וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-X של האוסטרלים: המרגל שקנברה רוצה לשכוח

15.2.2013 / 19:54

על רקע פרשת האסיר איקס, מזכירים במערכת הביטחון פרשה מביכה שערערה את יחסי אוסטרליה-ארה"ב לפני 14 שנה. רק לפני מספר חודשים שוחרר מי שהצליח לפרוץ את המערכת הסודית

צילום: רשת ABC האוסטרלית, עריכה: יותם בן דוד

מאז נהרגו עשרות אוסטרלים בפיגוע הטרור באי באלי באוקטובר 2002, הפכו הקשרים הביטחוניים בין ישראל ואוסטרליה לנכס אסטרטגי. שירותי המודיעין האוסטרלים מהווים נדבך חשוב בלוחמה בארגוני הטרור, ובראשם בג'יהאד האיסלמי. גם האוסטרלים הבינו לאחר אותו פיגוע שהטרור הוא גלובלי ושעבודה משותפת תסייע לפענח את רשת הטרור העולמית. כך, למשל, נידון אזרח אוסטרליה לתשע שנות מאסר לאחר שנמצא כי היה לו קשר לפיצוץ בשגרירות ישראל בבירה קנברה ב-2004.

במסגרת ברית עם ארה"ב, בריטניה וניו זילנד, נהנים האוסטרלים בין היתר ממערכת "אשלון", מערכת אותות הנחשבת לרשת הריגול הגדולה ביותר בהיסטוריה. ד"ר שלמה שפירא, מומחה למודיעין מאוניברסיטת בר אילן, הסביר כי המערכת יודעת ליירט שיחות טלפון, שידורי לוויין ואיסוף מידע מרשת האינטרנט, כולל מיליארדי תיבות דואר אלקטרוני ביממה. ד"ר שפירא, העומד בראש אגודת חוקרי המודיעין, הוסיף כי אחד מבסיסי הרשת, הכוללים למעלה מ-800 אנשי מודיעין אמריקנים, נמצא בבסיס פיין גאפ, בסיס האזנות ולוויינים ענק במדבר אוסטרליה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התאבד בכלא הישראלי. בן אלון-זיגייר/מערכת וואלה!, צילום מסך

השבוע נחשף סיפורו של האסיר X. בעקבות תחקיר שפורסם באוסטרליה נודע כי בן אלון-זיגייר, יהודי ממוצא אוסטרלי שהיה מועסק בשורות המוסד, נעצר ונכלא בישראל והתאבד בתא הכלא - והכול תחת מעטה סודיות והסתרה בחסות מערכת הביטחון ורשויות החוק בישראל, שמעולם לא הכירו רשמית בקיומו של אסיר כזה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

אך נראה כי גם לאוסטרלים יש סיפור ריגול מביך שהם בעצמם היו רוצים לשכוח. גורם בכיר במערכת הביטחון אמר בזהירות כי הצד האוסטרלי בקיא בפרטי הפרשה של האסיר X ורמז כי משרד ההגנה האוסטרלי חווה פרשה מסעירה שעדיין לא שכחה. את המפלצת המודיעין העונה לשם "אשלון" הצליח לחדור לפני 14 איש אחד. שמו הוא ז'אן פיליפ ויספלר. הפרשה עוררה סערה באוסטרליה לאחר שאותרו פרצות חמורות באבטחת המידע של קהילת המודיעין. מאוחר יותר הייתה צריכה אוסטרליה לבצע רפורמה רחבה כדי להחזיר את האמון האמריקני.

ז'אן פיליפ ויספלר נולד בקנדה, אך גדל במלבורן. הוא בעל תואר שני בביטחון ואסטרטגיה. לאחר שנקלע למצוקה כלכלית, הוא גויס בשנת 1999 לארגון ה-די.אי.או. שמטרתו איסוף מודיעין על צבאות האויב, טרור, ומדע טכנולוגי וביטחוני. ויספלר קיבל סיווג ביטחוני גבוה ביותר והצליח ולגנוב למעלה מ-1,300 מסמכים מסווגים ביותר, תמונות ותצלומי לוויין שקיבלה אוסטרליה מהמודיעין האמריקאי, יש הטוענים באמצעות "אשלון".

מפות מסווגות, מסמכים ותמונות

לפי מידע מודיעיני שקיבלו האוסטרלים בזמנו, נכנס ויספלר לשגרירות זרה בבנגקוק, כפי הנראה לשגרירות רוסיה, וביקש למכור מסמכים מסווגים. האוסטרלים העדיפו להעביר את המידע לאמריקנים ולמנוע מבוכה מעצמם. צוות של ה-FBI יצר קשר עם ויספלר, תוך כדי שהם מתחזים לסוכנים רוסים. פחות משנה אחרי שגויס לדי.אי.או, הוא פותה על ידי ה-FBI לטוס מאוסטרליה ולנחות בוושינגטון, שם נעצר והועבר לחקירה בחשד לניסיון למכור את סודותיה של ארה"ב למדינה זרה.

מכתב האישום שהוגש נגד ויספלר עולה כי בינואר 1999 הוא התחזה לפקיד קנדי, נכנס לשגרירות לא מזוהה בבנגקוק והציע לאנשי השגרירות לקנות את המסמכים המסווגים תמורת יותר ממאה אלף דולר. בחקירתו טען כי נקלע לחובות. בפגישה הראשונה, הוא קיבל מסוכני המשטרה הפדרלית 70 אלף דולר תמורת 713 מפות מסווגות, מסמכים ותמונות. לאחר מכן, הוא שלח בדואר 200 פריטים נוספים תמורת 50 אלף דולר שהופקדו בחשבון צרפתי.

במסגרת עסקת טיעון שרקמו סנגוריו, הודה ויספלר בניסיון הריגול. חבר המושבעים גזר עליו 15 שנות מאסר. בשנת 2009 נענה היועץ המשפטי לממשלה האוסטרלית להסדיר את העברתו לכלא האוסטרלי להמשך ריצוי העונש. לפני מספר חודשים הוא שוחרר ועבר להתגורר בקנדה. באוסטרליה ניסו להשתיק את הפרשה, אך המחדל הגדול גרם לכך שבית המחוקקים האוסטרלי החליט להחמיר עם המרגלים על שטחם ולשנות את החוק הסלחני משבע שנות מאסר לעונש מרבי של 25 שנות מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully