וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים מול המורות: מי יעבוד פחות אך ירוויח יותר?

28.2.2013 / 16:25

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי אבות העובדים בהוראה יזכו להטבה המכונה "תוספת אם" ויוכלו לעבוד שבוע עבודה מקוצר. עם זאת, שכרם יקוצץ, בניגוד למורות אמהות

אבות שעובדים בהוראה יוכלו לעבוד פחות שעות, אולם גם ירוויחו פחות, בניגוד למורות אימהות – כך קבע היום (חמישי) בית הדין הארצי לעבודה בראשות השופטת נילי ארד. על פי הפסיקה, יזכו מעתה גם אבות העובדים בהוראה להטבה המכונה "תוספת אם", ויוכלו לעבוד שבוע עבודה מקוצר בדומה למורות אימהות. עם זאת, קבעה השופטת ארד כי האבות לא יזכו להטבה הכספית שמהווה חלק מתוספת זו.

בהסכמים הקיבוציים בין המדינה לארגוני המורים נקבע כי עובדות הוראה אימהות לילדים עד גיל 14, המועסקות כעובדות קבועות במשרה מלאה, והן חברות בהסתדרות המורים או בארגון המורים, זכאיות ל"תוספת אם" בשיעור 10%. היום, דן בית הדין לעבודה בשלושה ערעורים שהגישה המדינה על פסיקתם של שלושה בתי דין אזוריים לעבודה, אשר קבעו כי יש להכיר אף בזכאותם של עובדי הוראה אבות ל"תוספת אם", בין בדרך של קיצור שבוע העבודה, ובין כפיצוי כספי. זאת, בדומה לזכאותן של עובדות הוראה אימהות לאותה תוספת ובכפוף לכך שהזכאות לאותה תוספת אינה מנוצלת על ידי בת זוג עובדת. המשמעות בפועל היא שמורה, שהיא גם אם, עובדת 79% משרה עליה היא מקבלת משכורת של משרה מלאה. על פי הפסיקה, כאמור, אבות שעובדים בהוראה יוכלו אמנם לקבל קיצור של שבוע העבודה, אך שכרם יקוצץ בהתאם.

בהחלטת בית הדין נכתב כי "הענקת זכות ליום עבודה מקוצר לאב עובד בדומה לזכאותה של האם העובדת, היא 'זכות בקשר להורות' אשר נועדה לשנות ממאזן 'הכוחות' החברתי והכלכלי בתא המשפחתי ותפקודו בשוק העבודה. מימוש הזכות ליציאה מוקדמת מן העבודה מאפשר לאב להקדיש מזמנו לגידול הילדים, ובה בעת פותחת בפני הא?ם העובדת האפשרות להגשמת כישוריה בשוק העבודה ולמקסם הכנסתה".

"לכעוס על המדיניות של הממשלה וארגוני המורים"

אולם למרות ההכרה בזכויותיהם של אבות לשבוע עבודה מקוצר בדומה לעמיתותיהן המורות האימהות, קבע בית הדין כי ההטבה הכספית של "תוספת אם" לא תינתן להם. "הרחבת ההכרה בזכאותו של האב העובד לתשלום כספי תחת מיצוי זכותו לקיצור שעות עבודה, תגרום להשבת הגלגל לאחור, ולכל היותר תמשיך בקיבוע חלוקת התפקידים המסורתית, והאם היא זו אשר תצמצם שעות עבודתה ותחזור לשאת בנטל גידול הילדים", נכתב בפסיקה.

אמנון רבינוביץ', מורה להיסטוריה ואזרחות מירושלים וממייסדי תנועת המורים החדשה, אמר בתגובה כי "דה-פקטו, פסק הדין קובע שאבות לא יוכלו לצאת להיות עם ילדיהם כמו אמהות. אין לי כעס על בית המשפט, זו שאלה של מדיניות. החברה הישראלית צריכה לכעוס על המדיניות של הממשלה וארגוני המורים שמשמרת מצב בו מטילים קשיים על אבות לראות את ילדיהם, לטפל בהם כשהם חולים, להוציא את הילדים מהגן או לבלות איתם זמן איכות. חברה ראויה ושיוויונית לא יכולה להרשות לעצמה מצב בו מדיניות ממשלתית מערימה קשיים על אמהות הנשואות למורים, שעובדים בתנאי הסכמי השכר החדשים עד שעות אחר הצהריים, לפתח קריירה עצמאית הדורשת מחוייבות לעבודה הגיעה השעה, שכמו מדינות מודרניות בעולם המערבי, גם בישראל אבות יקבלו זכויות שוות וכל משפחה תוכל לבחור את הדרך שבה היא רוצה לחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully