וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הפונדקאות הפרוץ בישראל: "250 אלף שקל לתינוק"

זוג המעוניין בהליך נדרש לאתר בעצמו את הפונדקאית, דרך חברות תיווך ואפילו דרך הפייסבוק. את חולשת ההורים מנצלים המתווכים ולעתים הפונדקאיות עצמן. "עושים עלינו כסף"

מאות זוגות בישראל נאלצים לפנות להליך פונדקאות על מנת להגשים חלום בסיסי - להפוך להורים. אלא שבהיותו של התחום פרוץ לחלוטין, נעדר כל פיקוח, מוצאים עצמם הורים פוטנציאליים נאבקים בכמה חזיתות. "ניסיון להרות זה מאבק ארוך וקשה נפשית וכלכלית אבל זה דבר אחד להיאבק בכוחות הטבע ודבר אחר להיאבק ולהרגיש מנוצלים על ידי גופים שונים שצצים ורק מנסים לעשות עליך כסף, ועוד על הדבר הכי רגיש - ילדים", אומרת מיכל (שם בדוי), שפנתה בלית ברירה להליך פונדקאות בישראל.

הקושי מתחיל באיתור פונדקאית, ממשיך בחברות תיווך הגובות עמלות גבוהות וכולל גם פונדקאיות שלמדו את השיטה וגובות סכומים גבוהים גם ב-100 אלף שקלים מהסכום הממוצע הנגבה עבור השרות העומד על 150 אלף שקלים. ועדה ציבורית של משרד הבריאות קבעה כי יש לפקח על הענף, אך בינתיים אין שינוי בשטח.

תינוק בחדר לידה. Sean Gallup, GettyImages
ועדה קבעה כי יש לפקח על הענף, אך אין שינוי בשטח. חדר לידה/GettyImages, Sean Gallup

כיום יכול זוג ישראלי לבחור בין מסלול פונדקאות בישראל, הליך הכפוף לחוק הישראלי ולוועדה של משרד הבריאות או הליך פונדקאות בחו"ל. נתוני משרד הבריאות המובאים בדו"ח מרכז מחקר ומידע של הכנסת מחודש מאי מעידים כי בשנים האחרונות חלה עלייה בפונים למסלול פונדקאות בישראל- מ-20 פניות לוועדה ושש לידות בשנת 1999, ל-92 פניות לוועדה ו-49 לידות בשנת 2011.

כשוק שאינו מוסדר, זוג המעוניין בהליך פונדקאות נדרש לאתר בעצמו את הפונדקאית ולהציג למשרד הבריאות הסכם שנחתם בין הצדדים בכפוף לקריטריונים שמציב המשרד. על פי משרד הבריאות, כפי שמובא בדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, התשלום הממוצע לפונדקאית עומד על כ-150 אלף שקלים. חשוב להדגיש כי החוק ונהלי ועדת משרד הבריאות לא מגבילים את גובה התשלום לפונדקאית, מה שהופך את הענף לשוק פרוץ שבו המרוויח הוא המרבה במחיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בהיעדר מאגר מסודר, זוגות רבים מנסים את מזלם באינטרנט. סטטוס בפייסבוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

הליך איתור פונדקאית הופך מסע, וברוב המקרים מדובר במסע ארוך שיכול להגיע גם לשנה. בהיעדר מאגר מסודר מוצאים עצמם זוגות, הופכים יצירתיים ופונים לכל ערוץ אפשרי. חלק מהזוגות מנסים את מזלם בפייסבוק. "שלום חברים יקרים, אנחנו צריכים שוב את עזרתכם, תהליך מציאת הפונדקאית די מורכב, ולצערנו אנחנו עדיין מחפשים אישה מיוחדת במינה, שתעזור לנו להגשים את החלום להיות אמא ואבא. נשמח אם תפיצו בקשה זו דרך וירוס הפייסבוק :)", כתב זוג המחפש פונדקאית למעלה מחצי שנה.

אחרים מפרסמים מודעות בפורומים שונים ברשת. "אנחנו זוג נשוי צעיר בתחילת דרכו. עקב בעיה רפואית, אנחנו לא יכולים לחוות הריון באופן טבעי. אנו מחפשים פונדקאית חמה נעימה וסבלנית שמעוניינת לעבור את התהליך יד ביד", כתב זוג אחר המנסה להתחרות, גם אם לא במודע, בזוגות המפרסמים מודעות ואף מציעים סכומים הנעים בין 150-180 אלף שקלים.

"חברות תיווך עטות על זוגות ופונדקאיות"

כמו בכל תחום המגלגל סכומים גבוהים, עם השנים צצו גורמים מתווכים שמבטיחים להפוך את החיים להרבה יותר קלים, תמורת כמה עשרות אלפי שקלים. חברות אלו מציעות להורים שידוך בינם לבין פונדקאית שעומדת בדרישות החוק, ותעבור בקלות את הוועדה של משרד הבריאות. שימוש בחברות אלו, יעלה את סכום הפונדקאות ללא פחות מ-200 אלף שקל, זאת במידה שההליך עובר בצורה חלקה.

המשלמים לחברות אולי ייהנו מהליך מקוצר, אך אלו מסתבר, מערימות קשיים על זוגות שלא נעזרים בשירותיהן ומחפשים פונדקאיות עצמאיות. "בסיבוב הנוכחי גילינו שמשרדי התיווך פשוט עטים על פונדקאיות או זוגות שמפרסמים מודעה בפורום או בפייסבוק, מה שבעצם כובל את הזוג להוצאה של עשרות אלפי שקלים נוספים. הם מנצלים ניצול ציני את מצוקתם של זוגות וחוסר אונים של פונדקאיות שאין להן מושג לאן נכנסים", אומרת ח' החובקת ילדה בת שנתיים וחצי שהביאה לעולם בפונדקאות וכעת מחפשת פונדקאית להליך נוסף.

"כשהבנו שלא נוכל להרות, בדקנו מה האפשרויות וגם נפגשנו עם חברות תיווך אבל לא נראה לנו מוצדק הסכום הגבוה שהן גובות תמורת שידוך אז פשוט נכנסו לאינטרנט וגילינו עולם ומלואו, פורומים בהם כולם מציעים את כולם, בדיוק כמו שהאינטרנט יודע לעשות. התהליך אמנם בירוקרטי אך גם מאוד נגיש, הנחיות משרד הבריאות ברורות מאוד ומתאמת הוועדה זמינה מאוד כך שאין צורך להיגרר להוצאות מיותרות מתוך חשש", מסכמת ח' שאיתרה את הפונדקאית הראשונה שלה, שהתבררה כשידוך מוצלח, באמצעות האינטרנט.

לילי (שם בדוי) פונדקאית שעברה הליך אחד באופן עצמאי מאשרת את הדברים. "הכרתי זוג נפלא וההליך שעברנו הותיר בי חוויה טובה מאוד", היא מספרת, "בשל קשיים כלכליים החלטתי עם בעלי שנלך להליך נוסף ואחרי שפרסמתי מודעה באחד הפורומים יצרו איתי קשר שתי חברות שהציעו לי להצטרף אליהן וחזרו והבטיחו שאקבל אקסטרה של 30-50 אלף שקל, תלוי בסכום שיסגרו עם הזוג. זו תוספת משמעותית שקשה לוותר עליה, אבל מצד שני הקשר הישיר עם הזוג חשוב לי אז לא החלטתי מה לעשות. אני בקשר עם זוג שכבר אמר שיעלה את גובה התשלום אם צריך. אלו מצבים קשים כי אני מבינה את מצבם, אבל מצד שני לא מדובר בהליך פשוט ואני זקוקה לכסף".

אורטופדיית ילדים - אילוסטרציה. ShutterStock
"אין לנו הרבה ברירות, אז משלמים"/ShutterStock

בניגוד לפונדקאית של ח', מסתבר כי לא רק חברות התיווך גוררות את הזוגות להוצאות גבוהות, אלא גם הפונדקאיות עצמן מנצלות את מצבם הרגיש של ההורים הפוטנציאליים שעומדים מנגד מחוסרי ברירה. "אנחנו בקשר עם פונדקאית שעשתה את ההליך בעבר, אז כנראה שהיא כבר לא 'ירוקה' בתחום. היא הציעה לנו את החוזה שעשתה אצל עורך דין בהליך הקודם ובעצם חסכה לנו עלות של עורך דין", מסביר אורן (שם בדוי) שהחל בהליך איתור פונדקאית לפני חודשיים, "בתמורה היא ביקשה תחילה 250 אלף שקל עבור ההליך בטענה שההליך השני (הליך פונדקאות בחו"ל – ד.ו.פ) יקר יותר, מה שלא מוגדר בשום מקום. אחרי משא ומתן היא ירדה ל-200 אלף שקל, כשבעצם היא גבתה בעצמה עמלה שמשרד תיווך היה גובה".

אותה פונדקאית לא עצרה בגביית "תוספת להליך שני" ודרשה מהזוג שיממן לה עוזרת בניקיון ביתה בכל תקופת ההיריון, מה שנהלי משרד הבריאות קובעים כי מגיע לפונדקאית באם מאושפזת או נכנסת לשמירת הריון בלבד. "היא הבהירה מראש שהיא דורשת זאת בלי קשר למצבה הבריאותי", מעיד אורן, "נכון שמדובר בסכום זניח לעומת הסכום הכולל אך גם 12 אלף שקל זה כסף, בנוסף ל-50 אלף שנגבים מעל ומעבר לסכום הממוצע בשוק וזה מקומם, אך אין לנו הרבה ברירות אז משלמים".

משרד הבריאות: "לא התקבלה תלונה"

במשרד הבריאות היו שהבינו את הצורך בחקיקה והסדרת תחום הפריון וההולדה בישראל, הכולל גם את ענף הפונדקאות, ומינו ועדה ציבורית שתבחן את הנושא. לאחר שנה וחצי של עבודה פרסמה הוועדה את המלצותיה במאי האחרון, בהן הגברת הפיקוח על ההליך וחברות התיווך וכן מתן אפשרות ליחידים וזוגות חד מיניים לעבור הליך זה בישראל, מה שלא מתאפשר נכון להיום.

אך השמחה הייתה מוקדמת מדי. בתום שנה וחצי של עבודת הוועדה, כעת תעבור עוד שנה לפני שההמלצות ייושמו, כשלצורך זה מונתה ביולי ועדה נוספת ל"בחינת יישום המלצות הועדה". זו צפויה להגיש המלצותיה רק ביולי 2013. "זה שהבינו שיש כאן בעיה זה צעד חשוב אבל ההתמודדות עמה ועם שלל הבעיות בתחום כולו בוועדה על ועדה על ועדה מגוחך", אומר אורן, "בקצב הזה, השינויים יקרו עוד שנים ארוכות והזוגות, שאיש לא מגן עליהם, ישלמו וישלמו כי אין ברירה אחרת".

ממשרד הבריאות נמסר: "בעת חקיקתו של החוק, קבע המחוקק, מתוך מודעות שלמה, כי המדינה תיקח על עצמה אך ורק את האחריות לבחינתו של הסכם ההתקשרות בין ההורים המיועדים לפונדקאית וכל הנלווה לו, וזאת, בין השאר, כדי למנוע קיפוחה של האם הנושאת ולבדוק כי הצדדים עומדים בתנאים הרפואיים והפסיכולוגיים הנדרשים לשם ביצוע ההליך. המדינה, ושוב, מתוך מודעות ומחשבה מראש, אינה מתערבת בהסכמים שבין פרטים בוגרים המתקשרים בניהם בהסכם מתוך מודעות להליך ותוצאותיו. בעיות בהליכים או קשיים וניצול צריכים גם הם להיבחן על ידי הועדה הארצית. לא הוגשה שום תלונה שכזו על פי הידוע לנו ואנו מבקשים לקבל ככל שניתן פרטים כדי ללמוד האם מדובר בתופעות הדורשות את טיפולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully