וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטוח הלאומי לא שינה דבר ו"עקרות הבית" נואשות

מעל שנה חלפה מאז המחאה החברתית, שבין היתר נלחמה בהגדרת נשים נשואות שהפסיקו לעבוד "עקרות בית" - אך דבר לא השתנה. "לא ייתכן שב-2013 נשים עדיין יופלו בחסות החוק"

מאה אלף איש מחו, הבטחות ניתנו, שנה וחצי חלפה וביום האישה הבינלאומי 2013 האפליה במוסד לביטוח לאומי נמשכת: נשים שעשו פסק זמן מעבודה עדיין מוגדרות במוסד כ"עקרות בית", וכך גם נבחנות בקשותיהן לקצבת נכות או פיצוי בגין פציעה.

אוגוסט 2011 היה קיץ של מחאות. בין השאר קמה מחאה נגד אפליית נשים בביטוח הלאומי. על פי הסעיף בחוק, שזכה לכינוי "סעיף עקרות הבית", נשים נשואות שלא עבדו ארבע שנים, גם אם עבדו עשרות שנים לפני כן ושילמו כל מה שנדרשו לביטוח לאומי, מוגדרות אוטומטית כ"עקרות בית". על פי הסעיף, נבחנת זכאותן לקבלת קצבת נכות על סמך יכולתן לתפקד כעקרת בית ולהשלים משימות אופייניות בהן קילוף מלפפון, תליית כביסה, הצעת מיטה ועוד ולא על פי יכולתן להשתלב בשוק העבודה כפי שנעשה לגבי גברים ונשים שאינן נשואות.

שיטות יעילות לייבוש כביסה. ShutterStock
בין המבחנים: קילוף מלפפון, תליית כביסה, הצעת מיטה ועוד/ShutterStock

קבוצה אינטרנטית התאגדה ביוזמתה של לבנת פורן, מנכ"לית המרכז למימוש זכויות רפואיות, שרתמה נשים מובילות דעה למאבק לשינוי החוק. הקבוצה יזמה הפקת סרטון מושקע בכיכובן של שחקניות ונשות תקשורת שקרא לחתום על מכתב לשר הרווחה, משה כחלון, בבקשה כי יפעל לתיקון האפליה בחוק הביטוח הלאומי. למעלה ממאה אלף איש חתמו, הצעות חוק נוסחו, הוועדה לקידום מעמד האישה דרשה לפעול באופן מידי. כחלון והביטוח הלאומי התחייבו לפעול אך שנה וחצי אחרי- דבר לא השתנה והאפליה נמשכת.

"יום האישה הבינ"ל הוא הזדמנות להציף את האפליה הממוסדת נגד מחצית מהציבור בישראל, לא ייתכן שבשנת 2013 נשים עדיין תמשכנה להיות מופלות בחסות החוק" אומרת לבנת פורן, מנכ"ל המרכז למימוש זכויות רפואיות. "מאז שיצאה הקריאה הציבורית לפני כשנתיים, הצטברו אצל שר הרווחה למעלה ממאה אלף פניות שקוראות לשינוי המצב, אך לצערי הרב המצב נותר בעינו. מדובר באפליה פסולה, משפילה וחמורה בין גברים לנשים ובין נשים נשואות לרווקות".

פורן אף יזמה הצעת חוק שתתקן את העוול ובדיקה לפיה על סמך נתוני המוסד עלות שינוי החוק תהיה מיליון שקל בלבד. לטענתה, נעשו ניסיונות בביטוח הלאומי לתקן את הסעיף על ידי קיצוץ קצבת נכים, מה שיוביל לתיקון העוול על ידי יצירת עוול חדש. עוד טוענת פורן כי מחיר תיקון העוול לנשים הוא 'רווח' של כ-4 מיליון שקל לביטוח הלאומי, שיבוא ישירות מכיסן של משפחות נכים. "תיקון אפלייתן המתמשכת של נשים אינו צריך לבוא על חשבון בני משפחות נכים".

השר משה כחלון סירב להגיב לדברים והפנה לתגובת המוסד לביטוח לאומי, בה נכתב כי "ועדה של המוסד לביטוח לאומי גיבשה המלצות לתיקון החוק, שעברו את אישור המועצה הציבורית של הביטוח הלאומי במטרה להעביר את התיקון להליך חקיקה. כיום נמצא הנושא בדיונים עם משרד המשפטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully