וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר דיכטר: "נתרגל צונאמי על חופי תל אביב"

10.10.2012 / 10:00

במסיבת עיתונאים בקריה לקראת שבוע החירום הלאומי, התייחס השר להגנת העורף להיערכות לקראת האפשרות של רעידת אדמה קטלנית. "יש להיערך למצב שהאדמה תרעד, והמדינה לא תרעד"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאך

"יש להיערך לגלי צונאמי בגובה של עשרה מטרים, ואנחנו נתרגל גלים על חופי העיר תל אביב-יפו עם כל המשתמע מכך", אמר הבוקר השר להגנת העורף, אבי דיכטר, במסיבת עיתונאים בנושא המוכנות לרעידת אדמה קטלנית וטיפול באסון המוני. "אני אומר לאנשים שלי 'אל תגידו יום יבוא - תתרגלו את היום'. המטרה היא להוביל תרגיל כדי להיערך למצב שהאדמה תרעד, והמדינה לא תרעד".

התדריך המיוחד, שנערך בקריה בתל אביב, מתקיים לקראת "שבוע החירום הלאומ"י שיתקיים בסוף החודש, בין 21 ל-25 באוקטובר. בתדריך משתתפים גם אלוף פיקוד העורף אייל אייזנברג, ראש אגף המבצעים במשטרת ישראל, ניצב ניסים מור ומנכ"ל המשרד להגנת העורף, אלוף במיל' גבי אופיר.

"קשה לחנך אזרחים לצאת מהמבנים"

ביום הראשון של שבוע החירום, תועבר בשעה 11:00 הודעה בכל אמצעי התקשורת לתרגול סדר הפעולות הראשוני לכלל האוכלוסייה ובמקומות העבודה. במסגרת שבוע החירום, יערוך המשרד להגנת העורף את תרגיל "נקודת מפנה 6", שלראשונה יבחן את ההתמודדות עם תרחיש רעידה אדמה הרסנית ותפקוד בעת אסון המוני. במהלך הדברים יסקרו כל אחד מן המשתתפים את פעילותם, תחום אחריותם והיערכותם לקראת שבוע החירום הלאומי.

"המטרה שלנו לתרגל תרחיש מאוד קשה", הסביר דיכטר. "חווינו רעידות אדמה בעשורים האחרונים, אבל אנחנו כאנשים המשכנו כרגיל ולא הבנו שהתרחשה רעידת אדמה. מאחורי הדיווחים שהיו עד כה יש פה פוטנציאל אדיר לשחרור אנרגיה ונפגעים בנפש". השר הוסיף כי המדינה לא יודעת לקבל התרעה כמו ההתרעה מפני טילים ורקטות, "סוגיית ההתרעה מאוד בעייתית ולכן אנחנו צריכים להיערך לצמצום הנפגעים והנזק".

השר הסביר כי במסגרת התרגיל, יתורגלו 80 רשויות ופיקוד העורף יהרוס בית באזור חולון כדי לתרגל את הכוחות בתרחיש רעידת האדמה. "זה לא עניין של מה בכך לתרגל את האזרחים לאפשרות הפוכה ממיגון מפני טילים", אמר. "כשיש התרעה מפנים גלי צונמי או רעידת אדמה, צריך לפעול בדיוק הפוך ולצאת מהמבנים. אנחנו צריך לחנך את הישראלים לכך".

תרגיל של פיקוד העורף כנגד רעידות אדמה, מרץ 2011. שלומי גבאי
תרגיל של פיקוד העורף לרעידות אדמה בשנה שעברה/שלומי גבאי

אלוף פיקוד העורף, אייל אייזנברג, דיבר אף הוא בתדרוך והסביר כי תרחיש רעידת אדמה שיתורגל יהיה רב עוצמה כפי שלא חווינו שנים רבות. "ייתכן שאחרי התרגיל נדרש לבחון את התורה שלנו ולהפיק לקחים", ציין. "כל אמצע התקשורת עלולים לקרוס ללא טלפונים ואינטרנט, ולכן יהיה קושי לגבש תמונה ללא האמצעים. היומיים הראשונים מתרגלים את התרחשות האירוע, ולאחר מכן נתרגל את שלב השיקום". לדבריו, המטרה היא להשיג תודעת חירום טובה יותר בקרב האזרח, הארגונים השונים ומשרדי הממשלה. "ככל שהאזרחים יהיו עורכים יותר, כך נקטין את מספר האבדות. הגדודים הסדירים של פיקוד העורף יופעלו כבר מהשעות הראשונות של התרגיל".

דו"ח המבקר על מוכנות המדינה לרעידות אדמה, שפורסם לפני כשנה וחצי, קבע כי התוצאה הצפויה של רעש אדמה חזק בישראל היא 16,000 הרוגים, 6,000 פצועים קשה, 83,000 פצועים קל, 377,000 מפונים, 10,000 מבנים הרוסים כליל ונזק כבד ל-20,000 מבנים. הדו"ח החריף מתח ביקורת חריפה על התנהלותם של משרדי הפנים, האוצר, התשתיות הבריאות וראש הממשלה בנושא. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס קבע כי מונח "דגל אדום" בפני ראש הממשלה, המצביע על מחדל חמור ומתמשך, ורא לממשלה "לפעול לאלתר על מנת להפסיק את הסחבת המתמשכת ולהקצות את המשאבים הנדרשים למילוי משימות חיוניות לשיפור המוכנות לקראת אסון רעידת אדמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully