וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים הזמינה את אחמדינג'ד לביקור היסטורי בקהיר

משה-חי הגיגת

20.1.2013 / 12:22

התחממות נוספת ביחסים: הנציג המצרי הבכיר באירן אמר כי נשיא אירן צפוי לבוא לקהיר ב-6 בפברואר לביקור של יומיים ולהיפגש עם מורסי. "מצרים תומכת בגרעין לצרכי שלום"

נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, צפוי לבוא לקהיר לביקור של יומיים ב-6 בפברואר ולהיפגש עם נשיא מצרים, מוחמד מורסי – כך אמר היום (ראשון) הנציג המצרי בטהרן, חאלד איבראהים עמארה. לפי שעה, לדברים אין עדיין אישור בלשכת הנשיא האירני. ההזמנה לביקור במצרים, במסגרת כינוס ראשי הארגון לשיתוף פעולה איסלמי, נמסרה לאחמדינג'ד בזמן ביקורו האחרון בקהיר של שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי.

לדברי עמארה, העומד בראש המשרד לשמירת האינטרס של מצרים באירן (הגוף המדיני הרשמי לשיתוף פעולה בין שתי המדינות - מח"ה), "מר אחמדינג'ד ייפגש במסגרת הביקור בן היומיים עם מקבילו המצרי". הנציג המצרי אמר לסוכנות הידיעות אירנ"א כי השניים ידונו ביחסי שתי המדינות ו"בנושאים חשובים נוספים הקשורים לאזור, במטרה להעמיק את היחסים".

לראשונה זה 33 שנה: נשיא מצרים נחת בטהרן. רויטרס
התחממות נוספת ביחסים. מורסי ואחמדינג'ד בטהרן בחודש אוגוסט/רויטרס

עמארה ציין כי קהיר אף תהיה מוכנה לארח את פגישת אירן ומעצמות המערב, ברגע שהצדדים יחליטו על תאריך לסבב נוסף של שיחות הגרעין. "מצרים תומכת בזכותה של אירן להגיע לטכנולוגיית גרעין לצרכי שלום, ומקווה לפתרון הנושא הגרעיני של אירן בשיחות אלה", אמר הנציג הרשמי של מצרים בטהרן.

לפני עשרה ימים דווח כי קאסם סולימאני, מפקד כוח אל-קודס ("כוח ירושלים") של משמרות המהפכה של אירן, ביקר במצרים, ונפגש עם בכירים במנגנוני הביטחון בקהיר. לפי ה"טיימס" הבריטי, סולימאני בא לקהיר לביקור של יומיים, זמן קצר אחרי חג המולד בסוף חודש דצמבר, כדי לייעץ לממשלה המצרית כיצד לחזק את מנגנוני הביטחון והמודיעין שלה כך שיהיו עצמאיים, כדי שלא יהיו תלויים באלה של הצבא, הנשלטים על ידי קצינים מעידן מובארק שאינם חולקים את כל המידע עם הממשל החדש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביקור מסתורי בקהיר בחודש דצמבר. מפקד "כוח קודס", קאסם סולימאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקשרים הדיפלומטיים בין אירן למצרים נותקו בשנת 1979, אחרי שמצרים חתמה על הסכם השלום עם ישראל. לאורך השנה האחרונה נפוצו דיווחים על התחממות בקשרים בין שתי המדינות, שהתחזקו אחרי עלייתו לשלטון של הנשיא מוחמד מורסי וביקורו ההיסטורי בטהרן. ואולם, מצרים ואירן עדיין אינן מקיימות קשרים דיפלומטיים באופן גלוי. בעבר דווח כי משלחות פרלמנטריות מאירן ביקשו לבקר בעזה בשלהי כהונתו של הנשיא חוסני מובארק, אך לא קיבלו היתר להגיע לרצועה דרך מעבר רפיח.

מוחמד מורסי ביקר בטהרן בחודש אוגוסט 2012, ביקור ראשון של נשיא מצרי באירן זה 33 שנה, ונפגש עם הנשיא האירני, מחמוד אחמדינג'ד. בהצהרה שפרסם בתום הפגישה, אמר אחמדינג'ד כי הוא ומורסי הסכימו כי מצרים ואירן מהוות "שותפות אסטרטגיות", אך לא התייחס לאפשרות לשיקום היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully