וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חורף היסטורי: סכר דגניה ייפתח שוב אחרי 20 שנה?

קובי דוד

8.1.2013 / 18:44

מזג האוויר הסוער והגשמים הבלתי פוסקים נותנים את אותותיהם: מומחים ואנשי מקצוע מעריכים כי בשבועות הקרובים הכנרת תתמלא ולראשונה מאז 1992 הסכר ייפתח. "הכנרת חוגגת"

שיטפון בצפון: מומחים ואנשי מקצוע מצפים בכיליון עיניים לפתיחתו הצפויה של סכר דגניה, שנפתח לאחרונה לפני יותר מעשרים שנה, בשנת 1992. לדבריהם, מדובר בעניין של זמן. בזמן שכמויות המשקעים זורמות בשצף בנחלי הגליל העליון והגולן, מפלס הכנרת שבר שיא של כל הזמנים ורשם עלייה של 22 סנטימטרים ביממה אחת. גם נהר הירדן עולה על גדותיו, עם ספיקה של 150 קוב לשנייה.

עוד על מזג האוויר הסוער:
אחרי 10 שעות: נתיבי איילון נפתחו לשני הכיוונים
שיא בזרימה בירדן, בחרמון נערמו 60 ס"מ שלג
לא רק נתיבי איילון: הצפות ונפגעים בתל אביב ובנתניה
נסראללה רועד מקור: שלג והרוגים גם בלבנון

כבישים רטובים: צפו במפת פקקי התנועה המתעדכנת

מפלס הכנרת ממשיך לעלות. עידן חיון, ג'יליס
המפלס ממשיך לטפס. הכנרת, היום/ג'יליס, עידן חיון

"הסיכויים רק הולכים וגוברים", סיפר בהתרגשות מנהל תחנת יששכר, מרדכי כהן, תוך שהוא מצביע על המתג בארון החשמל, שלחיצה עליו פותחת לרווחה את הסכר. "מערכת גשמים כזו זכורה לנו רק בחורף 2004-2003. מדובר בכמויות אדירות של מים הזורמות אל הכנרת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בדרך לכנרת. נהר הירדן עולה על גדותיו, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי כהן, בשנת 2004 אמור היה סכר דגניה להיפתח, אך ברגע האחרון הוחלט לבטל את התכנית. "מדובר בסכר שלא נפתח מאז שנת 1992", הסביר כהן. "כולנו מלאי תקווה שחודשים פברואר ומרץ יספקו לנו משקעים דומים כמו בחודש הנוכחי. ברגע שהכנרת תשלים עלייה של 2.60 מטרים, נשמע את קולות הגשר שיפתח את הסכר".

סוף שבוע חורפי: גשם בצפון ובמרכז, שלג בחרמון. שלומי גבאי
נחלי הצפון שוצפים/שלומי גבאי

בזמן שעובדי מקורות עסוקים בתרגול פתיחתו הדרמטית של הסכר, במנהלת הכנרת עוקבים בהתלהבות גדולה אחר עליית המפלס. "הכנרת חוגגת", אמר מנהל מנהלת הכנרת, פנחס גרין. "מפלס המים מנבא אתו חדשות טובות. ישנה סבירות לא קטנה שבסוף מערכת הגשמים סכר דגניה ייפתח. זוהי בשורה משמחת, בייחוד לאחר שנים שחונות של מיעוט בגשמים".

מפלס הכנרת ממשיך לעלות. עידן חיון, ג'יליס
"סבירות לא קטנה שהסכר ייפתח". הכנרת, היום/ג'יליס, עידן חיון

גם ראש מדור ניטור ונחלים ברשות הטבע והגנים, הלל גלזמן, סבור כי פתיחתו של הסכר צפויה להתרחש בתום מערכת הגשמים הקרובה. "ידוע שחודש פברואר הוא חודש גשום. אם כמויות המשקעים ימשיכו לרדת באותה הכמות, סכר דגניה צפוי להיפתח. ככל שגוברים המשקעים, הסבירות הולכת וגדלה", אמר.

מפלס הכנרת ממשיך לעלות. עידן חיון, ג'יליס
"כמויות אדירות של מים זורמות"/ג'יליס, עידן חיון

לפניות לכתב קובי דוד: davidkobi@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully