וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל פתיחתו בשבת: עוד מעוז חילוני בירושלים נסגר

19.3.2013 / 19:10

ה"רסטו בר" היה אחד המקומות הבודדים בבירה שמכר מזון לא כשר ואפשר בילוי בליל שבת. אלא שבעלי הנכס החרדי החליט לסיים את החוזה והביא לפיטורי 50 עובדים. המחאה כבר בדרך

ירושלים ממשיכה להתחרד: אתמול (שני) נפל עוד סמל מובהק של תושבי העיר החילונים לידיים חרדיות, עם סגירתו של "הרסטרו בר", אחד המעוזים החילוניים המוכרים בעיר, שהפך עם השנים לסמל. הבר-מסעדה שהוקם על חורבות "קפה מומנט" שפוצץ בגל הפיגועים של האינתיפאדה השנייה, ממוקם מול בית ראש הממשלה. מדובר באחד המקומות הבודדים בעיר שמכרו אוכל שאינו כשר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוקם על חורבות "קפה מומנט". ה"רסטו בר" בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיתונאים, דיפלומטים, סטודנטים וצעירים חילונים מצאו בה מפלט ומרגוע והיו יכולים לחוש לרגע בתל אביב, ואפילו להעז ולצאת בערב שבת. אלא שבתחילת השבוע החגיגה נגמרה, ולאחר משא ומתן עיקש שנוהל בחודשים האחרונים הודיע בעלי המבנה שהושכר עבור ה"רסטו בר" כי החליט לסיים את חוזה ההשכרה של המקום מכיוון שהוא איננו כשר. אתמול נסגר המקום, ו-50 עובדיו פוטרו.

לורנט לוי, חרדי ממוצא צרפתי, רכש את הנכס לפני שלוש שנים, וכבר אז הצהיר בפני בעלי המסעדה כי אין בכוונתו לחדש את חוזה השכירות אם ימשיך לפתוח את המקום בשבת. לאחר שהבין הבעלים כי הדבר יוביל לפיטוריהם של 50 עובדים, רובם ככולם צעירים וסטודנטים, הוא חזר בו מהצעד. לאחרונה, ככל הנראה עקב לחץ חרדי שהופעל עליו, הוא חידש את דרישתו, ולאחר מגעים שהתנהלו הודיע כי עם תום החוזה, ייסגר המקום. כך, לאחר שמונה שנות פעילות שוקקות, הוכרע אמש הקרב על ה"רסטו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינים נגד סגירת המקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול בשעה 20:30 הגיעו אחדים להיפרד מהסמל שליווה אותם בשנים האחרונות והביעו את מחאתו השקטה. בין המבקרים היו גם חברי הכנסת הטריים חיליק בר ממפלגת העבודה ועדי קול מ"יש עתיד". ביום שבת הקרוב מתוכנן פיקניק מחאה המוני בגן העצמאות שבמרכז העיר.

"נורת אזהרה חמורה"

צעירים מהעיר וכמה ארגונים, בראשם התנועות "רוח חדשה" ו"התנועה הירושלמית", יחד עם ידידי ותומכי ה"רסטו בר", הבטיחו לבחון ערוצים חלופיים על מנת למצוא מקום חדש לפתיחת המקום, לסייע לבעליו ולעשרות העובדים ולהמשיך במאבק על צביונה הפלורליסטי של העיר.

"אני מקווה לעזור לבעלים להקים מקום חדש ולהביא כסף לעשות שם אירועים", אמרה אלישבע מזי"א, מנכ"ל "רוח חדשה". "אני מוכנה לגמרי לרתום את העמותה כי אני חושבת שזה חשוב, בעיקר למוראל של הציבור החילוני, ואנו בתהליך של גיבוש רעיונות כיצד לעזור ליזמים צעירים שרוצים לפתוח מקומות גם בשבת. חשוב לי לומר שזה לא בא מהמקום של מהפכות חילוניות. אני לא חושבת שירושלים צריכה להיראות כמו תל אביב, ויש לה את האופי המיוחד שלה. אך הבעיה היא שאין מספיק מענה לציבור החילוני בה. אנו רחוקים מלמצות את הפוטנציאל התיירותי שבה, ותיירות זה גם מסעדות בשבת". לדבריה, "ירושלים לא יכולה להיות פנינה תיירותית כמו שראש העיר מדבר עליה כשהיא פתוחה שישה ימים בשבוע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ח"כ חיליק בר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אורי איילון, מנכ"ל התנועה הירושלמית, הוסיף: "התניית המשך פעילותו של ה'רסטו בר' בהפיכתו למקום כשר היא נורת אזהרה חמורה לעתידה של ירושלים כעיר של כל תושביה. אנו נילחם על כך שכל אחד יחיה את חייו בירושלים על פי אמונתו, ונעשה הכל כדי שירושלים תשמור על ייחודה כעיר הפלורליסטית ביותר בארץ".

"רסטו בר" אינו המקום היחיד שנפגע מהתחרדותה של העיר. גם "קפה רחביה" שהפך ל"קפה יהושע" וממוקם סמוך ל"רסטו בר" נאלץ לסגור את שעריו בשבת בלחץ התושבים, למרות שבמקום מוגש מזון לא-כשר. כך גם "מחניודה" שמוכרת פירות ים ואיננה פתוחה בשבת משום שהיא מהווה חלק משוק מחנה יהודה. גם מתחם "סינמה סיטי" שמתוכנן לקום בכניסה לעיר צפוי להיות סגור בשבת בלחץ החרדים, למרות המחסור האדיר באולמות קולנוע בבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully