וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפעל בשדרות הפך ל"מעונות סטודנטים" מסוכנים

רמי שני

6.3.2013 / 10:36

30 חדרים שנבנו ללא אישור בקומה העליונה הושכרו ב-900 שקלים לחודש. הקירות חדירים במיוחד לרקטות. הבעלים: "אושר שימוש חורג". העירייה: "האישור – למשרדים ולא למגורים"

מפעל שירז לייצור כבלים, הממוקם באזור התעשייה של שדרות, מצא דרך להגדיל את רווחיו: בעליו הקימו בקומה העליונה שלו חדרים למגורים, שם מתגוררים בשכירות, כך על פי מנהל המקום, סטודנטים ממכללת ספיר הסמוכה. בקומה העליונה נבנו 30 חדרים, המכילים מטבחון, שירותים ומקלחת. כל חדר הוא בגודל של פחות מ-20 מטרים רבועים ומושכר במחיר של כ-900 שקלים לחודש. מתחם המגורים פועל באופן לא חוקי וללא אישור, בניגוד להנחיות הוועדה המקומית לבניין ערים בשדרות. בנוסף לכך, החללים למגורים הוכנו מקירות גבס, הגג שמעל התקרה בולעת הקולות עשוי מחומר קל בלבד והקירות החיצוניים העליונים חדירים לפגיעות של מטענים תלולי מסלול כגון רקטות קסאם, שנורו אל עבר האזור לעתים תכופות בשנים האחרונות.

מפעל שירז בשדרות. דייב בוימוביץ'
גודלו של כל חדר - פחות מ-20 מ"ר. המפעל בשדרות./דייב בוימוביץ'

על פי תכנית המתאר, בקומת המגורים תוכננו 30 חדרים. חלקם צמודים לקירות החיצוניים וחלקם במבנה פנימי, המכיל גם חלל לשימוש כמועדון. בשנת 2007 הגיש מנהל המפעל פעמיים את תכנית קומת המגורים לאישור הוועדה המקומית לבניין ערים, במסגרת "שימוש חורג", אולם הבקשה נדחתה. שנה מאוחר יותר, הוא הגיש בקשה שונה לשימוש חורג: שינוי יעד המבנה מתעשייה – לתעשייה ומשרדים. בקשה זו אושרה, ונקבע כי האישור תקף למשך חמש שנים, עד חודש אוגוסט השנה. בקומת המבנה שמעל קומת הקרקע, אכן קיימים כמה משרדים המשמשים את מנהל החברה וגורמים אחרים בה. בקומה גבוהה יותר נמצאים חללי המגורים. בסיור בחלק העליון של המבנה, קשה שלא לדמיין אסון שעלול להתרחש, אם תפרוץ שריפה בשטח הייצור והאחסנה של המפעל או במקרה של פגיעת רקטה, כפי שקרה למפעלים אחרים באזור זה.

שרטוט של החדרים המושכרים במפעל שירז בשדרות. דייב בוימוביץ'
שרטוט של קומת המגורים במפעל/דייב בוימוביץ'

מנהל החברה, שלום אלמקיאס, אמר בתגובה, כי הוא קיבל את האישורים הדרושים לצורך מגורים. "יש לי אישור לשימוש חורג מסודר", הוא הבהיר. באגף ההנדסה של עיריית שדרות דחו תגובה זו, ואמרו כי אף מבנה באזור התעשייה לא קיבל אישור להקים בו חדרים למגורים. דוברת העירייה מסרה: "המנהל הגיש בקשה לשימוש חורג למגורי סטודנטים, שנדחתה על ידי הוועדה לתכנון ובנייה. לאחר מכן הוא הגיש בקשה לשימוש חורג למבני משרדים, בקשה שאושרה בידי הוועדה המקומית. אין בשימוש חורג זה כדי להתיר מגורים של סטודנטים או כל אדם אחר, אלא לשימוש כמשרדים או כל יעוד אחר הקשור לתעשייה. העירייה תבחן את המידע ותפעל בהתאם לחוק ולחובתה האזרחית". יצוין כי אחת מעובדות החברה אישרה כי אכן מתגוררים במקום סטודנטים מהמכללה.

מהנהלת מכללת ספיר נמסר בתגובה כי "תופעה זו של הקמת מעונות במקומות מסוג זה, היא תוצאה ישירה של התעלמות הממשלה מחובתה לבנות מעונות סטודנטים בפריפריה. מזה שנתיים שוכב באוצר סכום של 100 מיליון שקלים המיועד לבניית מעונות לסטודנטים בפריפריה, ומכללת ספיר נכללת בתקצוב. קיים שטח וקיימים אישורים לבניית מעונות, אולם למרבה הצער ממשלת ישראל בוחרת שלא להעביר הסכומים לבנייה לרווחת הסטודנטים. כתוצאה מכך מתפתחות תופעות מסוג זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully