וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההכרה בפלסטין באו"ם: עוד 4 מדינות באירופה יתמכו

טל שלו

28.11.2012 / 13:01

אחרי שצרפת הודיעה שתתמוך בבקשת אבו מאזן, גם שוויץ, דנמרק, ספרד ונורבגיה צפויות להצביע בעד צירוף הפלסטינים לעצרת הכללית. בירושלים מגמדים את האירוע כצעד הצהרתי בלבד

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מדינות נוספות באירופה ממשיכות להודיע על תמיכתן הצפויה בבקשת הפלסטינים להצטרף לאו"ם במעמד של מדינה לא-חברה. צרפת כבר הודיעה כי תתמוך בבקשה, בהצבעה שככל הנראה תתקיים מחר (חמישי) בערב, והבוקר פורסמה הודעה דומה גם בשוויץ, בדנמרק, בספרד ובנורבגיה.

בירושלים ראו את פנייתם של הפלסטינים לאו"ם כאיום מדיני חמור, ולכן ניסו בשבועות האחרונים להפעיל את כל המנופים הדיפלומטיים כדי לשכנע את אבו מאזן לסגת מכוונתו. ואולם, אחרי מבצע "עמוד ענן", גורמים בארה"ב, בבריטניה ובצרפת ובמדינות נוספות השלימו עם העובדה שאבו מאזן נחוש לפנות לאו"ם, ובירושלים הסיטו את המאמץ הדיפלומטי לניסיון שנועד לרכך את תוצאות ההצבעה לטובת ישראל, אך ללא הצלחה יתרה. כרגע, בישראל מנסים לגמד את האירוע באו"ם ולמתגו כצעד טכני-הצהרתי בלבד, ומדגישים כי צעדיו של אבו מאזן בהמשך עשויים לשנות את התמונה. החשש העיקרי בישראל הוא כי אחרי הפנייה לעצרת הכללית, אבו מאזן יחליט לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, מהלך שעשוי לגרור תביעות משפטיות נגד קציני צה?ל ונגד הבנייה בהתנחלויות.

אבו מאזן: הכרה באו"ם בכ"ט בנובמבר - ואח"כ נשוב למו"מ

דגל אש"ף הונף במטה אונסק"ו בפריז, בטקס בהשתתפות בכירי הרשות הפלסטינית. צרפת, דצמבר 2011. רויטרס
נאומו של אבו מאזן בטקס קבלת הפלסטינים לאונסקו, בסוף השנה שעברה/רויטרס

לפי ההערכה בירושלים, כ-150 מדינות צפויות לתמוך בהצעה הפלסטינית, ובהן רוב מדינות האיחוד האירופי. ככל הנראה, רק ארה"ב, גואטמלה וקנדה יצביעו נגד ההחלטה, ואילו טוגו, הולנד, איטליה ואוסטרליה יימנעו בהצבעה. גרמניה וצ?כיה צפויות להתנגד אף הן להחלטה, אך במשרד החוץ מעריכים שאם הטון האירופי הכולל יתמוך בפלסטינים, שתי המדינות יעדיפו להימנע בהצבעה מאשר להביע התנגדות נחרצת.

המאמץ הישראלי לגייס כמה שיותר מדינות באירופה שיתנגדו בהצבעה או יימנעו בה ספג מכה קשה במבצע עמוד ענן, כאשר חל סחף באירופה לטובת הפלסטינים, מתוך רצון לחזק את אבו מאזן ולאפשר לו מרווח נשימה פוליטי עד סיום מערכת הבחירות בישראל. צרפת ובריטניה כבר הודיעו כי יתמכו בבקשה, ואילו מדינות נוספות שסומנו כמתנגדות – בהן אוסטרליה, הולנד ואיטליה - שינו את אופן הצבעתן והודיעו כי ימנעו, מתוך כוונה לחזק את אבו מאזן מול החמאס בתום שבוע הלחימה עם ישראל.

דעה: אחרי חיסול ג'עברי - לדבר עם אבו-מאזן // עמי איילון

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מאזין לנאומו של ברק אובמה, עצרת האו"ם, ניו יורק, 21 בספטמבר 2011. רויטרס
המשלחת הפלסטינית באו"ם בשנה שעברה. הפעם, אבו מאזן ישוב כמנצח?/רויטרס

למרות הטון המאיים, בסופו של דבר החליט ראש הממשלה, בהתייעצות עם שרי התשיעייה, להנמיך פרופיל ולמתן את ההתבטאויות הנשמעות מירושלים, כדי לא להסיט את האש לעבר ישראל. רק לפני כשבועיים, איים שר החוץ, אביגדור ליברמן, לנקוט תגובה חריפה נגד אבו מאזן, עד כדי מיטוט הרשות הפלסטינית. שרי התשיעייה דנו בשעתו על הרחבת הבנייה בהתנחלויות ועל אימוץ דוח אדמונד לוי, המכשיר את המאחזים ביהודה ושומרון.

האיומים התחלפו בהדרגה והומרו בהחלטה להגיב "במתינות ובמדידות" למהלך הפלסטיני, ובהבנה כי ישראל לא תפר הסכמים ולא תנקוט בצעדי ענישה חריפים, אלא בראש ובראשונה תפסיק להעלים עין מהפרות פלסטיניות של ההסכמים בין הצדדים. כך, לדוגמה, צפויה ישראל לקזז בחודשיים הקרובים את החוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, הנאמד בלמעלה מ-700 מיליון שקלים. "נפעל בהתאם להתחייבויות והחתימות שחתמנו", אמר אתמול גורם מדיני בכיר. "לא נכון שישראל תוביל ותיזום עכשיו צעדים חריפים. אנחנו לא רוצים למשוך את תשומת הלב. אם ישראל תחליט שהיא בונה 10,000 יחידות דיור בגדה זה יעביר את כל הפוקוס מזיקוקי הדינור ברמאללה, ואין לנו עניין בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully