, בוודאי כאשר מדובר בקבוצות בעלות אידיאולוגיה רדיקלית המבקשות לייצר אי-יציבות מול ישראל.

אמש היה זה ארגון בשם "מועצת השורא של המוג'הידין" שקיבלה אחריות על ירי פצצות המרגמה לעבר חבל אשכול. אף קבוצה עדיין לא קיבלה אחריות על שיגור רקטות הקסאם לאזור שדרות הבוקר אבל ניתן לשער שגם במקרה הזה, יתברר בסופו של יום שאחד הארגונים הסלפיים הפועלים בעזה עומד מאחורי המעשה. הקבוצות הללו שאינן רואות בעין יפה את הפסקת האש של חמאס מול ישראל בכל זאת שמרו על שקט כמעט מוחלט מאז סיומו של מבצע "עמוד ענן" בסוף חודש נובמבר.

רקטה נפלה הבוקר בשדרות בשטח פתוח, מרץ 2013. דייב בוימוביץ'
בישראל מתלבטים כיצד להגיב. הרקטה שהתפוצצה בוקר בשדרות/דייב בוימוביץ'

אם כן, מדוע הפעם חודש הירי? ככל הנראה משתי סיבות מרכזיות. האחת: מאחר שחמאס או לפחות גורמים מסוימים בארגון, כבר אינם נשמעים חד-משמעיים בדבר הצורך בשמירה על ההודנא מול ישראל. ייתכן שהיחס הסלחני בתוך חמאס כלפי משגרי הרקטות, הוא תוצר דווקא של סגירת המנהרות בצד המצרי והפעילות האינטנסיבית של הצבא המצרי נגד פלסטינים שנכנסים לסיני דרך המנהרות. הסיבה השנייה היא שהארגונים הללו חשים שבעקבות מותו של האסיר מייסרה אבו חמדיה, אתמול בבית החולים סורוקה, פעולת הירי לעבר ישראל תזכה אותם דווקא בנקודות זכות בציבור הפלסטיני ותביך את החמאס אם ינסה להגיב נגדם.

חמאס וישראל נמצאים כעת בשיאה של התלבטות. הארגון העזתי שרק השבוע בחר מחדש את חאלד משעל כמנהיגו בפעם הרביעית ברציפות, מבין שעליו לפעול וביתר שאת נגד הקבוצות הסלפיות אחרת הן עלולות לגרור את עזה לסבב נוסף של הסלמה, שחמאס אינו מעוניין בו. מנגד, פעולה שכזו תוביל לביקורת ציבורית לא פשוטה, בוודאי בימים שלאחר מותו של אסיר בישראל.

ישראל, לעומת זאת, מבינה שהסכם הפסקת האש שנכנס לתוקפו ב-22 בנובמבר הולך ונשחק בכל יום שחולף. מספר השיגורים עדיין מועט, אך אם לא תבוא תגובה ישראלית חריפה הירי מעזה רק יגבר. מנגד, תגובה קשה מדי בשלב זה, עלולה לאלץ את חמאס עצמו להגיב ולסחוף את שני הצדדים לעוד עימות צבאי מסוכן. אפשר לנחש שבסופו של דבר, האינטרס המשותף של שני הצדדים יגבר וכתמיד, אנשי המודיעין המצרי יתבקשו לתווך ולהרגיע את הרוחות, עד לירי הבא.

בינתיים הבדיקות של גופתו של האסיר אבו חמדיה שייערכו היום וההלוויה המתוכננת למחר, צפויות להביא עמן עוד גל של עימותים בגדה. גם זה עלול להוות זרז לכל אותם ארגונים קטנים הפועלים בעזה ומבקשים לייצר "סולידריות" עם אחיהם בגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully