וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיילים טעו - פעיל הימין זוכה מתקיפת פלסטינים

יהושע בריינר

1.2.2013 / 9:46

פעיל ימין, שיידה אבנים לעבר מכונית של פלסטינים באזור גוש עציון, נעצר על ידי כוח צה"ל באזור סמוך. עם זאת, הוא זוכה מחמת הספק בגלל פגם בהליך הזיהוי על ידי החיילים

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה השבוע מחמת הספק פעיל ימין ממבשרת ציון שליד ירושלים, אשר הואשם ביידוי אבנים לעבר פלסטינים סמוך להתנחלות בת עין. הסיבה: שני חיילי מילואים פגמו באופן בלתי מכוון בהליך הזיהוי בתיק.

האירוע התרחש באוגוסט 2012, במהלכו נרגמה מכונית של פלסטינים באזור גוש עציון. נוסעיה פנו לשוטרים שחקרו את השלכת בקבוק התבערה יומיים קודם לכן באזור - ממנו נפגעו שישה פלסטינים. הם סיפרו לשוטרים כי הבחינו בשלושה נערים שהשליכו את האבנים ומסרו פרטים מזהים. כוח צה"ל הוזעק כדי לסייע באיתור חשודים במעשה, וזמן קצר לאחר מכן איתרו החיילים שבשירות מילואים, צעיר ביער סמוך כשידיו מאובקות. מבירור מהיר עלה כי מדובר בפעיל ימין המוכר היטב לשב"כ ולמשטרה, כיוון שבעבר נעצר כמה פעמים בחשד להשחתת משרדי תנועת "שלום עכשיו" וריסוס כתובות נאצה נגד התנועה בירושלים.

מסדר זיהוי "נגוע"

בעדותו בבית המשפט סיפר הקצין שאיתר את החשוד כי הוא "נראה לחוץ, מיוזע ואמר כי הוא סתם מטייל באזור". הקצין הוסיף כי הבחין שעל ידיו היו סימנים המעידים שהשליך אבנים. הוא סיפר כי לקח עמו את החשוד בחזרה לפלסטינים שהתלוננו, על מנת לבצע "מסדר זיהוי" בשטח. אלו טענו כי הצעיר הוא זה שהשליך עליהם את האבנים. השוטרים הישראלים שהיו במקום העירו לקצין ולחייל שהיה עמו כי הבאת הצעיר בפני הפלסטינים דווקא פגמה בהליך הזיהוי.

במהלך החקירה טען הצעיר, שיוצג על ידי עורך דין דוד הלוי, כי "טיילתי במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון וחבל שהערבי לא קיבל את האבן ומת". עם זאת הוא טען בנוסף בפני חוקריו כי כלל לא ידע על זריקת האבנים. השופט יעקב צבן, שהחליט לזכות את הצעיר מחמת הספק, ציין בהחלטתו כי "העדים ראו את הנאשם מובל על ידי החיילים והצביעו עליו ספונטנית. אולם הפרטים המדויקים שנמסרו אינם יכולים להיקלט תוך כדי נסיעה, ולכן נראה כי הם ראו את הפרטים לא בעת זריקת האבנים - אלא כאשר הובא על ידי החיילים". השופט הוסיף כי "מכאן, שהזיהוי 'נגוע' בייחודיות יתר של החשוד. מצב זה מנע מסדר זיהוי מסודר ועל כן יש בזיהוי ספק מסוים". השופט ציין כי "הנאשם משתייך לקבוצה אתנית שונה, לה קווי דמיון וסטריאוטיפ צורני המחייב יתר זהירות בזיהוי והרשעה".

גורמים בצה"ל טענו כי הכוחות ביו"ש מתודרכים בנוגע לאופן שעליהם לפעול משפטית מול אזרחים על מנת למנוע פגמים במהלך החקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully