וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזכות לחיים בביטחון, גם אם אתה בדואי

רמי שני

18.2.2013 / 13:19

ביקור בביה"ס היסודי "אל-הואשלה" המשרת את הפזורה הבדואית, בזמן תרגיל פיקוד העורף, מגלה שלמרות הקרבה ל"יעד האיכות" בדימונה, הגרסה המקומית למיגון היא זחילה תחת השולחן

בית הספר היסודי "אל-הואשלה" נגמרת הזכות לחיים בביטחון. בית הספר שוכן בצמוד לכפר קאסר א-סר, ליד דימונה. לא רחוק ממנו נמצא בית ספר תיכון "אורט אל-הואשלה". זהו בית ספר הבנוי לתפארת, ומשרת את נערות ונערי הפזורה הבדואית. בכל אחד משלושת מבני הכיתות שבו יש מקלט, המשמש בימי שגרה לצורכי בית הספר, והוא נשמר כך מסודר, נקי ומוכן לשעת חירום. כך הם פני הדברים גם בבית הספר היסודי הצמוד לתיכון. בבית הספר היסודי הישן, שהוקם בשנות השבעים, לומדים הילדים בבטונדות - כיתות מחלקי בטון שמונחים זה על זה. מעליהם יש גג פח. המבנים לוהטים בקיץ ומקפיאי עצמות בחורף, והם טרם נוסו בנפילת רקטות עליהם או בסביבתם.

בית הספר היסודי אל הואשלה ליד דימונה, המשרת את הפזורה הבדואית, בעת תרגיל פיקוד העורף, פברואר 2012. רמי שני
לומדים בבטונדות. בית הספר היסודי "אל הואשלה", בשבוע שעבר/רמי שני

בבוקר יום חמישי האחרון, בשעת התרגיל במוסדות החינוך ברחבי הארץ, היה עצוב לראות את תלמידי בית הספר מתרגלים כניסה למרחבים מוגנים. "הם נכנסים לכיתות", אמר אחד מעובדי המקום, "שם זה מוגן". בן משפחה של אחד התלמידים, צחק במרירות: "מוגן אעלק. מסתתרים מתחת לכסאות".

הסביבה שבה נמצאים שני בתי הספר מוגדרת כחלק מאזורי האיום המשמעותיים בישראל - לא הרחק מהקריה למחקר גרעיני בדימונה. הסיכוי להתפוצצות רקטות ארוכות טווח בסביבה הזאת, בעת אירוע חירום שמתפתח ממעטפת איום מרוחקת, הוא גבוה מאוד. בשל הקרבה לקמ"ג, יש במסתור בבתי הספר כדורים להתמודדות עם קרינה, שיחולקו בשעת הצורך.

אזעקה מקומית

מרחבים מוגנים הם אחד הדברים שחסרים לתלמידים בבית הספר. "אין כאן אזעקה שמחוברת למערכת ההתראה הארצית", מספר העובד. "יש כאן אזעקה משלנו. בעת תרגיל אנחנו מפעילים אותה". זה נכון גם בתיכון הסמוך, אלא ששם יש חדרים ממוגנים ומצוידים לכל תרחיש ל-470 התלמידים ו-40 אנשי הסגל. בשעת התרגיל בשבוע שעבר, הפעיל אחד העובדים את האזעקה. מבקר בבית הספר היסודי, אביו של אחד התלמידים, שאל - ספק בציניות ספק ברצינות - אם בזמן אמת בונים על איזה אב שישמע את האזעקה בדימונה או באר שבע ויודיע למנהל להפעיל אותה גם בבית הספר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בית הספר התיכון אורט אל הואשלה ליד דימונה, המשרת את הפזורה הבדואית, בעת תרגיל פיקוד העורף, פברואר 2012. רמי שני
יורדים למקלט בזמן התרגיל, בתיכון "אורט אל-הואשלה"/רמי שני

רגע לפני הצפירה שבישרה על תחילת התרגיל, היו התלמידים מחוץ לכיתות וחלקם אף מחוץ לשטח המגודר. מעט אחרי השעה 10:00, נשמעה צפירה. הילדים רצו לתוך שטח בית הספר ולכיתות: "עכשיו הם נכנסים מתחת לשולחנות", סיפר עובד המקום. למשמע שאלה בדבר הקרבה לקמ"ג, הניף את ידיו מעלה ודקלם חרש פתגם שקיים כמעט בכל שפה: "כולו מן אללה". שני ילדים התייצבו בשער - אחד עם מטף כיבוי בינוני והאחר עוזרו.

דקות אחר כך, הגיעה לשער חוליה ובה שלושה ילדים עם אפודים ירוקים, שהמילה "סורק" מוטבעת עליהם. בשעת חירום אמיתית, הם מסיירים בליווי מבוגר בתוך בית הספר ובסביבה הצמודה אליו, לראות אם קרה משהו המחייב טיפול - כמו נפילת רקטות, פציעות, התלקחות דליקה וכדומה. "הסבירו לנו על התרגיל ועל מה שאנחנו צריכים לעשות", סיפר אחד מהם. "הסתובבנו בחוץ ועכשיו חוזרים ללימודים".

בית הספר היסודי אל הואשלה ליד דימונה, המשרת את הפזורה הבדואית, בעת תרגיל פיקוד העורף, פברואר 2012. רמי שני
"הסבירו לנו על התרגיל ועל מה שאנחנו צריכים לעשות". חצר בית הספר/רמי שני

יו"ר ועד אל-הואשלה, איברהים אל-הואשלה, לא מסתיר את דאגתו מהמצב. "אנחנו מודעים למה שיש בבית הספר. בקרוב יתחילו לבנות בית ספר חדש, בבנייה קשיחה, ויהיו בו מרחבים מוגנים", הוא מבטיח. אמירה דומה נשמעה גם ממשרד החינוך. מדובר צה"ל נמסר, כי תרגול מוסדות החינוך הארצי כולל הפעלת התרעה באמצעות צופרים ונועד לתרגל את התלמידים מחד, ולבחון את ניסויי הצופרים מאידך. בסיום בחינת הפערים, יקיים פיקוד העורף שיח עם הרשויות למיפוי פערי כיסוי הצפירה, תוך הגדרת סדר עדיפויות והתקנת צופרים נוספים.

"המוביל הדרומי" - לכל הטורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully