וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגיל העורף: מחצית מהאזרחים לא קיבלו מסרונים

22.10.2012 / 0:05

מערכת "מסר אישי" של צה"ל הייתה אמורה לעדכן בהודעת טקסט את אזרחי ישראל על פתיחת התרגיל הלאומי. לדברי קצין בפיקוד, לא מדובר בתקלה: "לא כל המכשירים הם ברמה של דור 3"

צילום: גדעון צנטנר, אבי כהן, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

צפו: תרגיל העורף יוצא לדרך בשתי רעידות אדמה

עם פתיחת תרגיל העורף הלאומי "נקודת מפנה 6", אשר מדמה רעידת אדמה בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר וכן גלי צונאמי בחופי ישראל, הפעיל אתמול (ראשון) פיקוד העורף את מערכת "מסר אישי", המסוגלת לשגר הודעת טקסט לאזרחי מדינת ישראל המחזיקים בטלפון נייד של אחת מחברות הסלולר "סלקום", "פלאפון", "פרטנר" או "גולן טלקום". "רעידת אדמה. נא לצאת למרחבים פתוחים", נכתב בהודעה, שנשלחה בארבע שפות שונות בשיטת "הודעת שידור ברשת" המבוססת על גלי רדיו.

אייפון 5. AP
"מאחר שהאכיפה בנושא הייתה בררנית, נכנסו לישראל מכשירים סלולריים שאינם תומכים בתוכנת 'מסר אישי'''/AP

מערכת "מסר אישי", המסוגלת לשלוח הודעות טקסט המכילות עד 45 תווים, העבירה את ההודעה לאזרחים בשעה 11:00 בבוקר, עם תחילתו של התרגיל, שצפוי להימשך חמישה ימים. עם זאת, מבדיקה שערכה וואלה! חדשות עולה כי כמחצית מהציבור במדינת ישראל לא קיבלו את ההודעה שמודיעה על רעידת האדמה.

תרגיל פיקוד העורף בחולון. דרור עינב
תרגיל פיקוד העורף בחולון, היום/דרור עינב

קצין בכיר בפיקוד העורף הסביר כי אין מדובר בתקלה, מאחר שהמערכת איננה מבצעית, וכן מרבית המכשירים במדינה אינם תומכים בשיטת גלי הרדיו. "בניגוד למסרונים הרגילים, אין פקק בתשתית כשאתה שולח הודעה באמצעות גלי רדיו", הסביר הקצין. "המערכת איננה מבצעית מאחר שלא כל המכשירים הסלולריים במדינת ישראל הם ברמה של דור שלישי, ולכן הם לא קולטים את ההודעה".

בחורף 2011 התגאו בצה"ל כי מערכת "מסר אישי" נוסתה בהצלחה וכי היא תסייע רבות באיתור מוקדי אסון ובחילוץ נפגעים. "למערכת 'מסר אישי' פוטנציאל אדיר בהפצת מידע, אך אם משרד התקשורת לא יחייב את יבואני מכשירי הסלולר לעמוד בתקן של גלי רדיו, לא יוכלו האזרחים במדינה לקלוט את ההודעות", הסביר הקצין, שהוסיף כי "מאחר שהאכיפה בנושא הייתה בררנית, נכנסו לישראל מכשירים סלולריים שאינם תומכים בתוכנת 'מסר אישי'''.

אתר רשות החירום הלאומית הורד מהאוויר

נראה כי השיבוש בהעברת המסרונים אינו התקלה היחידה שאירעה במהלך יומו הראשון של תרגיל העורף הלאומי. מוקדם יותר דווח כי אתר האינטרנט של רשות החירום הלאומית במשרד להגנת העורף הפסיק ביממה האחרונה את פעילותו, והגולשים שביקשו לקבל מידע על התרגיל נתקלו בהודעה לפיה האתר אינו פעיל בשל עבודות תחזוקה. "גולשים יקרים, בשל עבודות תחזוקה האתר אינו פעיל זמנית. עמכם הסליחה", נכתב בעמוד הראשי.

מבירור של וואלה! חדשות עולה כי גורמים ברשות החירום הלאומית (רח"ל) החליטו להוריד את האתר מהאוויר על מנת לנקז את הגולשים לאתר פיקוד העורף החדש, שהושק בשבוע שעבר לקראת התרגיל. לפני כשנה העלתה רח"ל, שאחראית לתרחישים של התרגיל ולכתיבת נהלים בתחום העורף הלאומי, לאתרה תרחישים קיצוניים ומענה להם, כחלק מהשירות לאזרחים.

התרגיל מדמה מספר מוקדי רעש ליד קיבוץ אילות שבערבה, באזור עמק החולה, בירושלים ובמרכז, וכן תרחיש של גלי צונאמי ששוטפים את חופי ישראל. התרגיל ידמה מצב שבו ישנם 7,000 הרוגים, 37 אלף פצועים באורח קל, 8,600 פצועים באורח בינוני עד קשה ו-9,500 אזרחים לכודים תחת הריסות. עוד ידמה התרחיש הרס כבד ל-28 אלף בניינים והרס קל עד בינוני ל-290 אלף בניינים. בפיקוד העורף מעריכים כי 170 אלף אזרחים יישארו ללא קורת גג, אם אכן תתרחש רעידת אדמה בעוצמה כזו בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully