וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי ישיבות נאבקים בגיוס: "להתכונן לבית הסוהר"

27.2.2013 / 19:34

מכתב של משרד החינוך, הקובע כי תישלל קצבתם של בחורי ישיבות שקיבלו צו גיוס, עורר סערה בעולם הליטאי. עמותת חדו"ש: "זו אחיזת עיניים". על המדינה להשיב בנושא עד יוני

מלחמת החרדים נגד גיוס בחורי הישיבות ממשיכה: בעיתון "הפלס", המזוהה עם הפלג הליטאי-ירושלמי, פורסם היום (רביעי) מכתב שהוציא השבוע משרד החינוך, בו צוין כי הקריטריונים של מתן קצבאות לישיבות שונו בעקבות ביטול חוק טל, וכי בחורי הישיבות שקיבלו צווי גיוס לא יתוקצבו יותר. לטענת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שהגישה עתירה בנושא, מדובר באחיזת עיניים בלבד.

ישיבה שבה למד יונתן סנלדר בית יחיאל , מרץ 2012. עומר מירון
"עולם התורה לא ייכנע"/עומר מירון

עד לביטול חוק טל קיבלה כל ישיבה תקצוב חודשי עבור סך התלמידים הרשומים במוסד. עם ביטולו, התבטלו לכאורה גם הקריטריונים לתקצוב. במסמך של משרד החינוך נכתב כי "תמיכה למוסד תורני בעד לימודיו של תלמיד שטרם החל את שירותו בצה"ל, למעט תלמיד ישיבת הסדר, ואשר קיבל מהפוקד צו התייצבות אישי לשירות סדיר, תהיה עד למועד ההתייצבות שנקבע לו בצו". המשרד הוציא הוראת שעה לחצי שנה שלפיה יימשכו הקריטריונים הקודמים, וההערכה היא כי בתום התקופה ייחקק חוק חדש, שייתכן כי ישמר את המצב הקיים.

בתגובה למכתב אמרו ראשי ישיבות חרדיות כי מדובר ב"מחטף משולב" של שלטונות הצבא ושל הגורמים המתקצבים, כאשר צה"ל קורא לבחורי הישיבות להתגייס לשירות פעיל, ובמקביל משרד החינוך לא מכיר יותר בבני הישיבות, וחוק חדש בנושא טרם נקבע. לדברי ראשי הישיבות, הניסיונות הללו לא יועילו. "על משרדי הממשלה ויתר הגורמים להבין כי כל ניסיון לשלילת תקציבים, או איום של כניסה לבתי הסוהר, לא יגרום לבני התורה לעזוב את מקור חיותם – התורה הקדושה".

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר, יולי 2012/יותם רונן

כמו כן, אמרו ראשי המוסדות כי השינוי האחרון מצטרף לניסיונות חוזרים ונשנים להצר את צעדיהם של תלמידי הישיבות, אך עולם התורה לא יירתע ולא ייכנע, כהגדרתם, "גם במחיר של מסירות נפש גבוהה". "גם בימים כתיקונם, בלא ההקשר העכשווי של מסע השטנה בעניין הגיוס, היה הציבור החרדי מתקומם נגד כל ניסיון להפקיעו מזכויותיו הבסיסיות ולהחריף את הקיפוח הנעשה בכל התחומים. לא ייתכן שייעשו ניסיונות גלויים ומוצהרים של דיכוי המיעוט, וציבור שלם ייאלץ לתת חלקו לקופת המדינה בתשלומי המסים, בלא שהוא מקבל תמורה הולמת ככל שאר האוכלוסייה".

עוד נכתב כי מעשים כאלו הם הכרזת מלחמה: "אם אישים בשלטון מבקשים ליצור דה-לגיטימציה של הציבור החרדי וצרכיו הייחודיים, יידעו כי בכך הם מציתים מלחמת תרבות שעלולה לגרור את המדינה כולה לאנדרלמוסיה הרסנית, והם יישאו באחריות לתוצאות הקשות של מלחמה פנימית כזו".

"כאילו-שינוי, ולא שינוי אמיתי"

במאמר אחר בעיתון נכתב כי "בדרך הטבע אין שום פתרון לגזירת השמד. חייבים להתכונן ללכת ביחד לבית הסוהר". דברים אלה נכתבו בשמו של אחד מראשי הישיבות, הרב ברוך מרדכי אזרחי, על רקע דבריו בסעודת פורים באחת הישיבות בבירה. לדבריו, כיהודים, החרדים מאמינים ומחכים לנס, אך "בדרך הטבע אין לזה שום פתרון. צריכים להתכונן לקום. אולי בזכות ההתכוננות, הקדוש ברוך הוא יעשה לנו נס מיוחד. אם הקב"ה יראה את ההכנות שלנו ללכת לבית הסוהר, הוא ירחם עלינו".

יצוין כי הנושא נדון בבג"ץ כבר כמה חודשים, ועד חודש יוני הקרוב על המדינה להסביר מדוע הקריטריונים לתקצוב בחורי הישיבות הוארך על אף שחוק טל בוטל. בעמותת חדו"ש לא ייחסו חשיבות למכתב וטענו כי הניסיונות של משרד החינוך להמשיך בהזרמת כספים לישיבות נמשכים. לדברי הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל העמותה, "משרד החינוך מנסה בניגוד לחוק להאריך את התשלום ל-54 אלף תלמידי ישיבות שאמורים לשרת בצבא. זאת בהמשך למדיניות הכניעה וההתרפסות הקבועה של ממשלות ישראל לדורותיהן לכל דרישה של המפלגות החרדיות. הקריטריון החדש לגבי מי שעבר מועד גיוסו אינו אלא אחיזת עיניים שמיועדת להרוויח זמן בבג"ץ, עד לאחר העברת חוק חדש".

לדברי רגב, "מדובר ב'כאילו-שינוי' ולא בשינוי אמיתי. חבל ששר החינוך גדעון סער לא הפנים את האמירה של הבוחרים שדרשו שוויון בנטל וממשיך בשערוריית ההקצבות בכל תנאי ובכל מחיר. בחצי השנה שעברה מאז בוטל חוק טל הועברו כ-200 מיליון שקלים לישיבות בניגוד לחוק. חדו"ש תדרוש מהיועץ המשפטי לממשלה להפסיק את רמיסת החוק הזאת, העולה למשלם המיסים סכומי עתק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully