וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: נחתם הסכם קיבוצי עם מורים עובדי קבלן

14.1.2013 / 14:00

איגוד המורים של תוכנית היל"ה העוזרת לנוער בסיכון חתם על הסכם קיבוצי עם רשת "עתיד", המשווה את תנאי העסקתם של 1,500 חבריו לאלו של המורים העל-יסודיים. "הסכם היסטורי"

הסכם היסטורי בשוק העבודה: איגוד המורים והמנחות של תכנית היל"ה (תכנית השלמת יסוד ולימודי השכלה לנוער בסיכון) חתמו היום (שני) על הסכם קיבוצי עם רשת "עתיד" שזכתה במכרז של משרד החינוך להפעלת התכנית, זאת במקום החברה למתנ"סים שהפעילה אותה בעבר. מדובר בפעם הראשונה בישראל שבה נחתם הסכם עבודה קיבוצי עם מורים שהם עובדי קבלן.

במסגרת ההסכם, יקבלו 1,500 מורי היל"ה שכר המבוסס על שכר של מורה בחינוך העל-יסודי, כולל תוספות שכר כגון קרן השתלמות, קופות גמל, החזר הוצאות נסיעה וחופשות. כמו כן, יועסקו המורים ב"העסקה משרתית" המבטיחה להם ביטחון תעסוקתי רב יותר, בניגוד לתנאי העבודה הקבלניים בהם הועסקו עד כה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנכ"ל רשת חינוך עתיד עמיעד גורביץ' וחברי הנהגת כוח לעובדים עינת אברהמי ועמי וטורי במעמד החתימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החתימה על ההסכם הקיבוצי מהווה המשך להסכם התקשרות עליו חתמו משרד החינוך ורשת "עתיד" ביולי 2012. ההסכם נחתם במהלך סכסוך העבודה שעליו הכריזו מורי התכנית עוד בשנת 2011 מול החברה למתנ"סים במחאה על תנאי העסקתם. רק כעת, למעלה משנתיים לאחר מכן, הם זוכים להסכם קיבוצי. שר החינוך גדעון סער הוביל את המהלך לקראת יצירת תנאי העסקה משופרים למורים.

מאבק של שנתיים הסתיים

תכנית היל"ה מופעלת על ידי משרד החינוך משנת 1992 לשם יצירת מסגרת לימודים לנוער שנשר ממערכת החינוך. התכנית עברה בשנת 2000 לאחריות החברה למתנ"סים - חברת קבלן שפועלת כיום ב-160 מרכזים בכל הארץ. היא מסייעת לכ-6,000 בני נוער לסיים 8-12 שנות לימוד ואף לגשת לבגרויות. בני הנוער הלומדים בפרויקט הם במקרים רבים בעלי רקע עברייני, עבר אלים או שהיו קורבנות לפגיעה פיזית ומינית. התכנית שמה דגש על מגבלותיהם, בהן קשיים במיומנויות למידה בסיסיות כגון קריאה וכתיבה.

במסגרת התכנית מועסקים 1,300 מורים המלמדים ב"מרכזי השכלה", מרכזים פתוחים קהילתיים לנוער, ועוד 200 מורים המלמדים במוסדות "חסות הנוער" - מוסדות סגורים לנוער המצוי בסיכון או שעשוי להוות סיכון לסביבה. המשתתפים בתכנית הם כולם בעלי תעודת הוראה, אך מרביתם עדיין מרוויחים שכר מינימום.

במהלך סכסוך העבודה, נלחמו מורי היל"ה על הזכות להשוואת תנאים למורים אחרים במשרד החינוך. המורים ב"מרכזי ההשכלה" אינם מקבלים, למשל, משכורת על תקופות החופשה מבית הספר, ובשל כך, קרוב לארבעה חודשים בשנה שהם אינם מרוויחים משכורת. מורים במוסדות הסגורים, לעומתם, מלמדים ברציפות מחודש ספטמבר ועד אמצע אוגוסט, וכמעט שאין באפשרותם לצאת לחופש, בשל היעדר מחליפים. כמו כן, לכלל המורים בתכנית אין רצף תעסוקתי, ובסיומה של כל שנה הם אינם יודעים אם יועסקו בשנה הבאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"שחיקת מעמד המורה אינה גזירת גורל"

בעקבות חתימת ההסכם, אמר היום מנכ"ל רשת חינוך "עתיד", עמיעד גורביץ', כי חברי הנהלת הרשת עשו לילות כימים על מנת להגיע להסכם המוגמר. "המורים והמנחים נחשבים בעיני הנהלת הרשת לנכס החשוב ביותר בהפעלת תכנית היל"ה", הסביר, "ובהתאם לכך גדל גם תקציב הפעלת התכנית בעשרות אחוזים, ביחס לתקציב שהיה בשנה שעברה". לדבריו, "הדבר החשוב ביותר שעומד לנגד עינינו הוא טובת הילדים, כלומר ביטחון עתידו של הנוער המנותק שקול לביטחון תעסוקתי של מוריו. ההתקשרות של המשרד עם רשת "עתיד" מביאה לשיפור גם בשירות שהתלמידים יקבלו, בנוסף למקצועות העיוניים הרגילים, הם ילמדו גם את מקצועות הטכנולוגיה והמחשוב".

מיקי פישר, ממקימי ועד המורים, ציינה כי מדובר "בהישג היסטורי למורים ולמורות, שנוצלו במשך שני עשורים. מעתה לא תטריד את המורות השאלה באם הן יועסקו גם בשנה הבאה".

שירה פנחס, המלווה הארצית של התארגנות המורים מטעם "כוח לעובדים", אמרה כי "המורים בתכנית היל"ה הם הראשונים שהפכו לוועד יציג (המייצג שליש מהעובדים) ועתה ברור גם כי הפרטת מערכת החינוך, פגיעה בנוער הנושר ושחיקת מעמד המורה הם לא גזירת גורל".

בין המברכים על ההסכם היה גם מועמד מפלגת העבודה לכנסת ואחד האישים המזוהים עם המחאה החברתית, איציק שמולי. "ישראל אולי במקום השביעי במתמטיקה אך במקום הראשון בהעסקה קבלנית בעולם המערבי", אמר, "כאשר המעסיק הגדול הוא לא פחות ולא יותר מממשלת ישראל. את נגע עובדי הקבלן שפרץ במערכת החינוך צריך לעקור מהשורש ואני מאמין שההסכם שנחתם היום עם מורי היל"ה יוביל לעוד הצלחות במאבק עובדי הקבלן. זהו מאבק סיזיפי וארוך שמפלגת העבודה תמשיך לקדם מהכנסת".

עוד בנושא:
לפני שנה: מורי תוכנית היל"ה שובתים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully