וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכה תובע 30 אלף שקלים ממסעדה לא נגישה: "השפלה"

סטיב בלומברג, נכה המרותק לכסא גלגלים, ביקש לחגוג עם אשתו במסעדה בירושלים. אך על אף הבטחות "1868" כי היא נגישה, הוא נאלץ להיגרר במדרגות על ידי המלצרים. "חוויה קשה"

כל חוק והפרשנות שלו: מסעדת "1868" בירושלים הפכה יצירתית במיוחד כשבמקום להתקין כבש (רמפה) לנכים, כמתחייב על פי חוק, מציעה המסעדה כמה מלצרים שיגררו אותם במעלה המדרגות המובילות אל בית העסק. בנוסף לכך, בעלי המסעדה מפרסמים כי המקום נגיש לבעלי מוגבלויות וכך גם נאמר למי שמברר על כך בטלפון.

סטיב בלומברג, נכה המתנייד באמצעות כסא גלגלים, תכנן לחגוג את יום הולדתה של רעייתו במסעדת גורמה טובה. הוא לא ציפה לערב של השפלה, עלבון ושקרים לטענתו, אשר הובילו להגשת תביעת פיצויים בסך 30 אלף שקלים נגד בעלי המסעדה, לבית משפט לתביעות קטנות.

מסעדת 1868 בירושלים. נועם מושקוביץ
על אף ההבטחות כי המקום נגיש, נאלץ הלקוח "להיגרר" על ידי עובדי המקום. מסעדת 1868 בירושלים/נועם מושקוביץ

בחודש דצמבר 2012 חיפש בלומברג, שנפצע בפיגוע ירי בשנת 2001, מסעדה נגישה שבה יוכל לחגוג עם רעייתו. כיוון שהוא מוגבל בתנועה וחסר יכולת לקום מכסא הגלגלים, הוא בדק כמה מסעדות, ולבסוף בחר ב-"1868" בירושלים, על אף המרחק הרב מביתם שבקרני שומרון.

"עוד לפני שיצרתי עמם קשר בדקתי שהמסעדה נגישה באתרי אינטרנט שונים", אמר בלומברג. "בכל הפרסומים שבדקתי היה כתוב שהמסעדה נגישה ושיש שירותים נגישים. בכל זאת, כדי להסיר כל ספק, וידאתי שוב בעת ההזמנה הטלפונית את מצב הנגישות ונאמר לי שיש מדרגות בכניסה אבל יש פתרון של רמפה, ועליי להתקשר כשאנו בדרך לשם כדי להכין אותה. עוד נאמר לי שהשירותים שמופיעים בפרסומים כנגישים, אינם נגישים".

בדרכם למסעדה התקשרו בני הזוג וביקשו להכין את הרמפה, כפי שהתבקשו. המסעדה אישרה זאת, ולזוג נאמר כי הכל יוסדר כשיגיעו. עם הגעתם שאל בלומברג על הרמפה, אך אנשי המסעדה הכחישו את הדבר וטענו כי הם אינם מבינים מי הבטיח זאת. הפתרון שמצאה המסעדה היה לקרוא לכמה מלצרים שיגררו את בלומברג בידיהם עשר מדרגות בכניסה למסעדה.

סטיב בלומברג. דרור עינב
"הרגשתי השפלה נוראית". סטיב בלומברג/דרור עינב

"הרגשתי השפלה נוראית, ובעקבות עוגמת הנפש לא היינו מסוגלים ליהנות מהארוחה ומחגיגת יום ההולדת", מתאר בלומברג את החוויה הקשה שעבר. "בנוסף, כל הזמן רצה בראשי המחשבה שאצטרך לעבור שוב את ה'חוויה' הזאת ביציאה מהמסעדה. התחננתי למלצרים שימצאו את הרמפה המובטחת ללא הצלחה". אולם עם סיום הסעודה, שוב נאלץ בלומברג להיגרר החוצה על ידי המלצרים.

המחשבה לעבור למסעדה אחרת עברה בראשו של בלומברג, אך בשל העובדה שהגיעו מרחוק, וכי מדובר היה ביום חמישי בערב, הוא ידע כי הוא ואשתו יתקשו למצוא מקומות פנויים במקום אחר, בוודאי לא כזה שנגיש. "זו הייתה חוויה קשה שפשוט הרסה לנו את האירוע", הוא מסביר. "אני עצמאי בכסא שלי ומסיע את עצמי ללא עזרה, וקשה לי לקבל מצבים כאלו".

מסעדת 1868 בירושלים. נועם מושקוביץ
גם לאחר המקרה המדובר ממשיכים במסעדה להציג עצמם כנגישים לנכים/נועם מושקוביץ

מה שקומם את בלומברג עוד יותר היה כי שבוע אחרי האירוע, הוא יצר קשר עם המקום ושאל האם הוא נגיש, ושוב נענה בחיוב. "חמור מאוד שהמסעדה ממשיכה לשקר ולהונות את ציבור בעלי המוגבלויות", אמר. "התנהגות המסעדה פוגעת בחוק שוויון זכויות לבעלי מוגבלות, ובירור שערכתי במשרד המשפטים העלה כי המסעדה הגישה בקשה לא להיות נגישה ונדחתה".

על פי חוק שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות רשאי אדם לתבוע פיצוי בסכום של עד 50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק. בארגון "בזכות", המרכז לזכויות אנשים עם מוגבלות, המלווה את בלומברג בתביעתו, טוענים כי מקרה זה אמור להדליק נורה אדומה בקרב מקומות שטרם הנגישו את שירותיהם. "מהרגע שהוחלט על מקום ציבורי כחייב בהנגשה לאנשים עם מוגבלות, אנו הופכים עדים לחוסר סבלנות להתעלמות ולזלזול", אומרת מנכ"ל הארגון, עו"ד אסתר סיוון. "מעבר לפרסום המטעה ולהעדר גישה נאותה למקום, מקומם היה לראות את תפישת המסעדה בגרירת לקוחותיה באופן משפיל ובלתי שוויוני".

סטיב בלומברג. דרור עינב
רק רצה לחגוג את יום הולדתה של רעייתו במסעדת גורמה טובה. בלומברג/דרור עינב

ממסעדת "1868" נמסר: "מאחר שהנ"ל פנה לערכאות משפטיות, תמוה שבמקביל ועוד בטרם נתן בית המשפט את פסיקתו בחר הוא לנהל מערכה בעיתונות בניסיון להשפיע על החלטת בית המשפט בדרך לא ראויה. המסעדה הגיבה לתביעה בפני בית המשפט ותכבד כל החלטה בנושא הנדון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully